سلامت نیوز : فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان تهران از کشف و ضبط حدود 300 سمندر لرستانی و لاکپشت در طی هفته گذشته تنها در دو بازار میوه و تره بار استان تهران خبر داد.

اسماعیل میرانزاده در گفتگو با مهر افزود: نیروهای یگان حفاظت محیط زیست استان تهران در حین گشت و کنترل سطح شهر تهران به منظور  برخورد با مراکز غیر مجاز خرید و فروش جانوران وحشی بخصوص گونه هایی که در ایام نزدیک به سال نو توسط تعداد معدودی از افراد متخلف جهت فروش عرضه می شود روز سه شنبه هفته گذشته در محل میدان میوه وتره بار حکیمیه به یک مورد عرضه تعدادی خزنده شامل مار آبی،  سمندر لرستانی، لاکپشت گوش قرمز برخورد کردند.

به گفته وی، همچنین روز جمعه هفته گذشته  وارد بازار میوه و تره بار آزادگان  شده و به بازرسی اینمحل پرداختند و در جریان جستجوی این مکان به تعدادی فروشنده غیرقانونی گونه های جانوری کمیاب برخورده و جهت برخورد قانونی با متخلفین وارد عمل شدند.

میرانزاده اظهار داشت: فروشندگان غیرقانونی پس مشاهده ماموران با  ایجاد سر و صدا و اغتشاش، از ازدحام جمعیت مردم سوء استفاده کرده و پس از ایجاد درگیری فیزیکی با نیروهای محیط زیست از محل گریختند اما محیط بانان تمام  گونه های جانوری موجود را توقیف و طی هماهنگی قبلی با کلینیک حیات وحش پردیسان به این مکان منتقل کردند.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان تهران تصریح کرد: گونه های کشف و ضبط شده از بازار میوه و تره بار آزادگان  شامل 30 عدد سمندر لرستانی (گونه نادر و در معرض انقراض)، 100 عدد مار آبی، 10 عدد سوسمار، 5 عدد لاسرتا (مارمولک) و 150 عدد لاک پشت بوده است.

وی افزود: متاسفانه یک عدد سمندر لرستانی به دلیل شرایط نامناسب نگهداری توسط متخلفین تلف و یک سمندر نیز دچار پارگی از ناحیه شکم و دم شده و شرایط تعدادی از گونه ها نیز نامناسب گزارش شده است.

میرانزاده یادآور شد: ماموران محیط زیست در بازار میوه و تره بار حکیمیه نیز پس از آنکه فروشنده متخلف از محل متواری شد،  80 عدد لاکپشت، 10 حلقه مار و  10 عدد سمندر لرستانی ضبط و  به این اداره کل محیط زیست استان تهران منتقل کردند.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان تهران اظهار داشت: با توجه به نزدیک شدن به ایام نوروز و افزایش صید و خرید و فروش غیرقانونی گونه های جانوری، کلینیک تخصصی حیات وحش پردیسان مکان های ویژه ای برای گونه های کشف شده از متخلفین تعبیه کرده تا بصورت موقت از این حیوانات در شرایط مناسب نگهداری کند.

به گفته وی، تمام آبزیان  کشف شده از گونه های بومی کشور بوده و با توجه به اینکه شرایط فراهم شده در کلینیک حیات وحش پردیسان صرفا جهت نگهداری موقت این گونه ها تعبیه شده، ضروری است گونه های سالم بلافاصله تحت شرایط مناسب به استان های مربوطه انتقال یافته و بلافاصله در زیستگاه اصلی خود رهاسازی شوند.

میرانزاده تصریح کرد: متاسفانه تعدادی از گونه های کشف شده طی چند روز اخیر مثل لاک پشت گوش قرمز جزو گونه های غیربومی هستند که از خارج از کشور برای فروش و نگهداری به عنوان حیوان خانگی به کشور وارد شده اند.این گونه ها پس از مدتی نگهداری در منازل پس از پایان ایام نوروز توسط مردم در عرصه های طبیعی از جمله رودخانه ها و آبگیرها رها می شوند. این حیوانات گونه های مهاجم بوده و پس از سازگاری با طبیعت منطقه رهاسازی شده به رقابت با گونه های بومی پرداخته و بسیاری از آنان را ازبین می برند.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان تهران از مردم درخواست کرد:  از خرید هرگونه حیوان وحشی و غیرخانگی از جمله سمندر، لاک پشت، مار و غیره و رهاسازی این حیوانات در طبیعت خودداری کرده و در صورت مشاهده خرید و فروش این گونه ها مراتب را به ادارات محیط زیست محل زندگی خود گزارش کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha