سلامت نیوز : خیلی‌ها نمی‌دانند که چربی خون هم خوب و بد دارد و چربی خوب سبب انتقال چربی‌های بد به کبد و به مرور دفع آن می‌شود. برای دفع چربی عسل، ‌مغز دانه‌هایی مانند گردو و بادام و سیب و هویج بهترین مواد خوراکی هستند.

احمد پور آرام در گفت‌وگو با فارس در مورد فواید و مضرات چربی‌های خون، اظهار داشت: در بدن چربی به شکل تری گلیسیرید و کلسترول وجود دارد که افزایش بیش از حد آن مشکلاتی مانند تنگی نفس، بیماری‌های قلبی عروقی و حتی آسیب به کبد را در پی دارد.

وی بااشاره به اینکه وقتی بدن چربی بیش از حد از طریق غذا دریافت می‌کند آن را به تری گلیسیرید و در کبد ذخیره می‌کند، افزود: تری گلیسیریدها به عنوان یک منبع ذخیره انرژی برای بدن عمل می کنند و زمانیکه بدن انرژی بیشتر نیاز دارد، بدن این چربی‌ها را تجزیه می‌کند و به انرژی تبدیل می‌کند تا سلول‌ها بتوانند از آن استفاده کنند.

پور آرم به این نکته اشاره کرد که تری گلیسیریدها ترکیب شیمیایی هستند که در مواد غذایی بدن و پلاسمای خون، موجودند و همراه با کلسترول لیپیدهای پلاسما را تشکیل می‌دهند. اما افزایش مقدار تری گلیسیرید در خون می‌تواند سرخرگ‌ها را مسدود کند و به پانکراس آسیب برساند.

مقدار طبیعی تری گلیسیرید خون کمتر از 150 میلی گرم در دسی لیتر است. اگر مقدار تری گلیسیرید بیشتر از 200 میلی گرم شود، نشان می‌دهد خیلی بالاست.

وی در مورد کلسترول خون نیز گفت: کلسترول نیز ماده موم مانندی شبیه چربی است که یا در بدن ساخته شده و یا از طریق غذا وارد بدن می‌شود که نوع خوب و بد دارد.

این متخصص تغذیه گفت: کلسترول بد یا LDL سبب انتقال کلسترول به جدار سرخرگ‌ها شده و پلاک در جداره‌ها ایجاد می ولی کلسترول خوب یا HDL نقش مهمی در انتقال کلسترول اضافی به خارج از رگها دارد.

پور آرام به این نکته اشاره کرد که کلسترول خوب (HDL)  کلسترول بد را از جریان خون برداشته و به کبد برده و به صفرا تبدیل شده و قبل از اینکه سبب ایجاد لخته در سرخرگ‌ها شود، از بدن دفع می شود و مصرف ماهی HDL خون را تامین می کند.

وی مصرف غذاهای کم چرب را زمینه ساز عملکرد بهتر کبد عنوان کرد و گفت: سلول‌های کبد در این حالت سریع ترHDL را از جریان خون برمی‌دارند. وقتی این عمل صورت بگیرد و میزان تولیدHDL به همان صورت قبلی باشد.

وی افزایش بیش از حد کلسترول در خون را عامل ایجاد سکته و بیماری‌های قلبی عروقی عنوان کرد و اذعان داشت: برای پیشگیری از این موضوع باید از خوردن غذاهایی که چربی اشباع شده دارند پرهیز کرد که سوسیس و کالباس، همبرگر، گوشت قرمز، جگر و دل و قلوه، مغز و زبان ،‌لبنیات پرچرب مانند خامه و پنیر و نارگیل و کلوچه مستقیما سبب افزایش چربی خون می‌شوند.

پور آرام تصریح کرد: معمولا افراد کم تحرک ،‌سیگاری‌ها، افراد چاق و آنهایی که میوه و سبزی‌جات به اندازه کافی مصرف نمی‌کنند بیشتر در معرض افزایش چربی خون قرار دارند.

این متخصص تغذیه به افرادی که تمایل دارند کره حیوانی را در وعده صبحانه بخورند توصیه کرد: کره گیاهی(مارگارین ) را جایگزین آن کنند و بیش از سه عدد تخم مرغ در هفته مصرف نکنند.

همچنین مصرف عسل و مغز دانه‌ها کلسترول خون را پایین می‌آورند.

وی گفت: سیب، جو، هویج، سیر، گریپ فروت، سبوس، لوبیای سویا، گردو و بادام نیز دوای دردی برای کاهش کلسترول بد خون هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha