سلامت نیوز :  به گزارش بنیاد بین المللی پیشگیری و کنترل دیابت و به نقل از دکتر فرهاد رجب پور مدیر آموزش بنیاد دیابت، متخصصین طبق تحقیقات خود 150000 فرد را مورد ارزیابی ژنتیکی قرار داده اند. تمام شرکت کنندگان در این مطالعه عوامل خطر عمده ای از جمله سن بالا و چاقی داشتند هرچند هیچکدام از آن ها مبتلا به دیابت نبوده و قند خون نرمال داشتند.
 
به گزارش سلامت نیوز ؛ جهش در ژنی به نام SLC3OA8 احتمال ابتلا به دیابت نوع دو را 65 درصد کاهش می دهد. طبق آنالیز های انجام شده بر روی بیماران این نکته به دست آمد که جهش ژن SLC3OA8 منجر به کاهش ابتلا به دیابت نوع دو و کاهش قند خون در بیماران بدون هیچ اثر منفی می شود.
 
محققین به دنبال این نکته بودند که آیا این جهش در جمعیت های وسیع تر هم قابل ردیابی هست یا خیر. بر همین اساس افراد مختلفی را ازگروه های مختلف مورد ارزیابی قرار دادند. به دنبال مطالعات انجام شده محققین موفق به کشف 10 جهش در ژن فوق الذکر شدند که منجر به کاهش احتمال ابتلا به دیابت نوع دو می شود.با جمع آوری نتایج مطالعات مختلف این نکته به دست آمد که به ارث بردن یک  کپی از این ژن جهش یافته احتمال ابتلا به دیابت نوع دو را 65 درصد کاهش می دهد.

درواقع عملکرد این ژن باعث می شود که روی وارد سلول های بتای  پانکراس شود که روی موجود در این سلول ها نقش مهمی در کریستاله کردن انسولین دارد و برای ترشح آن الزامی است. در حقیقت ترشح این ژن باعث کاهش ورود روی به سلول های بتای پانکراس می شود. کشف این جهش ژنی افق های جدیدی را در کشف آسیب شناسی دیابت باز کرده که می تواند منجر به کشف داروهای جدید با اثرات مطلوب تر و عوارض جانبی کمتر گردد

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha