سلامت نیوز : رئیس انستیتو پاستو ایران گفت: از نظر واکسن هپاتیت B و سل نه تنها خودکفا هستیم بلکه چندین برابر نیاز کشور توان تولید و صادرات داریم، کیفیت این دو واکسن ایرانی نیز با بهترین نوع آنها در دنیا رقابت می‌کند و مراحل تأیید سازمان بهداشت جهانی برای گرفتن مجوز صادرات این واکسنها به جریان افتاده است.

مصطفی قانعی در گفت و گو با فارس گفت: چندی پیش نمایندگان سازمان بهداشت جهانی برای تأیید واکسن های ایرانی به منظور ورود این محصولات به بازارهای جهانی به ایران آمدند و امیدواریم بتوانیم حداکثر تا دو سال آینده مجوز تأییدیه بین‌المللی را برای صدور واکسن به کشورهای دیگر بگیریم.

وی در پاسخ به این پرسش فارس که کدام واکسنهای تولید داخل زودتر امکان گرفتن مجوز صادرات را دارند، گفت: دو واکسن سل و هپاتیت B اکنون مد نظر هستند به خصوص در مورد واکسن سل سازمان بهداشت جهانی و کشورهای دیگر بیشتر مشتاق واردات واکسن از ایران هستند، چون دنیا به شدت با کمبود این واکسن مواجه است و واکسن سل ایرانی حتی از واکسن نوع دانمارکی که اکنون در دنیا بیشتر مصرف می‌شود، نیز باکیفیت تر است.

وی اضافه کرد: در مورد واکسن هپاتیت B کل نیاز کشور حداکثر ۱۰ میلیون ریال است که حدود ۵ میلیون ریال آن درخواست وزارت بهداشت برای توزیع در شبکه بهداشتی کشور است و حدود ۵میلیون ریال نیز احتمالاً در مطبها و بخش خصوصی مصرف می‌شود اما انستیتو پاستور ایران توان تولید سالانه ۶۰ میلیون ریال از واکسن هپاتیت B را دارد.

رئیس انستیتو پاستور ایران ادامه داد:‌ ما اکنون دیگر هیچ موردی از واردات واکسن هپاتیت B به کشور نداریم و در مورد این واکسن به خودکفایی رسیده‌ایم. انستیتو پاستور ایران کل نیاز کشور به واکسن هپاتیت B را تأمین می‌کند.

قانعی گفت:‌ در مورد واکسن سل نیز درخواست و نیاز کشور حدود ۵ میلیون ریال است و تولید ما نیز هم اکنون ۱۰ میلیون ریال است که فعلاً بخشی از آن را به واکسن اینتراوزیکال BCG تبدیل می کنیم که یک داروی مورد نیاز برای افراد مبتلا به سرطان مثانه است و سطح ایمنی آنها را برای مقاومت در برابر بیماری افزایش می دهد.

وی افزود: انستیتو پاستور ایران توان تولید سالانه ۴۰ میلیون ریال واکسن سل را دارد و در صورتی که مجوز و تأییدیه‌های بین‌المللی برای صادرات را بگیریم می‌توانیم یکی از صادرکنندگان مهم این واکسن به دنیا باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha