رشد فزاینده "بیماری‌های کلیوی" در سایه‌کم‌توجهی به برنامه‌های "پیشگیرانه"

سلامت نیوز : رییس هیات مدیره انجمن بیماران کلیوی نسبت به سیر صعودی ابتلا به بیماری‌های کلیوی و همچنین کاهش سن ابتلا به این بیماری‌ها در کشور هشدار داد و بر لزوم توجه بیش از پیش به اقدامات پیشگیرانه تاکید کرد.

مصطفی قاسمی در آستانه روز جهانی کلیه (22 اسفند ماه) در گفت‌وگو با (ایسنا)، ضمن اشاره به برنامه‌های در نظر گرفته شده برای برگزاری روز جهانی کلیه در کشور، گفت: همزمان با روز جهانی کلیه در دنیا، انجمن بیماران کلیوی ایران با همکاری وزارت بهداشت، انجمن نفرولوژی، شهرداری تهران، انجمن پرستاری ایران، سازمان صدا و سیما و سایر رسانه‌ها برنامه‌هایی را در راستای اطلاع رسانی، فرهنگسازی و پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های حاد کلیوی در دستور کار دارد.

وی با اشاره به انتخاب "سالمندی و پیشگیری از بیماری‌های کلیوی" به عنوان شعار امسال روز جهانی کلیه، ادامه داد: فدراسیون جهانی کلیه با انتخاب این شعار سعی بر آن دارد که نگاه دنیا و مردم جهان را به تحقیقاتی سوق دهد که نشان می‌دهد شیوع و بروز بیماری‌های کلیوی از میانسالی به سمت سالمندی در حال پیشرفت است و بنابراین تمرکز باید بر روی این افراد باشد. همچنین از آنجا که جمعیت ایران نیز به سمت سالمند شدن پیش می‌رود، در صورت کم توجهی مردم، مسوولان و رسانه‌ها به شیوع بیماری‌های کلیوی قطعا در آینده نه چندان دور حجم انبوهی از بیماران کلیوی و نیازمند پیوند کلیه را شاهد خواهیم بود.

قاسمی با تاکید بر لزوم توجه بیش از پیش به مقوله "پیشگیری" در زمینه بیماری‌های کلیوی افزود: برنامه‌های پیشگیری بسیار ساده و کم هزینه هستند و باید در دستور کار قرار گیرند. مردم باید بدانند که بیماری‌های کلیوی بیماری‌هایی خاموش و بی‌سر و صدا هستند و بر همین اساس لازم است که به فکر سلامت بدن و سلامت کلیه‌ها به عنوان پالایشگاه بدن باشند.

وی "فشار خون بالا"، "چربی خون بالا"، "دیابت"، "چاقی" و ... را از عوامل خطر بیماری‌های کلیوی خواند و با تاکید بر لزوم پیروی از سبک زندگی سالم، گفت: متاسفانه فرهنگ تغذیه در کشور به طور عمده تغییر یافته و غذاهای فست فودی جایگزین غذاهای سنتی و سالم شده‌اند. از طرف دیگر حدود 10 میلیون نفر از جمعیت کشور دیابتی و 15 میلیون نفر نیز فشار خون بالا دارند. این درحالیست که بسیاری از دیابتی‌ها و فشار خونی‌ها از بیماری خود اطلاع ندارند. در مجموع "تغذیه"، "فشار خون" و "دیابت" چند موضوع بسیار مهم در بیماری‌های کلیوی است.

قاسمی نسبت به سیر صعودی بیماری‌های کلیوی و همچنین کاهش سن مبتلایان به این بیماری در کشور هشدار داد و گفت: این موضوع به معنای آن است که ما همچنان به موضوع پیشگیری توجه نکرده، "دیابت" و "فشار خون" را جدی نمی‌گیریم، تغذیه سالم نبوده و ورزش در اولویت‌مان نیست. متاسفانه حتی پزشکانی داریم که دیالیز می‌شوند یا پیوند کلیه شده‌اند. این موضوع به معنای آن است که بیماری‌های کلیوی در کمین همه هستند و بخش عمده‌ای از آن به دلیل فاکتورهای مهمی است که مردم به آن‌ها ‌توجه نمی‌کنند.

برنامه‌های روز جهانی کلیه اعلام شد

برش کیک روز جهانی کلیه؛ 22 اسفند ماه

وی در ادامه در تشریح برنامه‌های در نظر گرفته شده برای بزرگداشت روز جهانی کلیه گفت: به دنبال هماهنگی‌های صورت گرفته با فدراسیون پیوند اعضا و انجمن ناشنوایان ساعت هفت صبح روز چهارشنبه (21 اسفند ماه) برنامه ورزش همگانی در بوستان لاله تهران واقع در بلوار کشاورز برای جمع کثیری از بیماران دیالیزی و پیوند کلیه، خانواده‌هایشان و همچنین همراهی جمعی از پزشکان در نظر گرفته شده است. ساعت 9 صبح همان روز نیز همایشی با همکاری اداره کل سلامت شهرداری تهران و با هدف جلب توجه افکار عمومی تدارک دیده شده که به مباحث عمومی مربوط به بیماری‌های کلیوی، دیابت و فشار خون می‌پردازد.

وی ادامه داد: ساعت 10 روز پنجشنبه (22 اسفند ماه) نیز مراسم ویژه روز جهانی کلیه با حضور متخصصان طراز اول بیماری‌های کلیه و جمعی از دست‌اندرکاران حوزه سلامت در سالن اجتماعات بیمارستان فیروزگر تهران برگزار خواهد شد. تقدیر از پرستاران و سرپرستاران نمونه در این روز پیش بینی شده است. همچنین در اقدامی نمادین کیک روز جهانی کلیه نیز در این روز برش زده می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha