سلامت نیوز : یک فوق تخصص جراحی عروق با بیان اینکه اغلب معتادان تزریقی، تزریقات را در وریدهای اندام، به ویژه در ورید پاها و کشاله ران انجام می‌دهند، گفت: تخریب عروق و لخته شدن خون در وریدها به ویژه وریدهای اندام‌های انتهای پاها از مهمترین مشکلات عروقی در این افراد است.

دکتر محمد تقی صالحیان در گفت وگو با ایسنا ، با اشاره به اینکه متاسفانه اعتیاد در سال‌های اخیر در کشور افزایش یافته است، گفت: اغلب معتادان تزریقی، تزریقات در وریدهای بزرگ، به ویژه در ورید پاها و کشاله ران انجام می‌هند که این مسئله عوارض زیادی را به همراه دارد.

وی با بیان این مطلب که اکثر این افراد هنگام تزریق نکات بهداشتی را رعایت نمی‌کنند، بیان داشت: اغلب معتادان به بیماری‌های خطرناکی چون هپاتیت و AIDS مبتلا هستند و افراد دیگری را در سطح جامعه آلوده می‌کنند که متاسفانه این نوع بیماری‌های آلوده کننده نیز در جامعه ما رو به افزایش است.

این عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی تخریب عروق و لخته شدن خون در وریدها (سیاهرگ‌) به ویژه وریدهای اندام‌های انتهای پاها از مهمترین مشکلات عروقی در این افراد دانست و اظهار کرد: در تمام قسمت‌های بدن، ورید و شریان در کنار هم قرار دارند و آلوده بودن سرنگ باعث به وجود آمدن مشکل شایعی به نام آنوریسم کاذب و گانگرن عضو (سیاه شدن و از بین رفتن عضو به دلایل تزریق ناخودآگاه در شریان) می شود.

صالحیان در ادامه به آنوریسم کاذب اشاره کرد و توضیح داد: با تخریب دیواره شریان که در کنار ورید قرار دارد و در محل آسیب دیده به تدریج توده‌ای در خارج از شریان به وجود می‌آید و خودش را به پوست نزدیک می کند و به علت فشار بالایی که در این توده وجود دارد، در پوست نکروز ایجاد شده و سوراخی به بیرون باز می‌شود که به دنبال آن به جهت ارتباطی که بین شریان اصلی و این حفره و پوست به وجود آمده، خون شریانی از محل سوراخ شدگی خارج می‌شود و در صورتی که رسیدگی به موقع صورت نگیرد، باعث خونریزی شدید شده در نهایت منجر به مرگ می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: مشکل دیگری که همراه با تزریق مواد مخدر پیش می‌آید، ترومبوفلبیت است که باعث لخته شدن خون در وریدها شده و جریان برگشتی خون (خون سیاهرگی) در اندام‌ها دچار اشکال می‌شود که نهایتا منجر به ورم دست‌ها و پاها شده و گاهی اوقات لخته‌ها حرکت کرده که موجب سکته ریوی و یا آمبولی ریوی و نهایتا مرگ می شود.

صالحیان با اشاره به اینکه یکی از عوارض ترمبوفلبیت به وجود آمدن عفونت در کل سیستم گردش خون است، اظهارکرد: در اثر تزریقات مکرر که در کشاله ران، دست و یا گردن صورت می‌گیرد، علاوه بر اینکه لخته در سیستم وریدی ایجاد می‌شود، آلودگی‌های همراه با تزریق سرنگ که شامل انواع میکروب‌ها است، وارد رگ شده و جدار رگ در اثر تجمع باکتری‌ها دچار تخریب می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha