همدان اولین پایتخت نخستین شاهنشاهی ایران، مادها بوده‌است. آثار یافت‌شده از محوطهٔ باستانی هگمتانه و نیز کتیبه‌های گنج‌نامه از آن دوران هستند. همچنین این شهر در روزگار هخامنشیان، اشکانیان، ساسانیان، آل بویه و سلجوقیان نیز یکی از پایتخت‌های کشور بوده‌است.

عکس/سفر به همدان،پایتخت تاریخ و تمدن ایران را از دست ندهید

سلامت نیوز: همدان قدیمی‌ترین شهر ایران و از کهن‌ترین شهرهای جهان است. 

یکی از کلان شهرهای ایران در منطقه غربی و کوهستانی ایران و مرکز شهرستان و استان همدان است. این شهر در دامنهٔ کوه الوند و در بلندای ۱٬۷۴۱ متری از سطح دریا واقع شده‌است و از شهرهای سردسیر ایران به شمار می‌آید.همدان اولین پایتخت نخستین شاهنشاهی ایران، مادها بوده‌است. آثار یافت‌شده از محوطهٔ باستانی هگمتانه و نیز کتیبه‌های گنج‌نامه از آن دوران هستند. همچنین این شهر در روزگار هخامنشیان، اشکانیان، ساسانیان، آل بویه و سلجوقیان نیز یکی از پایتخت‌های کشور بوده‌است.

هم‌اکنون استان همدان به دلیل داشتن مراکز تاریخی و دیدنی به عنوان پنجمین شهر فرهنگی و توریستی کشور شناخته می‌شود.

مکان های دیدنی استان همدان 

در زیر پیشنهادهایی برای آنهایی که شاید کمتر از بقیه با مکان‌های تاریخی و طبیعی شهر همدان آشنایی دارند، را مرو رمی کنیم.

موزه تپه هگمتانه

تپه هگمتانه

اشیای موزه تپه هگمتانه مشتمل بر دو بخش اختصاصی و استانی است . در این مجموعه آثار سنگی , سفالی, استخوانی و فلزی از دوره های پیش و پس از اسلام به نمایش در آمده است. در راهرو و تالار سمت راست موزه تپه هگمتانه, اشیای مکشوف از هگمتانه نگهداری می شوند. از برجسته ترین این آثار می توان به پایه ستونهای متعلق به کاخهای هخامنشی از جمله شالی ستون مربوط به دوران اردشیر دوم با متن میخی, دو مهر استامپی سنگی وشیشه ای مربوط به دوران قبل از اسلام و سر گاو از جنس سفال متعلق به دوران هخامنشی اشاره کرد.

تپه هگمتانه

تپه باستانی هگمتانه در مرکز شهر همدان واقع است و از مکانهای دیدنی و تاریخی همدان بشمار می رود. بسیاری از باستان شناسان تپه هگمتانه را وسیع ترین تپه باستانی ایران دانسته و آن را بقایای ابنیه کاسی، مادی، هخامنشی و بعد از آن می دانند.

آرامگاه باباطاهر

آرامگاه بابا طاهر بر فراز تپه ای در شمال غربی شهر همدان واقع شده است . بنای این آرامگاه از شاهکار های ممتاز و بدیع معماری عصر جدید است که طرح اصلی آن تلفیقی از معماری های قرن هفتم و هشتم هجری و عصرحاضر می باشد.

آرامگاه بابا طاهر

آرامگاه بوعلی سینا

آراماگاه بوعلی سینا

آرامگاه بوعلی سینا بنای یادبود شیخ الرییس ابن سینا فیلسوف، دانشمند و طبیب مشهور ایرانی در مرکز شهر همدان است.

آبشار گنج نامه

آبشار گنجنامه

در نزدیکی کتیبه های گنج نامه همدان، چشم انداز زیبایی از آبشار گنج نامه و دره های سرسبز عباس آباد، تاریک دره و کیوارستان دیده می شود. تاریک دره نیز به دو شاخه تقسیم می گردد: در شاخه شرقی آن، تاسیسات پیست اسکی تاریک دره احداث شده و در ضلع غربی تاریک دره، در خط الراس گردنه (گدوک)، جاده ماشین رو جدید با راه کاروان رو قدیمی یکی می شود. این دره عصر هخامنشیان، شروع جاده هگمتانه – استخر، معروف به " جاده شاهی" بوده که هگمتانه را از طریق پیچ و خمهای تاریک دره، گدوک(دره)، ورد آورد علیا، شهرستانه، اشتران به تویسرکان، نهاوند، کرمانشاه، لرستان، تخت جمشید و فارس مرتبط ساخته است.

مجموعه تله کابین گنجنامه

مجموعه تله کابین گنجنامه

مجموعه تفریحی، توریستی و ورزشی تله کابین گنجنامه همدان در میدان گنجنامه و در 5 کیلومتری شهر همدان و در مجاورت کتیبه های کهن و آبشار گنجنامه واقع شده است. آب و هوای مطبوع کوهستان، دره فرح بخش الوند و چشم انداز زیبای دشت میشان جذابیتی را پدید آورده که گردشگران داخلی و خارجی را به خود جذب می نماید. این پروژه عظیم تحولی عظیم در گردشگری ایران است که تمامی امکانات یک گردشگر، اعم از تفریحی، ورزشی، اقامتی و حتی آموزشی را فراهم می کند. امکانات خاص هیجان انگیز ورزشی نظیر سکوی پرش بانجی جامپینگ، کابل پرواز تیرول، دیواره سنگ نوردی، پیست تریال، تعادل هوایی(رنجر)، سالن بولینگ، پیست اسکی، پیست سورتمه سواری و ... به همراه امکانات و خدمات ویژه تفریحی شامل خط تله کابین ، کافی شاپ و رستوران های متنوع، شهربازی سرپوشیده، باغ گیاهان ... و پارکینگ های روباز و سر پوشیده قابلیت حضور گردشگران را در بهترین شکل فراهم نموده است.

کتیبه های گنج نامه

کتیبه های گنج نامه

سنگ نبشته های گنج نامه نوشتارهایی از دوران داریوش و خشایارشاه هخامنشی است کتیبه های گنج نامه در کنار آبشار با شکوه گنجنامه و دره زیبای عباس آباد در دامنه کوه الوند قرار دارند و همه روزه پذیرای گردشگران بسیاری از اقصی نقاط جهان است. مردم همدان خود در روزهای تعطیل به خصوص در ماه های گرم به این منطقه می آیند.

شیر سنگی همدان

شیر سنگی همدان

مجسمه شیر سنگی از یادمان های تاریخ باستان در شهر همدان است که در انتهای خیابان ۱۲ متری سنگ شیر و در وسط میدان مربع شکلی به همین نام قرار گرفته است. تپه ای که در حال حاضر مجسمه شیر سنگی بر روی آن واقع شده تپه باستانی است زیرا تابوت متعلق به دوره اشکانی ازآن محل کشف شده و فعلا در موزه تپه هگمتانه نگهداری می شود. این مجسمه به همراه قرینه اش ابتدا در دروازه شهر همدان قرار داشته است و اعراب به هنگام فتح همدان آن را باب الاسد به معنی دروازه شیر نامیده اند. 

غار علی صدر

غار علی صدر همدان

غار علی صدر تنها غار تالابی ایران و از معدود غارهای آبی جهان است. علی صدر همچنین بزرگ ترین غار آبی جهان می باشد. این غار در ارتفاعات ساری قیه نزدیک روستای علی صدر شهرستان کبودراهنگ در استان همدان واقع شده است. ارتفاع غارعلی صدر از سطح دریا ۲۱۰۰ متر است. محوطه غارعلی صدر دالان های پیچ در پیچ و دهلیزهای متعددی دارد. از مجموعه رشته آبها، دریاچه بزرگی در درون غار بوجود آمده و از این رو نفوذ به ژرفای غار تنها با قایق میسر است. غار علی صدر یکی از دیدنی های جهانگردی استان همدان است.

قایقرانی در غار علی صدر

آنچه غار علی صدر را از سایر غارهای آبی جهان متمایز می کند، سهولت استفاده از کانالهای آبی درون آن است که به سبب وسعت آن به راحتی می توان در آن طی مسیر کرده و با قایق های معمولی از درون آنها گذشت. براساس همین گزارش شکستهای زیادی در رشته علی صدر وجود دارد. بین ۳-۲ شکست در هر متر. به علاوه تعدادی سوراخ قیفی شکل در فواصل ۲-۱ متری مشاهده می شود که هر دو مشخصه، نفوذ سریع آبهای سطحی را تسهیل می کند.

سوغات همدان

سوغات همدان

 سفال لالجین، نخستین سوغاتی است که مسافر همدان به آن فکر می‌کند. انواع هنر گیوه‌بافی، سنگ‌تراشی و فرش و گلیم و همین طور شیرینی‌هایی مثل انگشت پیچ و کماج سوغات متنوع همدان، پیش روی مسافر هستند.

 

 


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha