سلامت نیوز : مرکز اورژانس کشور اعلام کرد: در سال گذشته، 1987 مورد حادثه مرتبط با آتش بازی شب چهارشنبه آخر سال گزارش شده است و بیشترین قشری که در این حوادث آسیب دیده‌اند مربوط به گروه سنی 24 – 15 ساله بوده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ فراوانی مصدومان حوادث مربوط به آتش بازی شب چهارشنبه پایانی سال در جنس مذکر حدود 3.5 برابر جنس مونث بود.بنابراین از والدین تقاضا می شود در تهیه وسایل آتش‌بازی بی‌خطر فرزندانشان را همراهی کنند و کودکان به هیچ عنوان شخصاَ نباید از مواد آتش بازی و محترقه استفاده کنند.

در سال گذشته ترقه، آتش و نارنجک بیشترین حوادث را ایجاد کرده‌اند لذا مواد آتش بازی (محترقه و انفجاری) را از محل هایی که مطمئن هستند خریداری کرده و این مواد از دست فروش تهیه نشود.

همیشه در مواقع آتش بازی جهت اطفاء حریق، آب، کپسول اطفاء حریق و حتی الامکان جعبه کمک‌های اولیه در دسترس باشد و مراقب رفتارهای خطرناک و ناهنجار بوده و در صورت لزوم مراتب را به واحدهای گشتی نیروی انتظامی و پلیس 110 اطلاع دهید.

این در حالی است که در سال گذشته 47.9 درصد حین بازی با مواد محترقه و 26.2 درصد در حین عبور به صورت عابر پیاده و حین تماشا دچار حادثه شده اند.

استفاده از مواد آتش بازی هرگز به طور کامل ایمن نیست، حتی در صورتی که مراقبت کامل صورت گیرد. حوادث نه تنها ممکن است برای کسانی که از آن استفاده می کنند به وجود آید، بلکه برای کسانی که این مواد را درست می کنند نیز ممکن است اتفاق بیفتد. پس باید از مکان هایی که از مواد محترقه در آن استفاده می شود دوری کنید.

زخم، پارگی و بریدگی شایع ترین نوع آسیب بود و سوختگی درجه یک و خراشیدگی و ساییدگی در رتبه های بعدی قرار داشتند. بیشترین نواحی آسیب بدن به ترتیب دست(38.3 درصد) و چشم (23.7 درصد) بوده است.

بهتر است از عینک های محافظ یا حداقل عینک های طبی خود استفاده کرد و حتی الامکان در منزل ماند. بقایای مواد آتش بازی را سریعاً نباید جمع آوری کرد و حتماً 15 تا 20 دقیقه صبر کرد. بعد آن را جمع آوری کرده و در یک سطل محتوی آب ریخته و دفع کرد.

در صورت امکان یک شیلنگ آب در نزدیکی محوطه آتش آماده گردد تا در صورت لزوم، بتوان از آن استفاده کرد.

حتماً قبل از ترک محل، از خاموش شدن آتش مطمئن شوید.کودکان و نوجوانان از اقشار آسیب پذیر هستند،استفاده از این مواد توسط آنان خطرات جدی به همراه داشته، سلامت آنان را به خطر انداخته و مرگ را به دنبال خواهد داشت.

از نگهداری مواد محترقه، تهیه و ساخت وسایل آتش بازی به خصوص در منزل،‌زیر زمین،‌ محل کار و ... جداً جلوگیری کنید. این مواد خاصیت خود به خودی آتش گیری و انفجاری دارند.

مرکز اورژانس همچنین توصیه کرد از حمل مواد محترقه و آتش گیر و انفجاری حتی به مقادیر بسیار کم، در جیب لباس و کیف خودداری کنید.

مواد آتش بازی (منفجره و محترقه) را به طرف افراد دیگر پرت نکنید. هیچگاه مواد آتش بازی (منفجره و محترقه) را در ظروف شیشه‌ای یا فلزی قرار ندهید، زیرا در صورت انفجار ذرات شیشه یا فلز، به اطراف پرتاپ شده و سبب صدمات و خطرات جانی خواهد شد.

هیچگاه از الکل برای آتش گیری مواد استفاده نکنید.از آتش زدن لاستیک، هیزم، کارتن خالی و امثال آن چه در واحدهای مسکونی و چه در معابر، کوچه و خیابان خودداری کنید و از پرتاب مواد آتش زا مانند فشفشه و موشک بر روی درخت ها، بام و بالکن منازل که از عوامل عمده بروز آتش سوزی است جداً‌ خودداری کنید.از ریختن مواد سریع الاشتعال مانند نفت، بنزین و غیره بر روی مواد آتش گیر جداً خودداری شود.

همچنین از قرار دادن ظروف تحت فشار از جمله کپسول، اسپری، حشره کش ها و غیره بر روی آتش خودداری شود. از سوزاندن وسایلی چون  کپسول گاز، لاستیک و آمپول و استفاده از مواد آتش‌زا نظیر بنزین، الکل، کاربیت و مانند آن جداً خودداری نمایید. از برپایی آتش در معابر باریک و در نزدیکی پست‌های برق یا ایستگاه‌های تقلیل فشار گاز و پارکینگ‌های عمومی پرهیز کنید. از برپایی آتش‌های حجیم و غیرقابل مهار خودداری کنید .

به گزارش مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی کشور، آسیبهای ناشی از حوادث چهارشنبه سوری در سال گذشته منجر به اعزام تیم های امدادی اورژانس 115 بر بالین  595 نفر از هموطنانمان شد که تکنسین های اورژانس پیش بیمارستانی 189نفر از مصدومین را در محل درمان وپس از ارائه خدمات پزشکی به مصدومان، 403 نفر را جهت دریافت مراقبت های تخصصی بیشتر به مراکز درمانی منتقل کردند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha