سه‌شنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۳:۲۸
کد خبر: 107512

سلامت نیوز :  درباره بحث رفتارهای پرخطر، دو یا سه عامل را می‌توان دخیل دانست. یکی از این عوامل، ویژگی بیولوژیکی و فیزیولوژیکی جوانان و نوجوانان در سن خاص خودشان است. در این سنین افراد هیجانات بالایی دارند و می‌خواهند این هیجانات را به‌نوعی خارج کنند و بیرون بریزند. هیجانات معمولا منجر به تحرکات و انجام کارهای پرخطر و بروز رفتاری می‌شود که ویژگی‌های شخصیتی درگیر با عواطف نامیده می‌شود. عامل دیگری که در بروز رفتارهای پر خطر اهمیت دارد، عامل خانوادگی است. در این سنین محدودیت بیشتری برای نوجوانان وجود دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ؛ در سنین کودکی، افراد معمولا متوجه یکسری مسائل نیستند و در سنین بالاتر هم استقلال پیدا می‌کنند، این در سنین نوجوانی است که خانواده‌ها برای فرزندان خود محدودیت ایجاد می‌کنند. کنترل از طرف خانواده منجر به این می‌شود که نوجوانان بخواهند به‌نوعی خودشان را نشان دهند و عرض‌اندام کنند یا ثابت کنند که بزرگ شده‌اند. در این سنین عوامل خانوادگی سبب می‌شود که نوجوانان ابراز وجود کنند و وارد این دسته رفتارها شوند، شاید همه ما هم روزی چنین بوده‌ایم . عامل سومی که در بروز رفتارهای پرخطر دخیل است، عامل اجتماعی است. جوانان در جامعه ایران راه‌های زیادی برای برون‌ریزی هیجانات خود ندارند، راه‌هایی مانند رالی‌های رانندگی یا باشگاه‌های مناسب که به‌وسیله آن جوانان بتوانند رشته‌های ورزشی مورد علاقه خود را پیگیری کنند. در کشورهای دیگر، هفته‌ای چهار یا پنج بار مسابقه‌های فوتبال در سطوح بالا برگزار می‌شود، اما در کشور ما سالی 10 بار هم از این نوع مسابقات نداریم. درباره اماکن تفریحی نیز یا اصلا امکاناتی وجود ندارد یا اینکه هزینه‌های بسیار زیادی دارند و همه اقشار جامعه توانایی پرداخت آن را ندارند.

بنابراین در موقعیت‌هایی مانند چهارشنبه‌سوری فرصتی پیدا می‌کنند تا هیجانات خود را بروز دهند. اگر وزارت جوانان بتواند راه‌هایی پیدا کند که نوجوانان و جوانان بتوانند هیجانات خود را خالی کنند و امکانات تفریحی نیز برایشان فراهم شود، می‌توان شاهد کاهش این رفتارهای پرخطر بود. تفریح و شادی هیچ مشکلی ندارد اگر که باعث اذیت و آزار یا صدمه زدن به دیگران نشود. برای مثال، برای چهارشنبه‌سوری در فضاهای اطراف تهران می‌توان امکاناتی فراهم کرد تا مردم جمع شوند و به تفریح و شادی بپردازند. در این صورت دیگر در این روز شاهد رفتارهایی که برای خود و دیگران خطراتی در پی دارد نخواهیم بود. همچنین می‌توان در این اماکن وسایل آتش‌بازی را به رایگان یا با هزینه‌های کم در اختیار مردم قرار داد. می‌توان بازارچه‌های کوچکی ایجاد کرد و در آن ترقه‌های بدون خطر را خرید و فروش کرد. می‌توان برای برنامه‌ریزی‌های تفریحی در این زمینه از کارشناسان کمک گرفت یا حتی چهارشنبه‌سوری را از یک روز به چند روز شاد تبدیل کرد. تا به حال سیاست‌گذاری‌های اجتماعی در این زمینه مناسب نبوده و این برخوردها باعث شده که رفتارهای پرخطر نیز افزایش پیدا کند و چهارشنبه‌سوری تبدیل به روزی شود که مردم به جای شادی احساس خطر کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha