دوشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 10746

مدیركل برنامه‌ریزی بیمه‌های درمانی وزارت رفاه و تامین اجتماعی با استناد به آمار مركز مدیریت بیماری‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی گفت: حدود 700 نفر از مبتلایان به ایدز، تحت پوشش بیمه‌ قرار داشته و خدمات مورد نیاز را در قالب بسته بیمه‌ای‌ دریافت می‌كنند.

دكتر حمید رضا سفاری در گفت‌وگو با  ایسنا، در رابطه با پوشش بیمه‌ای داروهای گران‌قیمت مبتلایان به HIV / ایدز، تصریح كرد: تعداد محدودی از داروهای ضد ویروس ایدز تحت پوشش بیمه قرار دارد، چرا كه عمده مبتلایان، تحت پوشش برنامه‌های مبارزه و كنترل بیماری‌های نوپدید و جدیدی هستند كه توسط مركز مدیریت بیماری‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی، ایجاد و پروتكل‌های علمی خوبی برای این برنامه‌ها تدوین شده است.

وی ادامه داد: وزارت بهداشت برای ثبت، ‌اداره و درمان مبتلایان به ایدز، مراكز معینی را راه‌اندازی كرده و مبتلایان می‌توانند، خدمات مورد نیاز خود را از این مراكز دریافت كنند.

به گفته مدیركل برنامه‌ریزی بیمه‌های درمانی وزارت رفاه و تامین اجتماعی، افرادی كه در مرحله شش، هفت و هشت HIV قرار دارند، می‌توانند برخی از داروهای ضد سرطان، سل و آنتی بیوتیك را همانند سایر بیمه‌شدگان از طریق پوشش بیمه‌ای دریافت كنند. این در حالی است كه تنها اقلام محدود و انگشت شماری از داروهای ضد ویروسی جدید ایدز كه اخیرا وارد بازار شده است، ‌در فهرست اقلام تعهدی بیمه قرار دارد.

وی با بیان این كه بر اساس مصوبه شورای عالی بیمه، اخیرا 170 تا 180 قلم داروی دیگر به فهرست تعهدات بیمه اضافه شده است، عنوان كرد: به نظر می‌رسد این داروها، نیازهای تمامی بیماران از جمله مبتلایان به ایدز را تامین می‌كند، چرا كه بیماران HIV نیاز خاص و مجزای دارویی نسبت به سایر بیماران ندارند. به عنوان مثال اگر مبتلا به ایدز دچار عفونت‌های باكتریایی شود، می‌تواند، آنتی بیوتیك‌های خود را مطابق بسته تعهدی بیمه دریافت كند و یا آن كه اگر در بخش هتلینگ بستری شود، هزینه این بخش را نیز بیمه می‌پردازد.

دكتر سفاری به ایسنا گفت: همچنین دانشگاه‌های علوم پزشكی و وزارت بهداشت نیز ردیف اعتباری خاصی برای مبارزه با بیماری‌های نوپدید و بازپدید از جمله ویروس ایدز و انواع مختلف هپاتیت اختصاص داده‌اند كه به نظر می‌رسد، برای تامین نیازهای آن‌ها كفایت می‌كند.

وی در پاسخ به این كه چرا وزارت رفاه و تامین اجتماعی برای پوشش بیمه‌ای مبتلایان به HIV / ایدز وارد عمل نمی‌شود، اذعان كرد: هر چه پوشش‌های بیمه‌ای به صورت مجزا از یكدیگر و در قالب صندوق‌های متفاوت طراحی ‌شود، توانایی و قدرت صندوق در برآورده كردن نیاز بیمه‌شدگان كاهش می‌یابد. از طرف دیگر رویكرد وزارت رفاه به سمت تجمیع منابع است، بنابراین در قالب ضوابط و دستورالعمل‌های داخلی و بهینه كردن وضعیت صندوق‌های بیمه‌ای از حیث تعهدات، می‌توان نیازهای جامعه هدف را بیشتر پوشش داد.

مدیركل برنامه‌ریزی بیمه‌های درمانی وزارت رفاه و تامین اجتماعی تصریح كرد: ایجاد صندوق‌ها با پوشش افراد پرریسك و كم ریسك با اصل بیمه منافات دارد، اما با تقویت بحث كنترل هزینه‌ها براساس حمایت‌های بیمه‌ای می‌توان، از سقوط فرد به ورطه فقر و بیماری جلوگیری و سپس با توانمندسازی و سوق دادن آن‌ها به سطوح بالاتر سلامت، درآمد و رفاه، مانع از فقیر شدن آن‌ها كرد.

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha