عضو شورای عالی سیاستگذاری واحد آموزش و پژوهش بنیاد امور بیماری های خاص با تاکید براینکه:« با پیشگیری می توان 100 درصد به بیمار کمک کرد که از مرحله اولیه بیماری به مرحله وخیم تر نرود و بالای 70 درصد می توان از ابتلای افراد به بیماری کلیوی پیشگیری کرد». درباره آمارهای جهانی مبتلایان به کلیه گفت:« به ازای هر بیماری که دچار نارسایی کلیه است ما 10 بیمار مزمن کلیه درجامعه داریم که ناشناخته مانده اند».

100 درصد بیماری ها با آموزش قابل پیشگیری اند/فشارخون و دیابت دو ریسک فاکتور ابتلا به نارسایی کلیه

سلامت نیوز:عضو شورای عالی سیاستگذاری واحد آموزش و پژوهش بنیاد امور بیماری های خاص با تاکید براینکه:« با پیشگیری می توان 100 درصد به بیمار کمک کرد که از مرحله اولیه بیماری به مرحله وخیم تر نرود و بالای 70 درصد می توان از ابتلای افراد به بیماری کلیوی پیشگیری کرد». درباره آمارهای جهانی مبتلایان به کلیه گفت:« به ازای هر بیماری که دچار نارسایی کلیه است ما 10 بیمار مزمن کلیه درجامعه داریم که ناشناخته مانده اند».


دکتر سعید نمکی در نشست خبری شورای عالی سیاستگذاری واحد آموزش و پژوهش بنیاد امور بیماری های خاص با اعلام برنامه بنیاد در روز پنج شنبه 22 اسفند ماه جاری به مناسبت روز جهانی کلیه( که مصادف با 24 اسفندماه جاری است) به شعار این روز جهانی با عنوان کلیه و سالمندان اشاره کرد و گفت:« شعار امسال «کلیه و سالمندی» است.  باید به راه های پیشگیری از بیماری های کلیوی بپردازیم و اینکه چه باید کرد تا افراد به بیماری های کلیوی مبتلا نشوند، چه بیماری هایی زمینه ساز ابتلا به نارسایی حاد و مزمن کلیه می شوند و فرد را کاندید دیالیز و پیوند کلیه می کنند».


فشارخون و دیابت دو ریسک فاکتور ابتلا به نارسایی کلیه
وی در ادامه از فشارخون و دیابت به عنوان دو ریسک فاکتور عمده ای که زمینه ابتلا به بیماری های کلیوی را افزایش می دهند، نام برد و تاکید کرد:« در این میان شیوه زندگی مردم نیز مهم است و به این مسائل در همایش روز جهانی کلیه که در بنیاد امور بیماری های خاص برگزار می شود خواهیم پرداخت».


به گزارش خبرنگار سلامت نیوز، در ادامه دکتر عزت اله عبدی با بیان اینکه انجمن جهانی نفرولوژی از 9 سال پیش برای توجه پزشکان، سیاستمداران، نمایندگان مجلس و رسانه ها به بیماری های کلیوی روزی را به عنوان روز جهانی کلیه انتخاب کردند تا خطرات این بیماری را به مردم نشان دهند گفت:«با توجه به افزایش امید به زندگی برخی از بیماری ها کاهش پیدا کرده است به عنوان مثال اکنون دیگر بخش هایی به عنوان بخش بیماری های عفونی نظیر حصبه نداریم و در مقابل برخی از بیماری ها نظیر فشارخون و دیابت افزایش نسبی پیدا کرده اند و جهان سوز شده اند».


این متخصص نفرولوژی  با اشاره به ابتلای 45 درصد از مردم عربستان صعودی به دیابت و به دنبال آن افزایش بروز نارسایی های کلیوی ، دیالیز و پیوند کلیه در این کشور ازتغییر سبک زندگی مردم کشورمان ابراز نگرانی کرد و گفت:« امروزه بی تحرکی و عدم ورزش، استفاده از غذاهای آماده و فست فود و در نتیجه چاقی عامل افزایش مبتلایان به فشارخون و دیابت در کشورمان است. با توجه به اینکه جمعیت کشورمان رو به سالمندی می رود اگر امروز 30 هزار بیماری دیالیزی داریم در ده سال آینده به دلیل اینکه با افزایش سن از 60 سالگی به بعد هر سال یک سی سی از قدرت کار کلیه کم خواهد شد، نارسایی های پیشرفته کلیوی را خواهیم داشت».


توصیه به آزمایش ادرار و خون برای بالای 50 ساله ها
رییس انجمن نفرولوژی ایران پیشنهاد داد:« افراد بالای 50 سال برای اطلاع از ابتلا یا عدم ابتلایشان به بیماری های کلیوی، آزمایش ادرار و آزمایش کراتینین خون بدهند».


وی در پایان صحبت های خود گفت:«به دلیل اینکه بیماری های کلیوی؛ بدون علامت است متاسفانه بسیاری از بیماران در مرحله دیالیز مراجعه می کنند در حالی که سالها از بیماری خود آگاهی نداشتند و اگرآگاهی داشتند پیشرفت بیماری به تعویق می افتاد».


به گزارش خبرنگار سلامت نیوز، در ادامه دکتر عباس بصیری گفت:« اولین علت نارسایی کلیه دیابت، فشارخون و سپس نفریت های کلیوی است. نگرانی های جراحان از انجام پیوند کلیه در دیابتی ها بسیار بیشتر از افراد غیردیابتی است چرا که سفت شدن عروق بدن این بیماران کار پیوند کلیه را بسیار مشکل می کند لذا نه تنها دیابت باعث نارسایی کلیوی می شود بلکه درمان آنها از نظر جراحی و دیالیز بسیار مشکل تر از افرادی غیردیابتی است لذا باید مراقبت کرد».


وی با اشاره به مشکل ابتلای کودکان به نارسایی های کلیوی ادامه داد:« اگر کودکی در سنین 4 سالگی دچار این بیماری شود باید یک عمر با این بیماری زندگی کند که هزینه های بالایی به خانواده تحمیل می کند و چنین فردی نمی تواند برای جامعه مفید واقع شود لذا توجه به این مسئله نیز قابل تاکید است».


این جراح کلیه و مجاری ادراری از بیماری های مادرزادی به عنوان سومین یا چهارمین عامل شایع ابتلا به نارسایی های کلیوی نام برد و گفت:« به عنوان مثال بیماری پلی کیستیک کیدنی( kidney polycystic) بیماری است که وراثت آن غالب است یعنی معمولا از والدین به کودکان منتقل می شود و بسیاری از خانواده ها که دچار این بیماری هستند بی توجه بچه دار می شوند و فرزند آنها نیز در سنین 30 ، 40 سالگی محکوم به ابتلا به نارسایی کلیه هستند در حالی که با مطالعات ژنتیک می توان از ایجاد فرزندان مبتلا جلوگیر کرد».


وی از عفونت های ادراری به عنوان یکی دیگر از بیماری های که موجب نارسایی کلیوی در کودکان می شود نام برد و گفت:«اگر در خانواده ای یکی از کودکان به این بیماری مبتلا شد تا 50 درصد احتمال ابتلای کودک دیگر این خانواده نیز وجود دارد لذا باید مراقبت ها و بررسی های لازم صورت گیرد».


بیشترین اختلالات مادرزادی مربوط به دستگاه های ادراری است
دکتر بصیری خاطرنشان کرد:« دستگاه ادراری بیشترین اختلال مادرزادی را دارد باید به این قضیه در خانواده های مبتلا توجه شود و از بروز نارسایی های کلیوی پیشگیری شود».


این اورولوژیست با اشاره به پیشرفت های درمانی کشورمان در زمینه پیوند کلیه؛ گفت:« کشور ما از نظر ارائه خدمات به لحاظ تکنیک های جراحی خوشبختانه خیلی جلو هستیم. استفاده از دستگاه لاپاروسکوپی برای خارج کردن کلیه از بدن دهنده زنده یک تحولی ایجاد کرده است تا درد و ناراحتی بعد از عمل را کاهش می دهد و از نظر تکنیک های بکارگیری جراحی عروق و حالب در سطح استاندارد بالای جهانی هستیم ولی توصیه این است که نگذاریم بیماری فرد پیشرفت پیدا کند تا نیاز به استفاده از این تکنیک ها باشد چرا که خالی از عارضه نیست».


به گزارش خبرنگار سلامت نیوز، در ادامه دکتر حسین صمدانی فرد با بیان اینکه بیماری دیابت بیشترین بار مالی را از نظر دیالیز به کشور وارد می کند؛ گفت:«دیابت بیماری است که قابل پیشگیری و کنترل است و به دلیل اینکه پیش زمینه ای برای بروز نارسایی کلیه است باید از بروز آن پیشگیری کنیم و چون درصد قابل توجهی از مردم ما دچار دیابت هستند اگر بتوانیم آن را کنترل کنیم می توانیم از نقص عضو فرد جلوگیری کنیم».


این فوق تخصص غدد داخلی و متابولیسم ادامه داد:« فرد دیابتی با مصرف به موقع داروها، تزریق به موقع انسولین و مراجعات منظم به پزشک می تواند از عوارض ثانویه بیماری اش جلوگیری کند. لذا با چکاب قندخون و مراجعات دوره ای ریسک از دست دادن کلیه در این مبتلایان به مراتب کمتر می شود».


آمارهای جهانی بیماران کلیوی/به ازای هر بیمار 10 بیمار ناشناخته داریم
در ادامه دکتر بصیری درباره آمارهای جهانی بیماری های کلیوی گفت:« آمارهای جهانی نشان می دهد به ازای هر بیماری که دچار نارسایی کلیه است ما 10 بیمار مزمن کلیه درجامعه داریم که ناشناخته مانده اند. متاسفانه در ایران نمی توانیم در کشور بگوییم به ازای هر مبتلا چند بیمار ناشناخته داریم ولی با توجه به آمارهای جهانی تخمین زده می شود بین 5 تا 10 برابر بیماران شناخته شده ، افراد مبتلا به بیماری کلیوی داشته باشیم».


وی با تاکید بر لزوم توجه به امر پیشگیری از بیماری های کلیوی گفت:«با یک آزمایش ساده ادرار و خون می توان بسیاری از بیماری های کلیوی را در مراحل مقدماتی کشف کرد و از رسیدن آن به دیالیز و پیوند کلیه جلوگیری کرد. با این کار هم به بیمار کمک کرده ایم که بیماری اش پیشرفت نکند و هم به اقتصاد درمان کشور کمک کرده ایم کرده ایم. لذا پیشگیری خیلی مهمتر از درمان است و باید توجه کنیم بسیاری از بیماری های نهفته را می توان با یک آزمایش دوره ای ساده کشف کنیم».


ضعف اطلاع رسانی صدا و سیما در آموزش پیشگیری
وی با اشاره به نداشتن آمار بیماری ها و عدم اطلاع رسانی مناسب درباره پیشگیری از بیماری ها به عنوان دو مشکل اساسی کشور در بحث بیماری ها مطرح کرد و گفت:« آمار مستند و ثبت شده ای از افراد مبتلا به بیماری دیابت و یا مبتلایان به بیماری های کلیوی نداریم. در اطلاع رسانی به مردم نیز ضعیف عمل می کنیم و این را به رییس صدا و سیما عنوان کرده ایم چرا که صدا و سیما به عنوان یک رسانه ملی می تواند نقش عمده ای در اطلاع رسانی به مردم داشته باشد».
وی با تاکید بر نقش تعیین کننده رسانه ها در اطلاع رسانی به موقع برای پیشگیری از بیماری ها گفت:« اطلاع رسانی به مردمی که زیر آوار سنگین درمان از نظر تهیه دارو و هزینه های درمانی مانده اند ، در پیشگیری نقش مهمی دارد».


100 درصد بیماری ها با آموزش قابل پیشگیری اند
به گزارش خبرنگار سلامت نیوز، در ادامه دکتر سعید نمکی، در پاسخ به این سئوال خبرنگار سلامت نیوز مبنی براینکه چند درصد از بیماری های کلیوی با آموزش قابل پیشگیری اند و چند درصد از مبتلایان به بیماری های کلیوی با تشخیص به موقع درمان پذیرند؛ گفت:« معتقدیم 100 درصد بیماری های جهان با روش های پیشگیری قابل کنترل هستند و هیچ نوع بیماری نداریم که راه پیشگیری نداشته باشد. با پیشگیری 100 درصد می شود به بیمار کمک کرد که از مرحله ای اولیه بیماری به مرحله وخیم تر نرود و بالای 70 درصد می توان از ابتلای فرد به بیماری کلیوی پیشگیری کرد».


وی افزود:« به عنوان مثال در 100 درصد از مبتلایان به فشارخون که می توانند بیماری خود را کنترل و مهار کنند، مشکل کلیوی آنها نیز قابل مهار شدن است. یا افراد مبتلا به دیابت با یک شیوه درست زندگی می توانند سال ها بدون مشکلات کلیوی زندگی کنند و یا بسیاری از بیماری های ایمونولوژیک که باعث تخریب کلیه ها می شوند را می توانیم با تشخیص زودهنگام مهار کنیم».


خدمات پیشگیرانه از بیماری های کلیوی تحت پوشش بیمه اند
دکتر نمکی در پاسخ به سئوال دیگر خبرنگار سلامت نیوز مبنی بر اینکه آیا خدمات پیشگیرانه از بیماری های کلیوی نظیر آزمایش ساده ادرار تحت پوشش بیمه هستند؛ گفت:«خوشبختانه هزینه تمامی این آزمایش ها که بسیار ساده هستند تحت پوشش بیمه است و بیمه ها حتی تست های تخصصی را هم پوشش می دهند».


این عضو شورای عالی سیاستگذاری واحد آموزش و پژوهش بنیاد امور بیماری های خاص در پاسخ به پرسشی درباره آماربیماران خاص کشورمان گفت:«متاسفانه آمار دقیق ثبت شده ای از بیماران خاص در کشورمان نداریم و آمارهای موجود زیاد قابل استناد نیست به دلیل اینکه سیستم ثبت ما هماهنگ نیست همچنین بسیاری از بیماران نیز مراجعه نکرده اند لذا تنها مواردی که مراجعه کرده اند را به عنوان آمار مبتلایان ثبت کرده ایم که بعضا آنها را به درستی ثبت نکرده ایم».


وی افزود:« از دانشجویان PHD انفورماتیک پزشکی برای این کار کمک گرفته ایم تا شیوه های ثبت موارد در کشور را ارزیابی کنند تا شیوه ای مناسب را به عنوان یک مدل ارائه کنند که یک نظام هماهنگ در ثبت موارد را برای کشور تعریف کنیم».


سهم بالای بیماران خاص از هزینه های درمان
دکتر نمکی وضعیت دارویی بیماران خاص گفت:« امیدواری های زیادی در دولت جدید برای رسیدن به بحث سلامت وجود دارد و بودجه های مناسبی در سال آتی برای بخش سلامت در نظر گرفته شده است. قسمت عمده داروهای بیماران خاص نیز قرار است تحت پوشش بیمه قرار خواهد گرفت البته هنوز مشکلات خاصی نظیر سنگین بودن سهم بیمار در پرداخت هزینه های دارو و کم بودن سهم بیمه ها وجود دارد و به صورت ریشه ای مشکلات بیمار را حل نمی کند. امیدواریم با مذاکراتی که با بخش وزارت بهداشت و سازمان برنامه و بودجه بتوانیم این مشکل را به حداقل برسانیم».

 گفتنی است همایش روز جهانی کلیه، پنج شنبه 22 اسفندماه جاری در بنیاد امور بیماری های خاص از ساعت 8.30 برگزار خواهد شد.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha