وقتی درآمد و هزینه مشخص باشد،‌ خدمات درمان به صورت واقعی در می‌آید

سلامت نیوز : نایب رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که شاخص‌هایی مانند اعتبار، توان مردم و پشتیبانی از بیمه‌ها باید در واقعی کردن تعرفه‌ها مورد توجه قرار گیرد، گفت: جایگاه وزارت بهداشت جایگاهی حاکمیتی، ‌سیاست‌گذاری و نظارتی است و می‌تواند روش‌های کار هر بخش خصوصی را که می‌خواهد در میدان نظام سلامت وارد شود، تعیین کند.

عبدالرحمان رستمیان در گفت‌وگو با(ایسنا)، در ارزیابی خود از واقع شدن تعرفه‌ها تا پیش از پایان سال جاری اظهار کرد: این کاری که در دست انجام است تنها می تواند هزینه نزدیک به واقعیت را در آورد زیرا آن‌چه مد نظر قرار می‌گیرد تنها هزینه‌های مربوط به تجهیزات و استهلاک ساختمان و ... است.

وی با اشاره به این که برای واقعی‌کردن تعرفه‌ها باید شاخص‌ها و مولفه‌های مهم‌تری مورد توجه قرار گیرد،‌ گفت: اعتبار لازم، توان مردم و پشتیبانی از بیمه‌ها می تواند نمونه‌ای از این شاخص‌ها باشد که در واقع انتظار می‌رود مجموعه این عوامل بتواند قیمت منطقی را استخراج کند.

نایب رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با احتمال این که با واقعی شدن تعرفه‌ها هنوز فاصله داریم، خاطرنشان کرد: برای این‌که در آینده بخواهیم بودجه‌ها را عملیاتی کنیم باید بدانیم که هزینه عملیاتی هر خدمتی چقدر است که بر همین اساس بودجه‌ها و درآمدها نیز مشخص می‌شود و سپس عملکردهای خوب و بد مشخص خواهد شد.

رستمیان تصریح کرد: در این صورت دیدی سلامت‌نگر به خدمات بهداشت و درمان خواهیم داشت و طبیعی است که چنین موضوعاتی مورد توجه باشد تادر آینده بودجه‌های عملیاتی دیده شود.

وی تاکید کرد: بنابراین وقتی منابع مشخص می‌شود و می‌دانیم که چقدر نیاز داشته و چقدر باید هزینه کنیم، خدمات به صورت واقعی در می‌آید.

این عضو هیات رییسه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس درباره این‌که آیا ایجاد و در اختیار داشتن کلینیک و یا مرکزخدمات درمانی برای دستگاه‌های مختلف داشته مشکلی در راستای واقعی کردن تعرفه ها ایجاد نمی‌کند با توجه به این‌که نرخ‌های متفاوتی از بیماران دریافت می‌شود، گفت: جایگاه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی جایگاهی حاکمیتی،‌ سیاست‌گذاری و نظارتی است و وزارت‌خانه باید سیاست‌ها و نظارت‌ها را تبیین کند.

رستمیان افزود: در واقع کسی نمی تواند در این زمینه مداخله کند البته جایگاه وزارت بهداشت این است که حفاظت از سلامت مردم را مد نظر داشته باشد و قطعا بر این‌ها نیز باید نظارت کند و روش‌های کار هر بخش خصوصی را که می‌خواهد در میدان نظام سلامت وارد شود، تعیین کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha