دوشنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۶:۳۷
کد خبر: 107447

سلامت نیوز : دبیر انجمن علمی طب فیزیکی و توانبخشی ایران با اشاره به قرار گرفتن در آستانه عید نوروز و آغاز تکاپوی خانواده‌های ایرانی به منظور خانه تکانی و نظافت منزل، توصیه‌هایی به منظور حفظ بهداشت ستون فقرات و پیشگیری از بروز دردهای اسکلتی - عضلانی و تشدید بیماری‌های مربوط به استخون‌ها و عضلات ارائه کرد.

دکتر سید احمد رئیس‌السادات در گفت‌وگو با (ایسنا)، ابتلا به کمر درد و یا تشدید آن، تشدید درد زانوها در افراد مبتلا به بیماری‌های زانو از جمله پوکی استخوان و درد ناحیه بین دو کتف را از جمله شایع‌ترین آسیب‌ها در این ایام دانست و اظهار کرد: مهم‌ترین نکته در این خصوص بکارگیری تکنیک‌های صحیح جابجایی، بلند کردن، نگه‌داری و کشیدن اجسام است.

وی تصریح کرد: این تکنیک‌ها باید به مردم آموزش داده شود. در گام بعدی اگر روش‌های مناسب را هم به کار بستید، حتما فواصل استراحت را در حین کار در نظر بگیرید. این فواصل استراحت کمک می‌کند تا از تنش‌هایی که به سیستم اسکلتی - عضلانی وارد شده، کاسته شود و بدن فرصت بازسازی آسیب‌های احتمالی را داشته باشد.

دبیر انجمن علمی طب فیزیکی و توانبخشی ایران، انجام تمارین کششی و دامنه حرکتی مفاصل را در کاهش شانس ابتلا به آسیب‌ها موثر دانست و گفت: برای بلند کردن اجسام هم دقت داشته باشید وقتی می‌خواهید جسمی را از جلو بلند کنید، با زانوی خم و کمر صاف این کار را انجام و اجسام را با قدرت اندام‌های تحتانی بلند کنید و نه صرفا تکیه به ستون فقرات.

رئیس‌السادات افزود: هنگام حمل اجسام، آنها را نزدیک به بدن نگه دارید. نگه داشتن اجسام با دست باز و با فاصله از ستون فقرات باعث می‌شود فشار بیشتری به ستون فقرات وارد شود.

به گفته وی، کشش عضلات ناحیه متصل کننده گردن به شانه یا همان کتف و کشش عضلات پشت و جلوی ساعد نیز می‌تواند در کاهش خستگی دست‌ها موثر واقع شود و از میزان فشار بر عضلات و تاندون‌ها بکاهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha