سلامت نیوز : رئیس كل سازمان نظام پزشكی ایران با اعلام آمادگی همكاری با وزارت آموزش و پرورش، گفت: نظام پزشكی این آمادگی را دارد كه در بحث آموزش همگانی سلامت وارد شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر ؛ دكتر علیرضا زالی در نشست مشترك با دكتر علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش، اظهار كرد: سازمان نظام پزشكی كشور علاوه بر وظایف قانونی خود بعنوان جایگاه و نهاد صنفی، خدماتی در حوزه مسئولیت پذیری اجتماعی دارد.

وی یكی از وظایف سازمان‌ نظام پزشكی را مسئولیت پذیری اجتماعی برشمرد و افزود: یكی از مباحث مطرح در مسئولیت‌پذیری اجتماعی سازمان نظام پزشكی بعنوان یك نهاد صنفی و غیر دولتی با وظایفی كه در حوزه‌ی پزشكی دارد می‌تواند در ترویج آموزش همگانی سلامت موثر باشد.

رئیس كل سازمان نظام پزشكی ایران با تاكید بر ضرورت ارایه‌ و افزایش كیفیت خدمات در ساماندهی آموزش همگانی سلامت گفت: چنانچه در این زمینه فرصت مناسبی فراهم نشود در مواردی ورود به آموزش همگانی در حوزه سلامت تهدیدزاست.

زالی با بیان اینكه در بحث آموزش همگانی باید بكوشیم منابع اصیل، متقن و مبتنی بر شواهد علمی و بالاخره مطابق با ذائقه‌ی فرهنگی به مردم ارائه دهیم، ادامه داد: ما برنامه‌های مختلفی را در خصوص ترویج آموزش همگانی سلامت در دستور كار داریم كه تاكنون در این باره با دستگاه‌ها و نهادهای مختلفی تماس گرفته شده است.

وی افزود: به عنوان مثال با هلال‌احمر تفاهمنامه‌ای در ارتباط با امداد و نجات و داوطلبان به امضا رسید كه این تفاهم‌نامه مباحث ترویجی و آموزشی، توانمندسازی و امداد و دیگر موارد این چنینی را شامل می‌شود.

رئیس كل سازمان نظام پزشكی ایران با اعتقاد به اینكه این سازمان می‌تواند با دیگر سازمان‌ها در حوزه‌ی آموزش همگانی مشاركت داشته باشد، گفت: بدنه‌ی تشكیل دهنده جامعه پزشكی افراد فرهیخته‌ای هستند كه در هر حوزه‌ی تخصصی صاحب نظرند و به نظر می‌رسد افزایش سطح سلامت مردم به ویژه جوانان و نوجوانان اهمیت فراوانی دارد.

زالی با اشاره به تغییر سیمای بیماریهای كشور و الگوی زندگی گفت: نخستین تأثیر این تغییرات متوجه نسل جوانی است كه هم اكنون نوباوگان ما هستند.

وی ادامه داد: بنابر فرمایشات مقام معظم رهبری سبك زندگی بحثی است كه باید از ابتدا در حوزه‌ی آموزش به آن توجه كرد بنابراین تصور می‌شود ما می‌توانیم در مسائل سلامت جسمی، روانی معنوی و اجتماعی در كنار شما باشیم.

رئیس كل سازمان نظام پزشكی ایران با بیان اینكه با ظرفیت‌سازی فراوان در مجموعه‌ی نوباوگان و مسئله پژوهش می‌توان سطح سواد سلامت آحاد جامعه به ویژه محصلین را افزایش داد، افزود: این نسل نسلی است كه چالش‌های فراسوی متفاوتی را در حوزه‌ی سلامت تجربه می‌كنند.

زالی با اشاره به بحث واكسیناسیون، بیماریهای واگیردار و این كه در آینده مردم جامعه با بیماریهای قلب و عروق و حوادث ترافیكی بیشتر مواجه می‌شوند، گفت: این مباحث به همراه مباحث اجتماعی نیازمند آموزش است از این‌رو آمادگی خود را برای همكاری با مجموعه‌ی وزارت آموزش و پرورش با استفاه از ظرفیت متكثر جامعه‌ی پزشكی در حوزه‌ی آموزش همگانی با محوریت قرار دادن برنامه‌های آموزشی مناسب اعلام می‌كنیم.

وی با تأكید بر ضرورت توانمندسازی دانش‌آموزان در حوزه‌های مختلف ادامه داد: ما می‌توانیم با استفاده از ظرفیت بزرگ دستگاه معظم آموزش و پرورش با توجه به پیشینه‌ی خوب در آموزش و پرورش كشور در سالم‌سازی دانش‌آموزان كوشا باشیم كه این موضوع قطعاً وجهه‌ی همت شما نیز هست.

رئیس كل سازمان نظام پزشكی ایران با بیان اینكه از برنامه‌های ما در این حوزه ساماندهی امور سلامت در مدارس است،‌ افزود: این موضوع می‌تواند به آموزش بهداشت‌یاران منجر شود و یا در مباحثی چون غربالگری كه هم‌اكنون از برنامه‌های وزارت آموزش و پرورش است اقدام جدی انجام داد.

وی با اعتقاد به اینكه كوریكولوم (برنامه‌های آموزشی) شاكله اصلی تأمین برنامه‌ی آموزش و پرورش است، گفت: ما می‌توانیم در ارتقاء كوریكولوم (برنامه‌‌‌های آموزشی) حوزه‌ی سلامت كمك كنیم بعنوان مثال می‌توانیم از ظرفیتهای مختلف جامعه‌ی پزشكی استفاده كرد و تغییرات ساختاری محتوا و متن مرتبط با حوزه‌ی پزشكی و سلامت ایجاد كنیم.

رئیس كل سازمان نظام پزشكی ایران افزود: بعنوان مثال اگر امروز شما می‌خواهید در خصوص HIV‌/ ایدز یك پكیج و پروتكل مناسب ترویجی بهداشتی و درمانی تدوین كنید می‌توانید از ظرفیت‌های سازمان نظام پزشكی بهره‌مند شوید.

وی با بیان اینكه ما می‌توانیم كوریكولوم‌های آموزشی را ساماندهی، طراحی، روز آمد و ارتقا  دهیم گفت: ما می‌كوشیم در فضای نوین نظام پزشكی نگاهی راهبردی داشته باشد و وظایفش را در حوزه‌ی مسئولیت‌ اجتماعی ایفا كند.

رئیس كل سازمان نظام پزشكی ایران با بیان اینكه در حوزه‌ی آموزش همگانی می‌توان در حوزه‌ی مدارس نگاه ویژه‌ای داشت، گفت: این به مثابه‌ی سرمایه‌گذاری برای نسل آینده است.

زالی پیشگیری، ارتقا سلامت و توانمندسازی را از محورهای سیاست‌های كلان سلامت كشور برشمرد و افزود: قرار  است این سیاست‌ها از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شود كه البته خوشبختانه در مجمع  تشخیص مصلحت نظام هم مصوب  شده است اینكه نگاه فرد به سلامت خود باشد به تعبیر دیگر خودمحوری در حوزه‌ی سلامت فرد است.

وی ادامه داد: این بدان معناست كه فرد از خود مراقبت كند و بخش‌های خود مراقبتی می‌تواند به عنوان شاكله‌ی اصلی مطرح شود كه البته بسیاری از بحث‌های خود مراقبتی در مباحث نوین مراقبت در جهان از مدارس آغاز شده است كه از آن جمله بحث self care یا خود مراقبتی در حوزه‌ی دانش‌آموزان شكل گرفت.

رئیس كل سازمان نظام پزشكی ایران با بیان اینكه ما می‌توانیم در این زمینه هم فعالیت‌های مشتركی با وزارت آموزش و پرورش داشته باشیم، گفت: علاوه بر آموزش همگانی ساماندهی پكیج‌های درسی در بحث حضور جامعه‌ی پزشكی در مدارس برای ارتقاء، ترویج و... از دیگر موارد مشاركت با وزارت آموزش و پرورش است.

رئیس كل سازمان نظام پزشكی كشور با اشاره به درمان دانش‌آموزان مبتلا به بیماری‌های صعب العلاج گفت: با كمال افتخار ما در خدمتتان هستیم و باید مدلی طراحی شود و با مجموعه‌ی دوستان در بنیاد بیماری‌های خاص وارد مذاكره شویم و به راهكارهایی در این باره برسیم.

زالی با بیان اینكه باید فرآیند تسهیل یافته سیستماتیكی برای این گروه تعریف شود، گفت: در خصوص طب مدارس هم باید عنوان كرد كه طب مدارس در قالب رشته تخصصی در كشور نداریم اما می‌توانیم در صورت خواست شما شبكه‌ی پزشكان مدارس را به صورت مشترك راه اندازی كنیم.

رئیس كل سازمان نظام پزشكی ایران گفت: می‌توانیم برای پزشكانی كه از طریق شبكه پزشكان وارد شدند دوره‌های 3 تا 4 ماهه پودمانی تعریف كنیم.

علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش نیز با تاكید بر ضرورت توسعه‌ مشاركت به عنوان یكی از سیاستهای وزارت آموزش و پرورش گفت: كمبود اعتبارات و كسری پایان سال از معضلات این وزارتخانه است.

وی با بیان اینكه در گزینش پزشكان در آموزش و پرورش به مسائل فرهنگی تأكید بسیاری داریم، ادامه داد: آموزش و پرورش بزرگترین فصل مشترك حاكمیت با ملت است.

فانی با اشاره به تأكید رئیس‌جمهور بر بحث پیشگیری و دستور ویژه در این‌باره گفت:ما هم‌اكنون در 105 هزار محل(مدرسه) دانش‌آموز داریم كه حاكی از وسعت و گستردگی این وزارتخانه است.

وی با تقدیر از مسئولیت‌پذیری اجتماعی سازمان نظام پزشكی كشور در ادامه آمادگی خود را برای امضای یادداشت تفاهم همكاری با این سازمان با رعایت همه‌ی ملاحظات را اعلام كرد.

وزیر آموزش و پرورش غربالگری دانش‌آموزان، آموزش ضمن خدمت مراقبین بهداشت و آموزش 30 تا 40 ساعته ویژه‌ معلمان را از فصول مشترك همكاری فیمابین آموزش و پرورش و سازمان نظام پزشكی كشور برشمرد.

وی افزود: مدارس مناطق روستایی و دور افتاده بیشتر نیازمند خدمات بهداشتی درمانی است و گفت: بردن خدمات تخصصی درمانی به مناطق روستایی عین عدالت است.

بر اساس این گزارش، مهرزاد حمیدی معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش نیز در این جلسه با اشاره به وجود 5700 مربی بهداشت در مدارس شهری و استفاده از بهورزان در مناطق روستایی گفت: این افراد مسائل مرتبط با بهداشت مدارس را تعقیب می‌كنند.

وی راه‌اندازی پایگاههای سلامت مربوط به مدارس،‌ توجه به بهداشت آب، محیط و بهداشت فردی، غربالگری و شنوایی و بینایی‌سنجی و بهداشت دهان و دندان را از موضوعات پیگیری شده در بخش بهداشت مدارس دانست و گفت: سازمان استثنایی كشور هم شناسنامه‌های سلامت را با هزینه‌ی سالانه یك میلیارد تومان برای دانش‌آموزان صادر می‌كند كه در آن وضعیت سلامت دانش‌آموزان جدیدالورود ثبت و در مقاطع بعدی تكمیل می‌شود سلامت دانش‌آموزان به لحاظ جسمی، اسكلتی و راست قامتی بررسی و ثبت می‌شود.

حمیدی با اشاره به اجرای طرح "مدد محرومان" ویژه‌ سازمان نظام پزشكی توسط "مجمع امدادگران و پزشكان داوطلب" ارائه‌ خدمت توسط این افراد در اقصی نقاط كشور را كاری بس ارزنده برشمرد و افزود: از این نهضت می‌توان در مدارس محروم استفاده كرد.

معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به وجود 2200 پزشك در آموزش و پرورش گفت: اطلاعات این پزشكان باید با گذراندن دوره‌های آموزشی به روز شود.

حمیدی ایجاد رشته تخصصی طب مدارس را پیشنهاد داد و اظهار امیدواری كرد سازمان نظام پزشكی كشور این موضوع را جزو سرفصلهای خود بیاورد.

حجت الاسلام دكتر محمدیان معاون وزیر آموزش و پرورش با قدردانی از سازمان نظام پزشكی بابت احساس مسئولیت اجتماعی در ادامه یكی از وظایف آموزش و پرورش را تربیت دانش‌آموزان در حوزه‌ی سلامت و بهداشت دانست و گفت: در برنامه‌ی درسی ملی 11 حوزه‌ی یادگیری از جمله بهداشت و سلامت و تربیت بدنی  وجود دارد.

وی با اشاره به اینكه هم‌اكنون برای دانش‌آموزان 40 ساعت آموزش بهداشت و درمان داریم، ادامه داد: آموزش و پرورش نسبت به نظام‌سازی سلامت از سالهای قبل احساس مسئولیت كرده است.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی درسی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینكه در برنامه‌های درسی فرهنگ سلامت مقدم بر نظام سلامت است، افزود: از این‌رو برای نهادینه كردن آن از مقطع ابتدایی و حتی پیش‌دبستانی فعالیت‌ها را آغاز كردیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha