دوشنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۹:۳۷
کد خبر: 107385

فشارخون را از هر دو دست بگیرید

سلامت نیوز :  پزشکان تاکید دارند که برای تشخیص بهتر و دقیق‌تر بیماری‌های قلبی و عروقی لازم است فشارخون از هر دو دست چپ و راست گرفته شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ پزشکان معمولا در انجام معاینات کامل پزشکی روی بیماران از جمله کنترل فشارخون، آن را فقط روی آرنج یکی از دست‌های بیمار اندازه‌گیری می‌کنند در حالی که متخصصان علوم پزشکی هاروارد در این مطالعه تاکید دارند که فشارخون باید از هر دو دست بیمار گرفته شود تا نتایج دقیق‌تری از وضعیت سلامت یا عدم سلامت عروق او آشکار شود.

به گفته این پزشکان، ممکن است بین فشارخون دو دست تفاوت وجود داشته باشد که همین تفاوت در صورت افزایش می‌تواند نشانه وجود بیماری‌های شدید قلبی - عروقی باشد. در این بررسی متخصصان سوابق پزشکی 3390 فرد 40 سال به بالا را که پیش از این به بیماری‌های قلبی - عروقی مبتلا نبودند، بازبینی کردند. همچنین کنترل وضعیت قلب و عروق این افراد حدود 13 سال طول کشید که در طول این مدت 589 نفر از شرکت‌کنندگان برای اولین بار سکته قلبی، مغزی و یا نوعی از بیماری‌های قلبی - عروقی را تجربه کردند.

در این مطالعه مشخص شد که در بیش از 25 درصد از این 598 نفر بین دو اندازه فشارخون حاصل از هر دو دست بیماران، اختلاف وجود داشته که این وضعیت نشانه‌ افزایش خطر ابتلا به سکته قلبی یا دیگر بیماری‌های قلبی و عروقی تا حدود 38 درصد است.

پزشکان می‌گویند: وجود اختلاف جزئی بین اندازه فشارخون در دو دست بیمار جای نگرانی ندارد و کاملا طبیعی است اما در صورتی که این اختلاف بیش از 10 درجه باشد لازم است با پزشک مشورت شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha