دوشنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۱:۲۸

7 مزیت اهدای خون

سلامت نیوز :  بیشتر کارهایی که در طول روز انجام می دهید برای گرفتن پاداشی در ازای آنهاست. اما اگر قرار باشد عملی را انجام ندهید ولی پاداش آن دریافت کنید، آیا ارزش امتحان کردن ندارد؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از گراف مدیا ؛ اهدای خون یکی از این کارهاست و در اینجا 7 مورد از مزایای آن را با هم مرور می کنیم:
 
1. اهدای خون برای سلامتی شما مفید است چرا که باعث کاهش میزان آهن بدن و نیز خطر بیماری های قلبی می شود. بر اساس مطالعات منتشر شده در مجله ی آمریکایی "بیماری های مسری"، اهدا کنندگان خون 88% کمتر از دیگران در معرض سکته قلبی قرار دارند. دلیل کامل روشن است؛ با این کار آهن از سیستم بدن خارج شده و خطر حمله قلبی تا حد قابل توجهی کاهش می یابد.

2. اهدای خون، به خصوص به صورت مداوم، خطر ابتلا به انواع سرطان را کم می کند. آیا حاضر نیستید از این فرصت استفاده کرده و در برابر سرطان ریه، کبد، روده، معده و حنجره مقاومت خود را افزایش دهید؟

3. فرد اهدا کننده از چکاپ رایگان نیز بهره مند می شود. اما چه نوع چکاپی؟ این افراد برگه ای را دریافت می کنند که حاوی اطلاعاتی در مورد سطح فشار خون و کلسترول است؛ دو عامل مهم در حفظ سلامتی. اگر تکنیسین مربوطه  متوجه فشار خون بالای شما شود، مطمئناً به شما پیشنهاد می کند که به پزشک مراجعه کنید. افرادی که این دو عامل را مرتباَ اندازه گیری می کنند زودتر از دیگران از مشکلات سلامتی خود مطلع شده و در جهت رفع آنها اقدام می کنند.

4. جدا از مسأله ی سلامتی که در بالا اشاره کردیم، موارد دیگر نیز برای شما رایگان خواهد بود. انجام آنالیز ترکیبات خون و حتی تعیین گروه خونی به صورت جدا و با مراجعه به پزشک معالج مجانی نخواهد بود اما ارائه ی این خدمات به اهدا کنندگان کاملاً رایگان خواهد بود. خون فرد اهداکننده به منظور تشخیص عواملی نظیر ویروس HIV، هپاتیت و سفلیس آنالیز شده و مشاهده ی هرگونه مشکل به وی اعلام خواهد شد.

5. فرایند خون سازی مجدد برای شما مفید است و اهدای خون این مزیت را نیز به همراه خواهد داشت. این فرایند بدن شما را سالم تر، پر انرژی تر و کارآمدتر خواهد کرد.

6. اگر اضافه وزن دارید و کاهش گِرم به گِرم برای شما اهمیت دارد، اهدای خون سریعترین راه موجود برای کم کردن نیم کیلوگرم می باشد.

7. شاید این مورد مزیت مهمی به شمار نیاید اما در هنگام اهدای خون، شما حدود یک ساعت یا بیشتر زمان دارید تا روی صندلی نشسته، لم داده و استراحت کنید. برای افراد پر مشغله این مدت هم زمان زیادی است.

در پایان باید به خاطر بسپاریم که اهدای خون یکی از آسان ترین راه های موجود برای کمک به دیگران است؛ عملی که احساسی وصف ناپذیری را به دنبال خواهد داشت. چه حسی خواهید داشت زمانی که بفهمید خون شما می تواند به سه نفر که حتی ممکن است نامشان را ندانید کمک کند؟ شاید روزی همین خون اهدایی شما در صورت نیاز به خودتان برگردد. البته از این بابت هم خوشحال باشید که برای یک روز هم که شده، همکاران، دوستان و حتی خانواده تان با شما با ملایمت رفتار می کنند چرا که وضعیت جسمی شما آنها را مجاب خواهد کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha