سلامت نیوز : طرح این موضوع که ماماهای بیکار می‌توانند به صورت داوطلبانه با گذراندن دوره‌ای به عنوان پرستار مشغول فعالیت شوند از سوی معاون درمان وزیر بهداشت در حاشیه مراسم روز پرستار، واکنش‌های بسیاری را در میان جامعه مامایی کشور به همراه داشت.

در اراک نیز گروهی از دانشجویان و اساتید مامایی با تجمع مقابل پرستاری یک‌صدا فریاد زدند : "ماما، ماما است و نباید به عنوان پرستار مشغول باشد".

یکی از اساتید دانشکده دانشگاه اراک در حاشیه این تجمع به (ایسنا) ، اظهار داشت: دانشجویی که از روز اول در رشته مامایی در دانشگاه پذیرفته می‌شود، خود را برای این رشته آماده می‌کند و آینده خود را به عنوان یک ماما ترسیم می‌کند چطور می‌تواند بپذیرد به عنوان یک پرستار مشغول فعالیت شود.

وی با تأکید بر اینکه استفاده از یک ماما به عنوان پرستار سیاستی اشتباه است و ساختار پزشکی کشور باید از پایه درست بنا شود، افزود: باید پذیرش ماما و پرستار در دانشگاه را به رقمی رساند که امروز برای جبران کمبود پرستار از ماماها استفاده نشود. این اقدام، اقدام غلطی است که ماماها دوره‌ای را بگذرانند و به عنوان نرس‌ماما مشغول کار شوند.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: این صحبت از سوی وزارت بهداشت غیرکارشناسی است. جایگزینی ماماها به عنوان پرستار در سیستم پزشکی کشور به هیچ عنوان قابل توجیه نیست.

وی تبدیل شدن ماما به "نِرس‌ ماما" را عاملی برای از بین رفتن امتیازات ماما عنوان کرد و گفت: اینکه یک ماما به پرستار بدل شود، اختیارات ماما را از بین می‌برد. ماماها حق تجویز دارو و ایجاد مطب دارند و با این کار این حقوق ماماها از بین می‌رود و این امر باعث می‌شود که تعریف جایگاه شغلی یک ماما از بین برود.

این نماینده دانشجویان رشته مامایی تأکید کرد: امسال شعار جامعه بهداشت جهانی این است که امروز دنیا بیش از هر زمانی به ماما نیاز دارد و جای سؤال است که مسئولین ارشد کشور چطور به این نتیجه رسیده‌اند که می‌توانند از ماماها به عنوان پرستار استفاده کنند.

دانشجویان حاضر در این تجمع خواستار حفظ جایگاه ماماها در کشور و جلوگیری از عملیاتی شدن این تصمیم شدند.

یکی از دانشجویان حاضر در این تجمع ادغام رشته مامایی و پرستاری را عامل برهم زننده توازن در سیستم درمانی کشور دانست و گفت: این ادغام باعث می‌شود که جایگاه رشته‌ها به هم بخورد. رشته مامایی با مادر و نوزاد در ارتباط است و این تصمیم تنها به مادران و نوزادان ضربه خواهد زد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha