یکشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۵:۱۲

سلامت نیوز : یک متخصص درمان ریشه دندان با بیان اینکه بیشتر تغییر رنگ‌های دندانی که جنبه غیرطبیعی دارند با استفاده از روش‌های معمول دندان‌پزشکی قابل درمان هستند، گفت: سفید کردن دندان بیش از حد معمول جنبه زیبایی داشته و کاربرد درمانی ندارد.

دکتر علی مرسلی در گفت وگو با ایسنا ، با اشاره به اینکه تغییر رنگ دندان‌ها دغدغه بسیاری از مراجعان دندان‌پزشکی است، گفت: رنگ دندان‌ها در بیشتر نژاد‌ها تابعی از رنگ پوست است.

وی با بیان اینکه تغییر رنگ دندان‌ها علل متنوعی دارد، گفت: به طور کلی تغییر رنگ دندان‌ها می‌تواند منشا داخلی یا خارجی داشته باشد. منشا داخلی تغییر رنگ بیشتر به دوره تشکیل دندان‌ها (دوره جنینی و بعد کودکی) برمی‌گردد.

مرسلی افزود: تغییر رنگ خارجی دندان با موادی که با سطح دندان‌ها تماس پیدا می‌کنند و حوادثی که برای دندان‌ها اتفاق می‌افتد مرتبط است.

این متخصص درمان ریشه دندان با تاکید بر اینکه پوسیدگی در دندان‌ها باعث تغییر رنگ می‌شود، گفت: ضربه‌های جدی مانند افتادن از روی دوچرخه، تصادفات و برخورد اجسام سخت می‌تواند بعد از مدتی با اختلال در خون رسانی دندان موجب تغییر رنگ آن‌ها شود.

وی یادآور شد: برخی پرکردگی‌ها به مرور زمان می‌توانند دچار تغییر رنگ شوند یا خودشان تغییر رنگ دندان را ایجاد کنند. مواد و یون‌های پرکردگی فلزی مانند آمالگام با نفوذ در ساختار دندان می‌تواند موجب تغییر رنگ دندان شود. به علاوه نشتی لبه‌های پرکردگی‌های همرنگ دندان و تغییرات سطحی آن‌ها هم می‌تواند تغییر رنگ ایجاد کند.

مرسلی با اشاره به اینکه تغییر رنگ دندان‌ها و از دست رفتن شفافیت آن‌ها با افزایش سن امری طبیعی است، گفت: مصرف غذاهای رنگدانه دار و سیگار موجب تغییر رنگ بیشتری می‌شود. رنگدانه‌های چای، قهوه، سس کچاپ و زردچوبه روی سطح دندان‌ها به مرور تجمع می‌یابند.

وی یادآور شد: درمان‌های دندان‌پزشکی مثل بروساژ دندانی و سفید کردن تغییر رنگ‌ها را بر طرف می‌کند.

مرسلی با بیان اینکه برخی دهانشویه‌ها مانند کلرهگزیدین و ستیل پیریدینیوم می‌توانند تغییر رنگ موقت در دندان ایجاد کنند، گفت: درمان کانال ریشه (عصب کشی) هم می‌تواند بین جلسات درمان یا بعد از خاتمه درمان به تغییر رنگ دندان و تیره‌تر به نظر رسیدن آن منجر شود.

این متخصص درمان ریشه دندان تصریح کرد: تغییر رنگ بعد از عصب کشی با روش‌های سفید کردن داخلی یا درجریان پرکردن و روکش دندان، می‌تواند برطرف شود.

وی با تاکید بر اینکه برخی تغییر رنگ‌های دندانی به بیماری‌های دوران کودکی برمی گردد، گفت: بیماری‌های متابولیکی می‌توانند تغییر رنگ ایجاد کنند. مصرف قطره آهن در کودکی (در واقع نگه داشتن قطره آهن در دهان)، تغییر رنگ دندانی ایجاد می‌کند اما این تغییر رنگ‌ها به معنی پوسیدگی یا آسیب وارد شده به دندان‌ها نیست. مصرف برخی دارو‌ها مانند تتراسایکلین در دوران تشکیل و رویش دندان‌ها نیز می‌تواند موجب تغییر رنگ دندان‌ها شود.

مرسلی گفت: فلوراید زیاد که بیماری فلوروزیس نامیده می‌شود، موجب تغییر رنگ دندان‌ها می‌شود. تغییر رنگ به صورت تیرگی و کدری دندان‌ها، در میان ساکنان بعضی مناطق که فلوراید آب آشامیدنی آن‌ها خیلی بالاست، دیده می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه بیشتر تغییر رنگ‌هایی که جنبه غیرطبیعی دارند با استفاده از روش‌های معمول دندان‌پزشکی قابل درمان هستند، گفت: برخی از آن‌ها مانند تغییر رنگ شدید ناشی از مصرف تتراسایکلین در کودکی به درمان مقاوم هستند، ولی پیشگیری از آن‌ها با آگاهی از عوامل ایجاد کننده امکان پذیر است.

مرسلی یادآور شد: امروزه در علم دندان‌پزشکی این امکان به وجود آمده است که رنگ دندان‌ها حتی سفید‌تر از رنگ طبیعی خودشان باشد. البته این خواسته بیشتر در اثر تبلیغ این نوع رنگ دندان‌ها در فیلم‌ها و آگهی‌هاست و به هیچ وجه نیاز درمانی به شمار نمی‌رود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha