یکشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۴:۲۰

اردبیل از شهرهای باستانی و تاریخی ایران است،این شهر در نزدیکی مرز جمهوری آذربایجان قرار گرفته‌است و دارای ارتفاع زیادی است و از سردترین شهرهای ایران محسوب می‌گردد که جاذبه‌های طبیعی زیادی دارد.

عکس/راهنمای سفر نوروزی به اردبیل

سلامت نیوز: اردبیل از شهرهای باستانی و تاریخی ایران است،این شهر در نزدیکی مرز جمهوری آذربایجان قرار گرفته‌است و دارای ارتفاع زیادی است و از سردترین شهرهای ایران محسوب می‌گردد که جاذبه‌های طبیعی زیادی دارد.

مكان های سیاحتی اردبیل 

دشت مغان،انبارغله آذربایجان

دشت مغان،انبارغله آذربایجان

دشت مغان جلگه ای زیبا و چشم نواز در استان اردبیل است. دشت مغان از طرف شمال وشرق به جمهوری آذربایجان از جنوب به شهرستان مشکین شهر و از غرب به ارسباران محدود می گردد. قسمت عمده دشت مغان در جمهوری آذربایجان و بخشی نیز شمالی ترین قسمت استان اردبیل در ایران را تشکیل داده است.

دشت مغان از سه شهر گرمی،بیله سوار و پارس آباد تشکیل شده است. دشت مغان در قسمت شمالی این منطقه به دشت همیشه بهار ایران معروف است. دشت مغان یکی از قطبهای مهم کشاورزی ودامپروری ایران است . سراسر دشت مغان به علت حاصلخیزی خاک، دمای مساعد وموقعیت خاص منطقه ای زیر کشت اقسام غلات، حبوبات و علوفه قرار می گیرد.

قیز قلعه سی 

قیز قلعه سی

تاریخ این قلعه سال 629 است. در کنار رودخانه برزند در 17 کیلومتری شمال گرمی مغان دژ مستحکم و بزرگی جلب توجه می کند که به قیز قلعه سی مشهور می باشد و یکی از قلاع متعددی است که با نام قلعه دختر در سرتاسر کشور شناخته شده است. مصالح قیز قلعه سی از قلوه سنگ و ملات ساروج است و در حال حاضر از آن، دو دیوار ناقص و دو برج باقی مانده است. سبک و نام بنا، قدمت آن را به دوران اشکانی و ساسانی منسوب می کند.

پیست اسكی آلوارس

پیست اسكی آلوارس

مجموعه فرهنگی - توریستی و ورزشی "آلوارس" در یکی از زیباترین نقاط استان از لحاظ گردشگری و در دامنه های مرتفع و زیبای سبلان در 12 کیلومتری روستای آلوارس و 24 کیلومتری سرعین قرار گرفته است. پیست اسکی الوارس تا هشت ماه از سال به دلیل وجود برف در منطقه ی یاد شده مورد استفاده قرار می گیرد. این مجتمع در فاز اول دارای جاده ای آسفالت، یک خط اسکی به طول 1400مترجهت آموزش و استفاده علاقمندان، تله سیژ و یك باب ایستگاه کلاس های آموزشی، مهمانسرا، رستوران و غیره است كه در صورت تكمیل بزرگترین پیست اسكی كشور مطابق با استانداردهای جهانی خواهد بود

روستای آلوارس در ارتفاعات جبهه جنوبی ساوالان با استعدادهای متنوع توریستی است مسیر اصلی آلوارس – دسترسی از طریق جاده سرعین – آلوارس است البته یك راه فرعی دیگر نیز از شهرستان نیر به آلوارس وجود دارد كه حدود 4 كیلومتر آن خاكی و سنگی است. مسیر این روستا با قابلیت هایی چون منظر جوامع روستایی و الگوی معشیت آنها (شاهسونها)، آب وهوای ییلاقی ، قابلیت كوهنوردی، پیاده رویی، شكار، وجود آبگیرهای زیبا (قزل گوللر) و… مساعد سرمایه گذاری جهت ایجاد زیر ساخت های صنعت توریسم است.

دهكده سنگی و زیرزمینی ویند كلخوران

دهكده سنگی و زیرزمینی ویند كلخوران 

این روستا دهكده ای سنگی با مجموعه ای از خانه های سنگی منفرد به صورت یك پدیده معماری تاریخی و باستانی استثنایی وجود دارد كه شكل كنده شدن این منازل در زیر تپه های سنگی و رسوبی و نوع كنده شدن آنها كه نهایتاً منجر به آفرینش چنین آثاری شده است، در نوع خود كم نظیر می باشد. دهكده صخره ای باستانی ویند در حدود 5 كیلومتری جنوب و جنوب غربی سرعین و در نزدیكی جاده اردبیل-نیر قرار گرفته است. مناطقی كه خانه های سنگی در آن قرار گرفته اند قوردی قیه، تپه چله خانه، قره قیه و مسجدیری نامیده می شود.
 

آرامگاه شیخ صفی‌الدین اردبیلی

آرامگاه شیخ صفی‌الدین اردبیلی

منزل و خانقاه شیخ صفی در همین مکان قرار دارد، و بر طبق وصیّت شیخ ، جنازه اش را در اتاقی جنب خلوتخانه و باغچه و حوضخانه دفن کردند و بر قبر او بنایی ایجاد کردند تا علاوه بر مقبره شیخ صفی و مرقد شاه اسماعیل اول - آرامگاه‌های دیگری از شاه زادگان صفوی و فرزندان وی را در این بقعه و محل شهیدگاه قرار دهند.

چشمه‌های آب معدنی

چشمه‌های آب معدنی

یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری استان اردبیل، چشمه‌های آبگرم این استان واقع در شهرسرعین در ۳۰ کیلومتری شهر اردبیل است. در این شهر، ۸ چشمه آبگرم معدنی وجود دارد. علاوه بر این چشمه های آب معدنی شابیل و قوتورسوبی نیز در لاهرودقرار دارد، به غیر از این دو شهر 12 چشمه آب معدنی دیگر در شهرهای دیگر استان از جمله کیوی ونیزدرمشکین شهروجود دارد.

چشمه شاه بلاغی

چشمه شاه بلاغی

شاه بلاغی یكی از روستاهای شهرستان نیر است كه در فاصله 7 كیلومتری شرق شهر نیر و25 كیلومتری جنوب غربی اردبیل در مسیر جاده اردبیل-تبریز واقع شده است ناحیه وسیعی از جنوب غربی روستا كه در مسیر جاده بین شهری فوق قرار دارد.مجتمعی از چشمه های كو چك و بزرگ با آب خنك و گوارا فراگرفته و اراضی را با چمن زارهای طبیعی همراه با درختان بید كهنسال در حواشی به وجود آورده است.

چشمه بولاغلار

چشمه بولاغلار


 بولاغلار در شمال شهر نیر و به فاصله حدود 400-300 متری خارج از محدوده آن شهر و ار تفا ع متوسط منطقه حدود 1610متر از سطح دریا سیما ی طبیعی آن كوهستانی و مشجر  واز فضای سبز دلنشین و چشم انداز بدیعی برخوردار است.رودخانه آغلاغان یكی از مهمترین زیستگاه های طبیعی ماهی قزل آلای خال قرمز می باشد.

بازار اردبیل

 بازار تاریخی اردبیل

مجموعه تاریخی بازار اردبیل در میانه شهر و در طرفین خیابان امام خمینی واقع گردیده و به جهت قدمت و دارا بودن معماری سنتی از بازارهای تاریخی و جالب توجه ایران به شمار می آید و چون دیگر بازارها مشتمل بر راسته ها، تیمچه ها، سراها و مسجد و گرمابه است.

بازار اردبیل از سابقه طولانی و درخشانی برخوردارمی باشد. مقدسی و اصطخری (قرن چهارم ه.ق)، بازار اردبیل را به شكل صلیبی توصیف می كنند كه در میانه آن مسجد قرار داشته است. بازار اردبیل در قرن 7 و 8 ه.ق نیز از رونق فراوانی برخوردار بوده اما رونق اصلی آن مربوط به دوره صفویه است. در این دوره به جهت اینكه اردبیل خاستگاه سلاطین صفوی، مركز دینی و همچنین جایگاه مقابر شیخ صفی الدین اردبیلی و دیگر گذشتگان سلاطین صفوی بود شهر و بازار آن از اهمیت و رونق خاصی برخوردار گردید.

مجموعه كنونی بازار معرف آثاری از دوره صفویه و قاجاریه است و شامل راسته اصلی بازار، راسته پیر عبدالملك، راسته قیصریه، راسته كفاشان، راسته غلامان، بازار زرگران، سراجان، پنبه فروشان، مسگران، چاقو سازان، آهنگران، سرای خشكبار (حاجی میرزا)و..است.


 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha