سه‌شنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۰:۴۷

سلامت نیوز : یكی از وظایف پیش‌بینی شده برای جمعیت جوانان هلال‌احمر در برنامه‌ پنجم توسعه پیشگیری از جرم است. در حال حاضر 100 كانون در زندان‌های نسوان، جوانان و كانون‌های اصلاح و تربیت فعالیت می‌كنند. این طرح با همكاری صمیمانه دستگاه قضایی و سازمان‌زندان‌ها انجام شده است. وظیفه ماست كه جوانان معارض با قانون را با حضور در فعالیت‌های بشردوستانه و عام‌المنفعه آموزش دهیم و شرایطی را برایشان فراهم كنیم كه لذت فعالیت‌های بشردوستانه را بچشند و وقتی به جامعه باز می‌گردند به عنوان یك نیروی فعال تلقی بشوند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه وطن امروز ؛ طبق فصل 8 ماده 11 این وظیفه به عهده ما گذاشته شد. سعی كردیم تمام فعالیت‌های جاری و آتی را با سنگ محك اساسنامه جمعیت هلال‌احمر، منشور تربیتی نسل جوان كه مقام معظم رهبری بر آن تاكید داشتند، سند ملی توسعه ماده 41 برنامه پنجم توسعه تنظیم كنیم و فعالیت‌هایی كه مغایر با این اصول‌هاست به جاده درست بازگردانیم. یكی از اهداف اصلی ما جلب مشاركت موثر جوانان و آموزش و تربیت آنها برای مشاركت بشردوستانه، عام‌المنفعه و امدادی است. كسب مهارت‌های زندگی به افرادی كه در بند هستند، آموزش داده می‌شود. گروه‌های آموزش دیده مداخلات اجتماعی یا همان مددكاران در كانون‌های اصلاح و تربیت كودكان، نوجوانان، جوانان و زندان نسوان حضور پیدا كرده و با جوانان و نوجوانان معارض با قانون وارد بحث و گفت‌وگو می‌شوند و فعالیت‌های بشردوستانه و امدادی را به آنها آموزش می‌دهند.

این نوجوانان و جوانان آسیب‌رسان به هم‌نوع خود بودند ولی آنها كمك‌های اولیه و فعالیت‌های بشردوستانه را یاد می‌گیرند و در داخل كانون‌های اصلاح و تربیت با كمك به سایر افرادی كه آنجا نگهداری می‌شوند، تمرین می‌كنند. آموزش‌های لازم برای پیشگیری از برخی بیماری‌های شایع مانند ایدز، هپاتیت و... همچنین مهارت‌های آشتی، تفاهم، دوستی، همدلی و گفت‌وگو به آنها آموزش داده می‌شود. این افراد گفت‌وگو و درك متقابل را آموزش می‌بینند و آماده می‌شوند بعد از خروج از مراكز نگهداری به فعالیت‌های انسان‌دوستانه و عام‌المنفعه خود ادامه دهند. برای این به سراغ مركز اصلاح و تربیت رفتیم كه شاكله جوانان و نوجوانان هنوز شكل نگرفته است. برخی از آنها قربانی بیماری‌های اجتماعی جامعه، نداشتن سرپرست مناسب و برخی به اشتباه وارد این مسیر شدند. باید تمهیداتی بیندیشیم كه بعد از خروج آنها از این كانون‌های اصلاح و تربیت و زندان بتوانیم از آنها حمایت اجتماعی كنیم تا با برگشتن به محیطی كه آنها را آلوده كرده دوباره دچار لغزش نشوند. پیش‌بینی ما این است كه آنها بتوانند در كارهای انسان‌دوستانه به صورت داوطلبانه حضور داشته باشند. این طرح برای افرادی كه در معرض آسیب و بیرون از كانون‌ها به سر می‌برند نیست. سایر آموزش‌ها را برای این بخش‌ها در نظر گرفته‌ایم. ورود به زندان‌ها مسائل و مشكلات خاص خود را داشته و دارد.


وحید قبادی دانا

رئیس سازمان جوانان هلال‌احمر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha