سلامت نیوز : دبیر هیأت مدیره انجمن حمایت از بیماران کلیوی با اعلام ۶ زنگ خطر نارسایی کلیه گفت: ۷۰ هزار بیمار کلیوی داریم و حدود ۲۴ هزار نفر آنها نیازمند دیالیز هستند اما دستگاههای کافی و استاندارد برای همه آنها وجود ندارد.

داریوش آرمان در گفت‌وگو با فارس، به مناسبت روز جهانی کلیه که 22 اسفند است گفت: شعار امسال«سالمندان و بیماران کلیه» است چون همزمان با پیر شدن جامعه و مسن شدن افراد این بیماری خاموش بروز می‌کند.

وی ادامه داد: معمولاً افراد به موقع برای پشگیری از بیماری کلیه مراجعه نمی‌کنند و زمانی که 80 درصد کلیه‌ از کار می‌افتد آن موقع است که فرد متوجه بیماری خود می‌شود در حالی که اگر یک آزمایش ساده انجام می‌داد کارش به دیالیز نمی‌رسید.

دبیر هیئت مدیره انجمن حمایت از بیماران کلیوی به افراد میانسال و سالمند توصیه کرد که حداقل سالانه یک بار قند و فشار خون خود را بررسی کنند چرا که این دو عامل از عوامل از کار افتادگی کلیه‌ها هستند.

آرمان ادامه داد: بیماری‌های دیابت و فشار خون در کشور ما بسیار شایع است به طوری که 25 میلیون نفر یا دیابت یا فشار خون دارند و همین مسئله خطر بالایی را در ابتلا به بیماریهای حاد کلیه ایجاد می‌کند.

وی گفت: مردم، رسانه‌ها و مسئولان ذهنشان باید به این سمت برود که اگر از همین امروز اطلاع‌رسانی را انجام ندهیم مشکلات جدی در سالهای آینده ایجاد می‌شود و  هزینه‌های کمرشکن دیالیز و پیوند نیز به آن افزوده می‌شود.

دبیر هیئت مدیره انجمن حمایت از بیماران کلیوی با اشاره به بی‌توجهی مردم نسبت به علایم شایع بیماری کلیه گفت: 6 فاکتور اصلی در بروز این بیماری دخیل هستند مانند تغییر رنگ و بوی ادرار، فشار خون، قند خون و ... که افراد می‌توانند با بروز این علایم به پزشک مراجعه کنند و چنانچه پیگیری لازم را انجام ندهند زمانی می‌رسد که کار از کار گذشته است.

آرمان با اشاره به وجود 24 هزار بیمار دیالیزی در کشور گفت: اگر با همین روند پیش برویم تا 5 سال ‌آینده 30 هزار بیمار کلیوی دیگر افزوده می‌شود باید کاری کنیم که روند دیالیز به تأخیر بیفتد. در این صورت افرادی که مستعد بیماری کلیه هستند با پیشگیری و درمان مناسب و به موقع نه فقط گرفتار نمی‌شوند بلکه با یک زندگی عادی مصرف دارو و توصیه غذایی زندگی خود را ادامه می‌دهند.

آرمان افزود: توصیه ما به مردم این است به پیشگیری توجه کنند و معاینه مداوم را در دستور کار قرار دهند در حال حاضر کشورهای پیشرفته افراد را مجبور می‌کنند تا سالانه آزمایش‌های روتین فشار و قند خون را انجام دهند.

وی گفت: از بیمه‌ها می‌خواهیم که نسبت به این آزمایشها سختگیری کنند و به جای هزینه‌های میلیاردی با مدیریت منسجم و تفکر منطقی جلوی افزایش تعداد بیماران را بگیرند. در این صورت هم هزینه‌هایشان پایین می‌آید و هم کیفیت زندگی بیماران افزایش می‌یابد.

دبیر هیئت مدیره انجمن حمایت از بیماران کلیوی گفت: در حال حاضر 24 هزار بیمار دیالیزی در کشور وجود دارد و 33 هزار پیوند کلیه در آمار انجمن ثبت شده است. البته امروز همه آنها زنده نیستند و بخشی از آنها فوت کرده‌اند و وزارت بهداشت باید آمار دقیق را اعلام کند.

وی گفت: تعدادی از این بیماران نیز به دلیل مواجه شدن با مشکلات دارویی به چرخه دیالیز برگشتند اما به طور کلی 70 هزار بیمار دیالیزی، پیوند کلیه و نارسایی حاد کلیه در کشور وجود دارد که از سوی 168 شعبه انجمن در سراسر کشور حمایت می‌شوند.

آرمان ادامه داد: سالانه 15 تا 20 درصد به تعداد بیماران دیالیزی افزوده می‌شود با این وجود تجهیزات، بخش‌ها و بیمارستان‌ها به هیچ عنوان با سیر صعودی بیماران همخوانی ندارد و شرایط درمان از سرعت تعداد بیماران عقب‌تر است.

آرمان ادامه داد: با این وجود بر اساس جلساتی که با وزارت بهداشت داشته‌ایم طی روزهای آینده تعدادی دستگاه دیالیز به سیستم درمان اضافه خواهد شد که گفته شده حدود 200 دستگاه در فاز اول کارهایش در حال انجام است و به بیمارستان‌ها داده می‌شود.

وی در مورد اینکه آیا این تعداد دستگاه جوابگوی نیاز بیماران خواهد بود گفت: استانداردها می‌گویند برای هر 4 بیمار یک دستگاه دیالیز باشد اما در ایران برای هر 5.5 بیمار یک دستگاه داریم.

دبیر هیئت مدیره انجمن حمایت از بیماران کلیوی گفت: این در حالی است که عمر مفید دستگاه‌های دیالیز 5 تا 7 سال است اما در کشور ما دستگاه‌هایی داریم که بیش از 25 سال کار کرده‌اند و چند برابر بیش از عمر مفیدشان از آنها استفاده شده است.

وی گفت: از مسئولان می‌خواهیم به فکر سالهای آینده باشند چرا که همچنان بیماران دیالیزی با کمبود تخت، دستگاه و بخش دیالیز مواجهند و سرریز بیماران را به دلیل کمبود این تجهیزات شاهد هستیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha