سلامت نیوز : رئیس سازمان انتقال خون ایران با اشاره به حضور تاثیرگذار زنان در سطوح مختلف مدیریتی این سازمان و تاثیر آن در افزایش مشارکت اهدای خون زنان و پیشبرد اهداف انتقال خون، از اجرای برنامه آهن یاری به منظور رفع کم خونی در اهداکنندگان زن در آینده نزدیک خبر داد.

دکتر علی‌اکبر پور‌فتح‌اله در گفت‌وگو با (ایسنا)، به نقش زنان در مدیریت اجرایی سازمان انتقال خون اشاره کرد و گفت: دو معاون فنی و فناوری‌های نوین و تضمین کیفیت این سازمان و همچنین معاون و قائم مقام موسسه آموزش و پژوهش طب انتقال خون از میان بانوان انتخاب شده‌اند.

وی افزود: در سطوح مختلف مدیریتی رده میانی نیز بانوان حضور دارند. همچنین چند تن از مدیران انتقال خون از جمله تهران و اراک نیز از میان بانوان توانمند انتخاب شده‌اند.

رئیس سازمان انتقال خون ایران با بیان اینکه استان تهران از جمله بزرگترین پایگاه‌های انتقال خون کشور است و یک سوم خون کشور را تامین می‌کند. گفت: علاوه بر حضور دکتر فاطمه نادعلی بر سمت ریاست این اداره کل، چند تن از مدیران این اداره کل نیز از بانوان هستند.

پورفتح‌اله برنامه‌ریزی و هدف گذاری برای افزایش آمار اهدای خون زنان را با حضور آنان در سطوح مختلف مدیریتی بی ارتباط ندانست و اظهار کرد: مدیران زن می‌توانند موانع پیش‌روی مشارکت زنان در امر اهدای خون را به طور موثرتری کنار بزنند و این قشر مهم از جامعه را برای اهدای خون تشویق و ترغیب کنند.

وی افزود: سازمان انتقال خون نتوانسته است بستر مشارکت اهدای خون زنان را به نحو شایسته‌ای فراهم کند. متاسفانه طی چند سال اخیر شاخص اهدای خون بانوان کاهش یافته است. به گونه‌ای که در سال 84 سهم زنان در اهدای خون 9 درصد بود ولی این آمار اکنون به سه درصد رسیده است.

رئیس سازمان انتقال خون ایران کم خونی را عاملی مهم برای آمار پایین اهدای خون زنان دانست و اظهار کرد: مطالعاتی به منظور رفع این مشکل انجام شده است که از جمله آنها می‌توان به برنامه آهن‌یاری برای مراجعان به پایگاه‌های انتقال خون اشاره کرد.

پورفتح اله از اجرای برنامه آهن‌یاری در آینده نزدیک خبر داد و گفت: توزیع قرص‌های آهن به پیشگیری از فقر آهن در زنان کمک شایانی خواهد کرد. البته در این رابطه در حال رایزنی با معاونت بهداشت وزارت بهداشت هستیم که رفع کم خونی در زنان را به طور جدی و سراسری در برنامه‌هایشان قرار دهند زیرا کم خونی عوارضی متعددی دارد که خستگی و کاهش توان بدنی از جمله آنهاست. علاوه بر این کم خونی از بعد اقتصادی هم در جامعه موثر است و اگر کم خونی در بانوان مرتفع شود کارایی، مشارکت و بهره‌وری در جامعه افزایش می‌یابد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha