وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در پیامی به کنگره اخلاق پزشکی مبتنی بر مبانی اسلامی بر ضرورت توجه به اخلاق در پزشکی تاکید کرد.

در این پیام آمده است: در جهان پرتزاحم امروز كه زرق و برق‌های آن چشم‌ها را خیره و عقل‌ها را مسدود كرده است، پیش از همه جای خالی اخلاق را در زندگی بشر احساس می‌كند.

اندیشمندان جهان، مباحث اخلاقی را از اولویت‌ها برمی‌شمارند، علوم پزشكی كه با جان آدمی و همه ابعاد جسمی، روحی و اجتماعی حتی اعتقادی او سركار دارد، شاید بیش از همه عرصه‌های دیگر نیاز به رشد پرشتاب در شمارگان مقالات پزشكی و اخلاق زیستی در نیم قرن اخیر نمادی از این قبیل است.

پیچیدگی مباحث سلامت، تنوع برای حل معضلات سلامت در ابعاد فردی و اجتماعی اقتصاد سلامت، ارتباط طبیب با بیمار، سرفصل‌های جدیدی را گشوده است كه نیاز به پاسخ‌های روشن دارد.

آنچه امروز در مباحث نظری اخلاق پزشكی شاهد آن هستیم، شیوع دو آفت فراگیر است، گروهی كه به اخلاق پزشكی بی‌توجه و به مبانی شناختی آن پرداخته‌اند لاجرم همگی دچار پراكندگی شده اند و گروهی كه اخلاق را فقط در مباحث كلان و توصیه‌های كلی دنبال كرده‌اند و در برابر وقایع جدید و روزمره حرفی برای گفتن نداشته‌اند.

امروز روزی است كه متفكران ایران اسلامی می‌توانند و باید با بهره‌مندی از معارف حقه الهی كه به بركت ولایت اهل بیت عصمت و طهارت(س) در دسترس آنهاست با تبیین مبانی شناختی لازم و تبدیل آن به معارف كاربردی این چالش یعنی كلی گویی و پراكندگویی را حل نمایند و خلا موجود در این علم را پر كنند.

ترجمان معارفان نورانی اسلام به علوم كاربردی و زبان امروزی، تكلیف اندیشمندان توانمند این عرصه است. این كار بزرگی كه كاری كارستان است محتاج تعامل جدی بین حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌های علوم پزشكی است.

وی تاكید كرده است: از این رو برگزاری همایش اخلاق پزشكی در شهر قم در راستای فعالیتهای ارزشمندی است كه پیش از این در دیگر نقاط كشور انجام گرفت و قدمی بلند در راستای رسیدن به این هدف بزرگ می‌باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha