یکشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۵:۳۲
کد خبر: 107366

سلامت نیوز : یک اپیدمیولوژیست با بیان این که یکی از علل افزایش سریع سالانه سرطان در ایران این است که عوامل سرطان زا به درستی کنترل نمی‌شوند، توصیه کرد: برای این کار نیاز به یک عزم واقعی ملی با مشارکت تمامی سطوح و ارگان‌ها است.

دکتر سعید دستگیری در گفت وگو با (ایسنا) ، اظهار کرد: کلمه سونامی کلمه وحشت آفرینی است و به کارگیری این کلمه با توجه به واقعیت‌های این بیماری در جامعه ایران مناسب نیست.

وی افزود: برآورد وقوع بیماری سرطان در کشور ما حداکثر حدود 160 در هر صد هزار نفر در هر سال است، برای همین استفاده از واژه سونامی واژه مناسبی نیست.

دکتر دستگیری با بیان اینکه البته باید توجه داشت که رشد سالانه بیماری سرطان در کشور ما نگران کننده است، اضافه کرد: در حال حاضر رشد برخی از انواع سرطان‌ها در ایران بیش از 15 درصد در سال است.

وی یادآور شد: بیماری سرطان متاثر از عوامل محیطی به خصوص آلاینده‌های هوا، اشعه و امواج و آلودگی‌های شیمیایی کشاورزی و غذایی است و حتی تحقیقات در سال های اخیر نقش عوامل مخدر را نیز در این زمینه نشان داده است.

وی ادامه داد: یکی از علل افزایش سریع سالانه این بیماری در ایران این است که عوامل سرطان زا به درستی کنترل نمی‌شوند، برای این کار نیاز به یک عزم واقعی ملی با مشارکت تمامی سطوح و ارگان‌ها است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تبریز با بیان اینکه برخی نقاط ایران به لحاظ موقعیت جغرافیایی بر روی کمربند سرطان قرار دارند، ادامه داد: نزدیک یک قرن است که این مناطق شناخته شده و ما باید این موضوع را به عنوان یک حقیقت علمی قبول کنیم ولی در عین حال می توانیم با کنترل نقش عوامل محیطی، خطر وقوع این بیماری‌ها را کاهش دهیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha