سلامت نیوز : مراسم ویژه روز جهانی کلیه با حضور نماینده سازمان بهداشت جهانی، رئیس هیئت مدیره انجمن بیماران کلیوی ایران، مدیر کل سلامت شهرداری تهران و جمعی از مسوولان و دست اندرکاران امور پزشکی، اجتماعی و فرهنگی برگزار شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دکتر محمد آسایی مشاور دفتر منطقه مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت طی سخنانی در این همایش اظهار کرد: در حال حاضر وضعیت بیماری‌های غیرواگیر در دنیا به حالت اپیدمی در آمده است و در حقیقت زمانی سرخک، مالاریا و سل جان انسان‌ها را می گرفت در حالی که اکنون بیماری‌های دیابت، فشار خون، ژنتیک و بیماری‌های قلبی عروقی مهم‌ترین عامل مرگ و میر در دنیاست.

وی با بیان این که بیماری‌های کلیوی قابل پیشگیری هستند، تصریح کرد: این امر به اخلاق فرهنگی، اجتماعی و سبک زندگی برمی‌گردد.

مشاور دفتر منطقه مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت تاکید کرد: باید بتوانیم با تشخیص به موقع غربالگری‌های لازم را انجام دهیم و به طور کلی مسوولین بهداشت و درمان باید هزینه‌های این امر را تأمین نمایند.

علل شایع بیماری‌های کلیوی در ایران

در ادامه این همایش دکتر محمد مهدی گلمکانی، مدیر کل سلامت شهرداری تهران گفت: شایع‌ترین علل ابتلا به بیماری‌های کلیوی دیابت، فشار خون و مصرف دخانیات است.

وی خاطرنشان کرد: خوشبختانه در خانه‌های سلامت کشور کانون‌های پیشگیری از چاقی، دیابت و فشار خون شکل گرفته است.

دکتر گلمکانی تاکید کرد: مسوولان باید با اصلاح مبتکرانه از ظرفیت‌ها در امر افزایش سطح آگاهی و آموزش محلات نسبت به بیماری‌های نام برده اقدام کنند.

بیماران کلیوی نیازمند حمایت مردم و دولت

در ادامه این همایش مصطفی قاسمی، رئیس هیئت مدیره انجمن بیماران کلیوی ایران خاطرنشان کرد: در حال حاضر 40 درصد از بیماران دیابتی و بعد از آن بیماران فشار خون و سپس بیماری‌های مزمن قلبی به افراد دیالیزی تبدیل شده اند.

وی با بیان این که انجمن بیماران کلیوی 168 شعبه در سراسر کشور دارد، اظهار کرد: همچنین 70هزار بیمار تحت پوشش این انجمن‌ها قرار دارند.

قاسمی در ادامه افزود: این تعداد نیازمند آموزش و خدمات هستند بنابراین در این راستا باید توجه ویژه‌ای به بیماران کلیوی کشور صورت گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha