یکشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۶:۴۸

سلامت نیوز : عرضه قلیان در اماکن عمومی بر اساس قانون ممنوع است و این ممنوعیت به جد اجرا می‌شود ولی در دولت قبل برخی اماکن عمومی به اجبار از ردیف اماکن عمومی خارج و در آیین‌نامه تعیین شده برای ممنوعیت عرضه قلیان مستثنی شدند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ پس از آنکه عرضه قلیان در قهوه‌خانه‌ها و چایخانه‌های سنتی آزاد اعلام شد، این مسئله باعث شد تا جوانان به این مواد دخانی روی آورده و این مسئله نیز باعث ایجاد اختلاف میان بهداشت و درمان و نهادهای دیگر در این زمینه شود.

متولی بهداشت جامعه بر این باور بود که قلیان از سیگار زیان‌های بیشتری دارد و باید با آن برخورد کرد ولی برخی دیگر از نهادهای دولتی به استناد به مصوبه دولت با برخورد در این موضوع مستمسک قانونی نداشته و این مهم خود مشکلاتی برای نهادهای قانونی ایجاد کرده بود.

در روزهای گذشته معاون دادستان اهواز گفته است که در سال‌جاری 11 طرح برای جمع‌آوری قلیان‌ها در شهر اهواز اجرا شده است و این طرح‌ها همگی با موفقیت به پایان رسیده‌اند.

علی‌اصغر صادقی می‌افزاید: اجرای این طرح‌ها به ارتقای سطح سلامت در جامعه کمک بسیار زیادی کرده‌اند و به این دلیل باید این طرح‌ها ادامه داشته باشند.

*پیشگام مقابله با قلیان شوشتر است

بر اساس آمارهای ارائه شده در سطح استان خوزستان یکی از شهرهای پیشگام در برخورد جدی با عرضه قلیان در سطح شهرستان شوشتر است، این شهرستان به دلیل داشتن مراکز متعدد عرضه و مصرف کنندگان زیاد شرایط ویژه‌ای در استان داشته است و به این دلیل برخورد با این مسئله قدری سخت‌تر و دشوارتر بوده است.

معاون بهداشت دانشکده علوم پزشکی شهرستان شوشتر در این زمینه می‌گوید: دود قلیان به مراتب از دود سیگار زیان‌ بیشتری دارد زیرا در این دود بیش از 600 مواد سمی شناخته شده است و زیان‌های بی‌شمار آن نیز گوش‌زد شده است.

صغری گنج با اشاره به زیان‌های این مواد دخانی می‌افزاید: این مواد دخانی به دلیل عبور دود از میان آب و جذب رطوبت به شدت در ریه‌ها نفوذ می‌کنند و به این دلیل زیان بیشتری از سیگار دارد.

وی با اشاره به زیان‌های این مواد دخانی تاکید می‌کند: تنها باید از استشمام این دود دوری کرد و به این دلیل باید به مردم اطلاع‌رسانی شود و در این زمینه بارها با نصب بنر و اطلاع‌رسانی به مردم هشدارهای لازم صادر شده است.

بهترین روش در کاهش مصرف این مواد دخانی اطلاع‌رسانی صحیح و کارشناسی شده به جامعه هدف است که در این باره باید از همه امکانات اطلاع‌رسانی استفاده شود.

*13 مرکز عرضه قلیان تعطیل شده است

شهرستان شوشتر به دلیل داشتن مراکز متعدد عرضه قلیان در استان خوزستان جایگاه ویژه و برتری داشته است و با در نظر گرفتن جمعیت و وسعت، داشتن 13 مرکز توزیع مواد دخانی و قلیان بسیار قابل توجه است ولی این مراکز به زعم مدیر بهداشت  شهرستان شوشتر تعطیل شده‌اند، وی در این زمینه می‌گوید: برخورد جدی درباره عرضه قلیان در سطح شهرستان شوشتر باعث شده است تا در شرایط کنونی تنها معدود عرضه‌کنندگان قلیان در شوشتر وجود داشته باشد و از رشد بی‌رویه این مراکز جلوگیری شده است.

علی‌رضا اکبری می‌افزاید: در دو سال گذشته در ابتدا جلوی رشد این مراکز گرفته شده است به نحوی که اجازه تاسیس هیچ مرکز جدیدی در این زمینه تایید نشده است و با مراکز عرضه موجود نیز به شدت برخورد کرده‌ایم.

وی با اشاره به تلاش‌های انجام شده در این زمینه می‌گوید: در شهرستان شوشتر 13 مرکز عرضه قلیان وجود داشت که این 13 مرکز تعطیل شده‌اند و دیگر در سطح شهرستان شوشتر هیچ مرکزی قلیان عرضه نمی‌کند و تنها مراکز توزیع مواد اولیه قلیان وجود دارد که این مسئله نیز بسیار محدود انجام می‌شود.

مدیر بهداشت محیط شهرستان شوشتر می‌افزاید: برخورد جدی با عرضه قلیان تنها با حمایت‌های شورای سلامت و امنیت‌غذایی شهرستان شوشتر انجام شده است و در این زمینه از تلاش‌های دادستان شهرستان و فرماندار شوشتر تشکر می‌کنیم که در این زمینه حمایت‌های بسیار جدی انجام دادند.

وی با تاکید بر گلایه‌های مردم شوشتر درباره استفاده از قلیان در مراکز تفریحی این شهرستان می‌گوید: در مراکز تفریحی شهرستان شوشتر مردم به صورت فردی از قلیان استفاده می‌کنند و بهداشت محیط نمی‌تواند با آنها برخورد کند و تنها این برخورد در ید قدرت نیروی انتظامی است.

اکبری تاکید می‌کند: برخورد جدی در این زمینه از سوی بهداشت محیط تنها با مراکزی است که به صورت صنفی و یا .. در حال فعالیت هستند و برخورد با مردم در اختیار ضابط قضایی و دادستان است البته در این زمینه در پارک‌های شوشتر با نصب بنرهایی درباره زیان‌های قلیان نیز هشدارهایی داده شده است.

برخورد جدی و اعمال صریح قانون در سطح یک شهر باعث می‌شود تا این شاخص‌های سلامت تا حد زیادی ارتقا یابد و به این دلیل باید روند موجود در این زمینه ادامه پیدا کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha