سلامت نیوز :شبکه ایرانی فراهم آوری و پیوند اعضا با هدف گسترش و توسعه شبکه فراهم آوری اعضای پیوندی ایجاد شده در سال 1381 در کشور راه‌اندازی می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دکتر کتایون نجفی زاده، رئیس اداره پیوند و بیماری‌های خاص وزارت بهداشت ضمن اعلام این خبر یادآور شد: شبکه فراهم آوری اعضای پیوندی ایران در سال 1381 به همت دکتر کاظمینی در کشور پایه گذاری شده است و در حرکت جدید در نظر است تا با گسترش شبکه فراهم آوری اعضا و همچنین ایجاد شبکه گسترده پیوند اعضا و اتصال آنها کل کشور را تحت پوشش واحد درآوریم.

وی افزود: از مهمترین اهداف شبکه پیوند می توان به مدیریت متمرکز در زمینه اهدا و پیوند اعضا در کشور، ترویج فرهنگ اهدای عضو پس از مرگ و ایجاد ارتباط بین واحدهای فراهم آوری اعضای پیوندی و مراکز پیوند اعضا اشاره کرد.

دکتر نجفی زاده با تاکید بر این که، با استقرار بانک اطلاعاتی بیماران و لیست انتظار ملی می توان اطلاعات دقیقی را درباره بیماران کاندید پیوند اعضا ارائه کرد، افزود: انتخاب گیرنده اعضای اهدایی بر اساس: گروه خونی - نوع بافت - اندازه عضو - وخامت بالینی بیمار - زمان انتظار - فاصله جغرافیایی اهداکننده و گیرنده از مهمترین اهداف این شبکه بوده و می باشد.

وی خاطرنشان کرد: پیوند اعضا از نشانه‌های مهم ارتقاء سطح دانش پزشکی و توانمندی‌های علمی و فنی مراکز پزشکی تلقی می‌شود بنابراین استقرار سیستم پیوند اعضا از مرگ مغزی در کشور نقش مهمی در حفظ جان و ارتقاء کیفیت زندگی بیماران داشته و دارد.

گفتنی است، سالانه بیش از 2500 مورد پیوند کلیه در کشور ایران انجام می شود که در این خصوص کشور ایران از پیشگامان پیوند اعضا در منطقه بشمار می آید همچنین در حال حاضر 33 بخش پیوند کلیه 8 بخش پیوند قلب و 2 بخش پیوند ریه و 6 بخش پیوند کبد در کشور فعال هستند.

امید آن می رود که با همکاری کلیه مسئولین و متخصصین پرتوان کشور، با گسترش شبکه فراهم آوری اعضا و پیوند اعضای مختلف نگذاریم هیچ فرد مرگ مغزی در هیچ نقطه از کشورمان امکان اهدای عضو و جاودانه شدن را از دست بدهد و هیچ بیمار نیازمند پیوندی در لیست انتظار پیوند اعضا به دلیل نرسیدن به موقع عضو پیوندی از دنیا برود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha