دوشنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۹:۵۳
کد خبر: 107401

سلامت نیوز :  تصور می‌شود با فرارسیدن تعطیلات نوروزی میزان مسافرت‌های داخلی و خارجی افزایش پیدا کند. همچنین فصل بهار و روزهای نوروز، شاید گردشگران خارجی را نیز بیشتر به ایران بکشاند. اما گفتنی است که در این میان گردشگران خروجی از ایران نیز آمار بالایی را به خود اختصاص می‌دهند. گفته می‌شود در سال‌های اخیر به دلیل افزایش هزینه‌ها، افزایش نرخ تورم و قیمت ارز، میزان گردشگری مردم ایران روند نزولی داشته است. به‌گزارش سازمان جهانی گردشگری در سال 2010 درآمد مستقیم و غیرمستقیمی که از طریق گردشگری عاید ایران شده از 900 میلیون دلار بیشتر نبوده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ؛ با این حال، برخی مدعی‌اند با روی کار آمدن دولت یازدهم و اتفاقات سیاسی که شاید چهره دیگری از ایران را ترسیم کرده است، پای گردشگران خارجی بیشتری به ایران باز خواهد شد. این درحالی است که عده‌ای دیگر با اشاره به نبود زیرساخت‌های گردشگری در ایران معتقدند اتفاقات سیاسی اخیر، چیزی را در حوزه گردشگری تغییر نخواهد داد. علاوه بر این، در این میان برخی اقدامات سبب نارضایتی مردم در زمینه گردشگری است. برای مثال درحالی که انتظار می‌رود در تعطیلات نوروزی، آثار تاریخی و گردشگری آماده بازدید گردشگران باشد، خبر رسیده است که بنای تاریخی عالی قاپو به دلیل اقدامات مرمتی در ایام نوروز 93 تعطیل خواهد بود. اقدامات مرمتی که انتظار می‌رفت به روزهای دیگری از سال به غیر از تعطیلات نوروز موکول شود. طبق آمار سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، شهریور امسال تعداد خروج گردشگر از ایران 516 هزار و 821 نفر بوده است درحالی که، تعداد گردشگران ورودی به کشور در این مدت به 583 هزار و 745 نفر رسیده است که نسبت به سال گذشته رشد داشته است.

گردشگر خارجی واقعی؛ كمتر از یك میلیون

به گفته معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، آمارهای حوزه گردشگری كشور در سال 91 نشان می‌دهد که در مقابل بیش از هفت و نیم میلیون گردشگر خروجی حدود چهارمیلیون گردشگر ورودی داشتیم و از این تعداد نیز كمتر از یك میلیون نفر آنها گردشگر واقعی، ماندگار و هزینه‌كننده بوده‌اند. مسعود سلطانی‌فر گفت: از حدود 4 میلیون و نیم گردشگر ورودی بیش از سه و نیم میلیون این افراد در حوزه تردد مرزی یا تعویض ویزا و مواردی از این دست قرار می‌گیرند كه برای كشور ما حاصل اقتصادی یا فرهنگی ندارد. او با تاكید بر لزوم ایجاد بسترهایی برای ایجاد جذابیت برای گذران اوقات استراحت گردشگران خروجی در كشور گفت: این آمارها نگران‌كننده است و مشخص می‌کند كه باید به‌صورت بسیار جدی در حوزه گردشگری كار كرد. معاون رئیس‌جمهور افزود: نقطه ثقل سیاست ما در دولت فعلی مبتنی بر مشاركت و حضور بخش خصوصی در حوزه گردشگری، صنایع‌دستی و آثار باستانی است. حتی درصددیم قسمت اعظم بناهای تاریخی كه می‌توان از آنها به عنوان جاذبه‌های گردشگری بهره گرفت را با مشاركت بخش خصوصی احیا و بازسازی كنیم تا به بهره‌برداری برسد.

سلطانی‌فر ادامه داد: امیدواریم سال آینده با گشایشی كه در قانون بودجه كشور به وجود آمده است و برای اولین‌بار صنعت گردشگری نیز می‌تواند از منابع موجود در صندوق توسعه ملی استفاده كند شاهد رشد قابل توجه و چشمگیری در بخش گردشگری كشور باشیم. او با انتقاد از تصویب بیش از هزار و 169 شهرك نمونه گردشگری در كشور، تصریح كرد: ایده مناطق نمونه گردشگری از سال 1383 در كشور مطرح شد و در آن سال قرار بود 7 تا 10 منطقه نمونه گردشگری مانند سایر كشورها در كشورمان ایجاد شود اما، درخلال این سال‌ها، 7 تا 10 منطقه كه در ابتدا قرار بود با برنامه‌ریزی، ایجاد زیرساخت‌ها، تمركز مناسب و اختصاص منابع مورد نیاز سروسامان بگیرد یكباره تبدیل به مصوبات مختلف دولت در مناطق متعدد شده و این تعداد تبدیل به 1169 منطقه می‌شود كه متاسفانه خیلی از اینها مراحل ابتدایی و حتی مطالعاتی آنها نیز انجام نشده است. رئیس سازمان صنایع دستی، میراث‌فرهنگی و گردشگری كشور گفت: امروز از هزار و 169 منطقه ، تنها عملیات 109 منطقه آغاز شده و مابقی آنها مناطق نمونه گردشگری روی كاغذ هستند كه از این 109 منطقه نیز بسیاری از آنها دارای معارضان و مشكلات بسیاری هستند.

نقص جدی زیرساخت‌های گردشگری ایران

در این زمینه معاون سابق سازمان میراث‌فرهنگی و گردشگری در گفت‌و‌گو با آرمان با تاکید بر اینکه موانع پیش روی گردشگران داخلی عدم وجود زیرساخت‌های گردشگری است، می‌گوید: راه‌ها، نبود هتل‌های مناسب با قیمت‌های متعادل برای همه اقشار جامعه از جمله این زیرساخت‌هاست. به‌گفته ناصرپازوکی، یکی دیگر از مشکلات در رابطه با گردشگری نبود رستوران‌های پذیرایی است که بتوان به کیفیت آنها اعتماد کرد. همچنین در رابطه با سرویس‌های بهداشتی نیز نقص بسیار اساسی وجود دارد. او با اشاره به آماده نبودن سایت‌های گردشگری و تاریخی، اماکن طبیعی، جنگل‌ها و اطراف رودخانه‌ها، عنوان می‌کند: مردم به هر حال ناچارند که به طریقی در این اماکن استقرار پیدا کنند، زیرا نیاز به تفریح دارند اما، واقعیت این است که در 98 درصد این اماکن امکانات کافی وجود ندارد. پازوکی معتقد است کمپ‌های چادر و ایجاد هتل‌های ارزان قیمت متعادل با توان ساده مردم، باید جایگزین ساختن هتل‌های لوکس شود و امکاناتی فراهم شود که به جای گران قیمت بودن بهتر است که هتل‌ها خدماتی مانند خدمات بهداشتی، نور و گرمای کافی به مردم ارائه دهند. او با بیان اینکه ایجاد امکانات گردشگری همچنین می‌تواند به درآمدزایی و اشتغال کمک کند، می‌افزاید: درحال حاضر مردم برای تهیه بلیت اتوبوس و قطار دچار مشکل هستند. همچنین در اماکن مختلف راهنمای مناسب برای گردشگران وجود ندارد.

عضو هیات علمی سازمان میراث‌فرهنگی درباره گردشگران خارجی در ایران ادامه می‌دهد: بعید می‌دانم تحولات سیاسی اخیر تغییری در زمینه گردشگری ایجاد کند زیرا، همان مشکلات که برای گردشگران داخلی وجود دارد در رابطه با گردشگران خارجی هم صدق می‌کند. به‌گفته پازوکی، مسائل گردشگری برای خارجیان به طور اخص وجود دارد، ممکن است آنها توانایی هزینه هتل‌ها را داشته باشند، اما نبود خدمات بهداشتی مناسب و آماده نبودن سایت‌های گردشگری برای آنها هم وجود دارد. او عدم وجود امنیت کافی در سیستم‌های حمل و نقل، تاخیر در حرکت آنها و فرسوده بودن ناوگان حمل و نقل را از مشکلات دیگر در رابطه با گردشگران خارجی می‌داند و بیان می‌کند: یک مسئله دیگر هم وجود دارد و مربوط به پذیرش عمومی مردم ما نسبت به گردشگرها است. معاون سابق سازمان میراث‌فرهنگی و گردشگری ادامه می‌دهد: میزان گردشگران خارجی نمی‌تواند افزایش یا کاهش چشمگیری داشته باشد و تنها به میزان 10 درصد می‌تواند بالا یا پایین شود. او با بیان اینکه میانگین گردشگران خارجی 20 تا 25 درصد است، می‌گوید: چهره‌ای که از ایران در خارج از کشور به ناحق ترسیم شده است و تصویر درستی هم نیست، باعث شده تنها گردشگرانی به ایران سفر کنند که ایران را می‌شناسند و از سال‌های پیش از انقلاب به ایران سفر می‌کردند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha