یک متخصص تغذیه، با بیان این که مواد حاوی کافئین نظیر قهوه و انواع کولاها محرک مغز بوده و باید از مصرف بی رویه آن در ایام امتحانات خودداری شود، گفت: در مقابل زنجبیل با افزایش خون‌رسانی آثار مثبتی در افزایش مقاومت در قبال تنش‌های عصبی و خستگی و نیز افزایش قدرت تمرکز ذهنی و کاهش خواب آلودگی دارد.

ویتامین E را در اکسیژن رسانی به مغز و خنثی سازی رادیکال‌های آزاد مهاجم به مغز و اعصاب موثر برشمرد و افزود: از این رو استفاده از جوانه گندم و افزودن آن به سالاد، ماست و یا سوپ و خوراکی‌های مختلف توصیه می شود.

وی، با بیان این که سلنیوم از مواد معدنی ضد سرطان و خنثی کننده آثار سمی فلزات سنگین از جمله سرب و جیوه است، یادآور شد: این دو فلز از طریق هوای تنفسی، آب آشامیدنی، سبزی و انواع میوه‌ وارد چرخه تغذیه‌ای بشر شده که تجمع آن آثار سویی را بر عملکرد مغز و اعصاب می گذارد.

دکتر مظهری، در ادامه توضیح داد: سرب حتی به میزان ناچیز عامل اختلال در امر یادگیری، ایجاد بیش فعالی و کاهش بهره هوشی است و جیوه هم به علت تمایل خاص به بافت مغز عامل مهمی در بروز افسردگی، خستگی، سردرد، فراموشی واختلال در تمرکز به شمار می رود.

این متخصص تغذیه، جوانه گندم، محصولات تهیه شده از غلات کامل به ویژه نان‌های تهیه شده از گندم و جو و حبوباتی نظیر لوبیا، نخود، عدس، ماش و منابع حیوانی نظیر ساردین، ماهی تن، زرده تخم مرغ، جگر حیوانات جوان، سبزیجات دارای برگ سبز تیره و گوجه فرنگی را حاوی سلنیوم دانست و یادآور شد: سلنیوم از طریق اتصال به فلزات سنگین سرب و جیوه و فلزات سمی نظیر آرسنیک و کادمیم این فلزات را از بدن دفع می کند.

وی، گروه ویتامین های B را در افزایش یادگیری موثر دانست و افزود: گنجانیدن مواد غذایی حاوی این ویتامین ها در تغذیه روزمره به علت نقش آن در کاهش عصبانیت، پیشگیری و درمان افسردگی، خستگی توصیه می شود.

دکتر مظهری، از مخمر آبجو، جگر، گوشت گوساله، ماهی، مرغ، تخمه آفتابگردان، تخمه کدو، جوانه گندم، حبوبات، غلات، شیر و لبنیات، گوجه فرهنگی، کاهو، هویج، قارچ، انواع میوه مختلف و دانه‌ها و مغزهای روغنی را به عنوان منابع ویتامین B یاد کرد.

این متخصص تغذیه، با تاکید بر ضرورت وجود 16 ماده معدنی ضروری در رژیم غذایی روزمره گفت: اما مواد معدنی چون کلسیم، منیزیم، آهن، روی سلنیوم نقش کلیدی تری دارند. از اثرات مفید آنها افزایش توان یادگیری و تقویت نیروی دفاعی و سرعت بخشیدن به روند رشد قوی است.

به گفته وی، گردو، ماهی، مرغ، جگر، گوشت، گندم جوانه زده و محصولات تهیه شده از آردهای سبوس دار حاوی این مواد معدنی هستند.

دکتر مظهری، با توصیه به دانش آموزان و داوطلبان کنکور مبنی برکاهش مصرف همبرگر، سوسیس، کالباس، کله پاچه و مواد غذایی حاوی چربی های اشباع نشده دارای فرم ترانس گفت: در حالی که استفاده مناسب از مصرف غذاهای حاوی امگا 3 نظیر ماهی، روغن های سویا، کنجد، تخم کتان یا بذرک و گردو یا خود آنها الزامی است.

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha