دوشنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۱:۱۹
کد خبر: 107396

چه نوع کفشی مناسب‌ تر است؟

سلامت نیوز :یک کارشناس ارشد ارگونومی معتقد است: موقع خرید یک کفش نباید تنها به شکل ظاهری آن توجه کرد و استاندارد بودن آن از همه چیز مهم‌تر است. منصور ضیایی با اشاره به نکاتی که هنگام انتخاب کفش باید مد نظر قرار گیرد، گفت: مهم ترین اصل این است که پا هرگز نباید خود را با شکل کفش منطبق کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ؛ وی با بیان اینکه کفش تنها محل تماس پا با زمین حین راه رفتن است، ادامه داد: با انتخاب یک کفش مناسب و به اصطلاح ارگونومیک می‌‌توانیم راه رفتن راحت‌‌تری داشته و در ضمن از آسیب‌‌هایی که حین راه رفتن به پا و کمر وارد می‌شود، جلوگیری کنیم. این کارشناس ارشد ارگونومی معتقد است: بسیاری از افراد تصور می‌‌کنند که کفش در زمان نو بودن باید پاشنه تنگی داشته باشد چرا که احتمالا در اثر استفاده روزمره به اصطلاح جا باز می‌کند و این اشتباه باعث می‌‌شود که عده زیادی کفش تنگ انتخاب کنند.

این عضو هیئت علمی گروه مهندسی بهداشت حرفه‌‌ای دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، با تاکید بر اینکه در بیشتر افراد یک پا از پای دیگر کمی بزرگتر است، اضافه کرد: لازم است همیشه کفش را به اندازه پای بزرگتر خود تهیه کنیم. ضیایی پیشنهاد کرد: بهتر است ابتدا کمی با کفش نو در مغازه راه برویم و از راحت بودن آن اطمینان حاصل کنیم و در صورت لزوم برای پای کوچکتر از یک کفی تنگ کننده استفاده کنیم. وی اظهار کرد: کفش باید اندازه پا باشد و از خرید کفش صرفا از روی سایز نوشته شده بر آن خودداری شود. به گفته این کارشناس ارشد ارگونومی، وقتی کفش در پا است باید حداقل نیم تا یک سانتیمتر بین بلندترین انگشت پا و نوک کفش فاصله باشد، در غیراین صورت باید کفش یک سایز بزرگتر انتخاب شود.

ضیایی با تاکید بر این نکته که هنگام راه رفتن کفش نباید پای فرد خم شود، افزود: کفش باید پا را در برگیرد نه اینکه محدود کند. وی سبکی، انعطاف‌ پذیری کفش در پنجه و ضربه‌‌گیری را از ویژگی‌های یک کفش مناسب دانست و یادآوری کرد: جنس رویه کفش هم باید ترکیبی از نایلون و چرم باشد و به علاوه این قسمت همیشه باید خشک و سبک بوده و تهویه مناسب داشته باشد. این عضو هیئت علمی گروه مهندسی بهداشت حرفه‌‌ای دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، گفت: رویه کفش باید حفاظت خوبی برای پا فراهم نماید و در بالای محل قرارگیری پاشنه، پدگذاری شده باشد. به گفته ضیایی، کفی کفش نیز باید دارای دو خاصیت اساسی باشد، اول جاذب ضربه در حین راه‌ رفتن باشد و دوم دوام کافی داشته باشد.

وی با بیان اینکه کفش باید طوری باشد که زود تغییر شکل ندهد، تصریح کرد: کفش باید به گونه‌ای باشد که اعصاب و عروق، ماهیچه‌‌ها ومجاری لنفاوی پا در آن تحت فشار نباشد و مفاصل بتوانند حرکات طبیعی خود را به راحتی انجام دهند. این کارشناس ارشد ارگونومی با اشاره به اینکه پای عادی در طول روز تا حدودی عرق می‌‌کند، اظهار کرد: این مساله موجب می‌‌شود که حاشیه کفش پوسیده شود و از همین رو بسیار مهم است که هر‌ کفش را به طور مرتب یک روز در میان بپوشیم تا کفش، یکی دو روز فرصت برای خشک شدن و هوا خوردن داشته باشد. ضیایی افزود: اگر از کفی استفاده می‌‌کنیم باید هر روز پس از در آوردن کفش، کفی‌‌ها را برای هوا خوردن از کفش خارج کنیم تا عمر طولانی‌‌تری داشته باشند.

وی با تاکید بر اینکه در انتخاب کفش باید به تفاوت‌های فردی مثل وزن، قد و نوع ریخت اسکلتی فرد نیز توجه شود، خاطرنشان کرد: در خانم‌‌ها ارتفاع پاشنه حداکثر بین 5/2 تا 5/3 سانتیمتر توصیه می‌‌شود که عدم دقت در این نکته منجر به ناراحتی‌‌های فراوانی ازجمله کمردرد، زانودرد و گرفتگی‌های مکرر عضلانی در ناحیه ساق پا می‌شود. این مدرس دانشگاه گفت: اغلب مردم در انتخاب کفش به زیبایی و رنگ و طرح آن دقت می‌‌کنند نه به استاندارد بودن آن که این مساله باعث به خطر افتادن سلامتی افراد در درازمدت می‌‌شود. ضیایی در پایان یادآوری کرد: انتخاب کفش در وهله اول باید بر اساس نوع استفاده‌‌ای که از آن می‌‌شود صورت گیرد. کفش استاندارد کفشی است که سه مشخصه بارز جنس خوب، پاشنه استاندارد و قالب و پنجه استاندارد را داشته باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha