در پاتوق ترقه‌فروشی‌های تهران چه می‌گذرد؟

سلامت نیوز : هنوز چیزی بیش از یك هفته به چهارشنبه آخر سال مانده اما همین دو روز پیش اولین تلفات ناشی از ساخت نارنجك دست‌ساز به دست یك جوان 25 ساله حین ساخت نارنجك دستی در راه پله پشت‌بام خانه‌شان اتفاق افتاد. متاسفانه با وجود هشدارها و پیگیری‌های پلیس انتظامی هر ساله شاهد چنین اتفاق‌هایی هستیم. بی‌شك تاوان لذت یك لحظه هیجان به پشیمانی روزها و شاید سال‌های بعدش نمی‌ارزد. قدیم‌ترها همه اهل فامیل آتشی روشن می‌كردند و از روی آن می‌پریدند و سلامتی و سرخی آتش را برای خودشان طلب می‌كردند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه تهران امروز ؛ اما این روزها همین سرخی آتش و مواد آتش‌زا قاتل جان بسیاری از كسانی است كه چشم بسته دست به كارهایی می‌زنند كه آینده خود و خانواده شان را به تباهی می‌كشاند. چهارشنبه سوری كه برای متخلفان تبدیل به چهارشنبه‌سوزی می‌شود. هر ساله مواد محترقه جدیدی توسط سودجویان به بازارعرضه می‌شود و عده‌ای را به كام مرگ می‌برد. رئیس مركز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشكی كشور با اشاره به حوادث آتش‌بازی چهارشنبه آخر سال، گفت: در پنج سال اخیر 9800 مورد حادثه به اورژانس گزارش شده است كه بیش از 40 درصد از مصدومان را نوجوانان به خود اختصاص داده‌اند.

باروت‌های آماده انفجار

تا وارد خیابان پانزده خرداد می‌شوی فروشندگان مواد محترقه مجاز و غیرمجاز سروكله‌شان پیدا می‌شود. توی دست بیشتر آنها بالون‌های رنگ و وارنگی است كه با نام بالون آرزوها شناخته می‌شود. فرقی نمی‌كند قیافه‌ات چه شكلی باشد، شبیه خریدارها باشی یا نه؛ خیلی زود می‌توانی برای خرید انواع و اقسام محصولات محترقه غیرمجاز داخل بازار اقدام كنی. ماشین‌های نیروی انتظامی در محوطه می‌چرخند و مامورین در نقاط مختلف بازار رفت و آمد می‌كنند اما فروشندگان و متخلفان به هر شیوه‌ای كه شده مشتریان خود را پیدا می‌كنند و اجناس‌شان را به فروش می‌رسانند. یكی از فروشندگانی كه در كنار بازار مشغول بازاریابی برای محصولاتش است درباره تنوع محصولات مواد محترقه و قیمت آنها می‌گوید: قیمت‌ها برای مشتریانی كه به‌صورت عمده از ما خرید كنند 5 تا 10درصد تخفیف دارد. قیمت جعبه 6‌تایی «بمبك‌ها» 18000 تومان است؛ كافیست در یك محل خلوت و تاریك بتركانی‌اش تا ببینی كه تا چند متر بالا می‌رود.

البته قیمت تك‌فروشی‌ها متفاوت است. قیمت بمبك‌هایی كه به صورت بسته تكی فروخته می‌شود 4000تومان است. او درباره مواد محترقه‌ای كه پرطرفدارتر هستند و هیجان بیشتری ایجاد می‌كنند می‌گوید: معمولا مواد آتش‌زایی كه به صورت جرقه‌ای و ناگهانی آتش می‌گیرند مشتریان بیشتری دارند. اكثر آنها دارای بدنه مقوایی و برخی هم دارای بدنه پلاستیكی به قطر 3 میلی‌مترهستند. البته بیشتر مواد محترقه داخل بازار كه باعث آسیب‌های جدی می‌شود دست‌ساز هستند. او درباره نحوه ساخت این مواد می‌گوید: معمولا مواد اولیه تشكیل‌دهنده این محصولات را از بازار تهیه می‌كنند و در مكان‌هایی مانند زیرزمین‌ها یا زیرپله‌ها با هم تركیب می‌كنند. یكی از محصولاتی كه به این شیوه آماده می‌شود «كوزه جنی» نام دارد. كوزه جنی درواقع قوطی خالی نوشابه‌ای است كه داخل آن پر از باروت است. یك فتیله هم داخل آن گذاشته شده كه هنگام استفاد باید آن را آتش بزنند.

او درباره نحوه فعال‌سازی این آتش‌‌زنه‌ ادامه می‌دهد: باید فتیله داخل آن را روشن كنی تا در مدت چند ثانیه شعاع 4 تا 5 كیلومتر را از آتش روشن ‌كند. او درباره محصولات آتش‌زای دست‌ساز ایرانی می‌گوید: فروش اینها در بازار كاملا ممنوع است اما با یك جست‌وجوی ساده می‌توان به راحتی آنها را در همه جا پیدا كرد. تركیبات این آتش‌‌زنه‌‌های دست‌ساز و مرگبار ساروج و شن و باروت است كه به راحتی با تركیب آنها می‌توان به ماده‌ای انفجاری دست یافت. او درباره محصولاتی كه با اسم‌ها و عنوان‌های متنوع هر سال وارد بازار می‌شود، می‌گوید: معمولا محصولات جدید تركیب ساخت تازه‌ای ندارند و تنها مقدار مواد تشكیل دهنده آنها تغییر می‌كند. در نتیجه با اسم‌های متفاوتی در بازار عرضه می‌شوند. وقتی از او می‌پرسم برای خرید عمده این محصولات به كجا باید مراجعه كرد می‌گوید: انبار اصلی ما در یكی از روستاهای اطراف ورامین است. كارگاه ساخت مواد محترقه دست‌ساز هم در همان جا قرار دارد. امكان رفتن به این مكان وجود ندارد. می‌توانی هر چند تا از هر كدام كه می‌خواهی سفارش بدهی تا بعدازظهر برایت می‌آورم.

ترقه‌های بی‌نام و نشان چینی

هر ساله روزهای نزدیك به چهارشنبه آخرسال كه می‌شود ترقه‌های چینی بازار را پر می‌كنند. تنوع این ترقه‌ها چیزی نزدیك به چهارصد نوع است. اینها اسباب بازی‌های خطرناكی هستند كه از راه‌های غیرقانونی وارد كشورمی‌شوند چون هیچ كدام از آنها كد واردات ندارد. بعضی از فشفشه‌های چینی دارای قیمت‌های 5 تا 7 هزار تومان هستند. او می‌گوید: بعضی از این فشفشه‌ها می‌تواند تا ارتفاع 50 متر بالا برود و در چند مرحله، منفجر شود. تركش‌های پلاستیكی این فشفشه‌ها در هنگام انفجار، تلفات سختی روی صورت كسانی كه در اطراف آن هستند برجای خواهد گذاشت.

از دیگر محصولات این گروه كپسول‌هایی هستند كه در جعبه‌های 6‌تایی با قیمت 18000تومان به فروش می‌رسد. كپسول‌ها دارای صدای فوق‌العاده بلندی هستند كه اگر در حیاط خانه منفجر شوند، قابلیت خرد كردن شیشه‌ها را دارد. در حال حاضر، فروش آشكار آن، جرم است اما خیلی راحت می‌توان آن را در اطراف بازار پیدا كرد. برخی از فشفشه‌های پرتابی ساخت تركیه نیز دربازار وجود دارد كه به دلیل گران بودن، چندان مورد استقبال جوانان قرار نمی‌گیرند. متقاضیان آنها بیشتر جوانان متمول بالای شهری هستند. قیمت هر كدام از اینها نیز چیزی حدود بیست‌هزارتومان است. او درباره استقبال جوانان و نوجوانان از این محصولات می‌گوید: معمولا استقبال خیلی زیاد است. اما در دو سال گذشته به خاطر اتفاقات ناگواری كه برای بسیاری از مصرف كنندگان افتاد فروشمان كمتر شده. اما بار هم مشتری فراوان است.

آتش‌زنه‌های مجاز و كم‌‌هیجان ایرانی

تعدادی از محصولات ایرانی تنها به صورت نمایشی وارد بازار می‌شوند. اینها متقاضی چندانی برای فروش ندارند. روی این محصولات نام و نشان كارخانه‌های سازنده ایرانی به چشم می‌خورد.اینها همان اقلامی هستند كه به عنوان محصولات مجاز از طرف نیروی انتظامی معرفی شده‌اند. محصولاتی مانند فشفشه‌های ضعیف، آبشارهای طلایی و ترقه‌های كوچكی كه مورد توجه جوانان و نوجوانان نیستند. برخی از ترقه‌های این گروه تا 300 تومان، كاهش قیمت داده‌اند، چون كسی خریدار آنها نیست. البته روی هیچ كدام از این محصولات علامت استاندارد دیده نمی‌شود. چنین محصولاتی مانند كهكشان‌های 2 اینچ، چلچله‌های 20‌میلی‌متری، آبشارهای 90، 75 و انواع مشعل‌ها هستند. یكی دیگر از فروشندگان مواد محترقه در انتهای بازار ایستاده. او خود را سوری معرفی می‌كند و می‌گوید: ما فروشنده ثابت هر سال‌هستیم. انبارمان همین نزدیك است. البته همچنان به مشتریان ثابت و پرخرید تخفیف می‌دهد تا در دل چهارشنبه سوری بتركانند و اوج بگیرند.

حادثه برای دیگران است

از او درباره پیش آمدهای احتمالی ساخت و تركیب مواد محترقه می‌پرسم و اینكه آیا تا به حال در هنگام ساخت این مواد با حادثه‌ای مواجه نشده. می‌گوید: تا به حال مشكل جدی پیش نیامده اما سال گذشته یكی از دوستانم هنگام تركیب مواد محترقه از ناحیه دست دچار سوختگی شد. حالا كه چهار انگشت اصلی دستانش را قطع كرده‌اند هنگامی كه من و برادرم را می‌بیند با زبان بی‌زبانی می‌خواهد كه دست از این كار برداریم. آدم همیشه خیال می‌كند حادثه برای دیگران است و هیچ وقت نمی‌خواهد قبول كند كه ممكن است برای خودش هم‌چنین اتفاقی پیش بیاید.

از شیر مرغ تا...

مشتری‌هایشان هنوز هم زیاد است. اما تعدادشان در روزهای پایانی بیشتر و بیشتر می‌شود. مشتری‌هایی كه تنها طلب‌شان از این بسته‌های منفجره اندكی هیجان است. هیجانی كه گاهی گران تمام می‌شود. در روزهای پایانی سال پلیس و سایر دستگاه‌های دولتی هشدار می‌دهند. هشدار درباره اینكه مردم مواظب رفتارهای پرخطر چهارشنبه سوری آخر سال باشند تا چهارشنبه آخرسال‌شان به چهارشنبه «سوزی» تبدیل نشود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha