سلامت نیوز :معاون آموزشی وزیر بهداشت،‌ درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اینکه سند آمایش سرزمینی از سال دیگر به اجرا در خواهد آمد، گفت: این سند ناظربه توزیع مراکز آموزشی در کشور است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دکتر سید امیرمحسن ضیایی امروز سه شنبه در نشست مطبوعاتی با اشاره به اینکه مهمترین بخش در آموزش پزشکی حفظ و ارتقای سلامت در کشور است، اظهارکرد: آموزش پزشکی خود را پاسخگوی نظام سلامت و نیازهای این نظام می‌داند و تمام برنامه‌های آن باید با تمرکز بر این امر برنامه ریزی شود.

وی با بیان اینکه شعار اصلی معاونت آموزشی وزارت بهداشت در سال آینده ارتقای کیفی آموزش در کشور است،‌ خاطرنشان کرد: درحال حاضر در بحث توسعه کمی، معاونت آموزشی حرکتی نخواهد کرد و تمرکز برنامه‌ها بر ارتقای کیفی آموزش‌های پزشکی است.

معاون آموزشی وزیر بهداشت با اشاره به اینکه افزایش ارتقای کیفی و ارزیابی این ارتقاء کار دشواری است، افزود: این افزایش اعتبار در دراز مدت اتفاق می‌افتد و نیازمند همکاری دانشگاه‌ها در بخش‌های مختلف دولتی و غیردولتی است.

وی با بیان اینکه سند آمایش سرزمین برای سال آینده اجرایی خواهد شد، اظهارکرد: این سند در دوره‌های قبل نیز آماده بوده است؛ اما به علت کم توجهی به آن در حال حاضر این عدم برنامه ریزی در توسعه هدفمند در کشور احساس می‌شود.

ضیایی خاطر نشان کرد: در حال حاضر دچار تورم مراکز آموزش پزشکی هستیم، زیرا برنامه آماده و هدفمند برای توسعه کمی این مراکز اجرا نشده است و اگر بدون برنامه در این زمینه پیش رود آموزش پزشکی دچار اشکال می‌شود.

معاون آموزشی وزیر بهداشت با بیان اینکه منابع مالی باید به صورت هدفمند صرف توسعه کمی و کیفی آموزش پزشکی شود، تصریح کرد: در حال حاضر برای تربیت نیروی انسانی نیازی به توسعه کمی وجود ندارد و امیدوارم تا پایان امسال سند آمایش سرزمینی از سوی شورای گسترش تصویب شده و سال دیگر در دانشگاه‌ها اعمال شود.

وی در این باره اظهار کرد: ممکن است در این سند تغییراتی نسبت به گذشته ایجاد شود اما طرح کلی آن یکسان خواهد بود.

ضیایی با تاکید بر اینکه در سند راهبردی جغرافیای سلامت، توسعه کمی مراکز آموزش پزشکی در سطح بندی این مراکز و تبدیل دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور به قطب‌های نظام سلامت مورد توجه قرار می‌گیرد، گفت: توسعه کمی در حال حاضر دغدغه اصلی ما نیست و این توسعه با آهنگ کند هدفمند و با توجه به منابع مالی صورت می‌گیرد.

پذیرش دانشجوی پولی برای بهره‌وری از ظرفیت‌های خالی دانشگاه‌های دولتی است

معاون آموزشی وزیر بهداشت در ادامه با اشاره به اینکه دانشگاه‌های علوم پزشکی اجازه دارند از ظرفیت‌های مازاد خود جهت ایجاد ظرفیت‌های جدید برای پذیرش دانشجویان پولی استفاده کنند، اظهار کرد: با توجه به اینکه همچنان تقاضا برای ادامه تحصیلات عالی در خارج از کشور وجود دارد، این امر پیش بینی شده است که به جای آنکه این دانشجویان در دانشگاه‌های خارجی که برخی از آنها کیفیت لازم را ندارند تحصیل کنند دانشگاه‌های دولتی از ظرفیت مازاد خود برای آموزش این متقاضیان استفاده کنند و هزینه آن را نیز دریافت کنند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: وظیفه وزارت بهداشت و بخش آموزشی آن تامین سلامت جامعه است و این کار را نیز در حد ظرفیت‌ها انجام می‌دهد و اگر مردم مایلند این ظرفیت‌های آموزشی افزایش پیدا کند هزینه آن را نیز تامین می‌کنند؛ البته برای حفظ کیفیت آموزش در بخشهایی که دانشجوی پولی پذیرش می‌کنند لازم است استانداردها رعایت شود.

ضیایی با بیان اینکه چنانچه دانشجویی برای دریافت آموزش پول دهد دلیلی بر عدم ارزیابی صحیح آن دانشجو نیست، تصریح کرد: استانداردهای ارزیابی برای این دانشجویان کاهش داده نمی‌شود؛ بلکه علاوه بر رعایت حداقل‌ها تلاش می‌شود سطح این استانداردها به تدریج افزایش پیدا کند.

وی تصریح کرد: در عین حال که دانشگاه‌ها اجازه دارند از ظرفیت مازاد خود برای پذیرش دانشجویان پولی استفاده کنند راه حل حفظ کیفیت آموزشی در این بخش نظارت و کنترل استانداردهاست.

بین المللی شدن دانشگاه‌های علوم پزشکی بخشی از سند آمایش سرزمینی است

معاون آموزشی وزیر بهداشت همچنین با بیان اینکه واحدهای بین الملل با بخشهایی که در دانشگاه‌های علوم پزشکی دانشجوی پولی پذیرش می‌کند، متفاوت است، اظهار کرد: دانشجویان خارجی اکثرا در پردیس‌های اصلی دانشگاه‌ها به ویژه در سه دانشگاه علوم پزشکی تهران، شهید بهشتی و شیراز تحصیل می‌کنند. بنابراین عملیات بین المللی شدن برخی واحدهای دانشگاه‌های علوم پزشکی امری است که در سال آینده پیگیری خواهد شد.

وی با بیان اینکه حرکت دانشگاه‌ها به سمت بین المللی شدن طبق سند آمایش سرزمینی امری دشوار است که باید طبق شاخص‌های مشخصی سنجش شود، گفت: در حال حاضر تعداد دانشگاه‌هایی که توان بین المللی شدن را دارند محدود است و لازم است پردیس‌های بین المللی سطح آموزشی بالا، استانداردهای جهانی را داشته باشند و در رنکینگ‌ها نیز رتبه قابل قبولی را بدست آورده باشند.

ضیایی با بیان اینکه استعدادهای دانشگاه‌ها برای بین‌المللی شدن باید به بالفعل درآید، تصریح کرد: در این جهت کارگاه‌های بین المللی شدنی نیز در وزارت بهداشت برای برخی از دانشگاه‌ها که این استعدادها را دارند در نظر گرفته شده است تا در زمان معقول ظرفیت‌های بین المللی خود را افزایش دهند.

وی همچنین درباره کیفیت آموزشی پردیس‌های بین الملل در دانشگاه‌ها، تصریح کرد: دانشجویانی که برای بهره بردن از آموزش‌های پزشکی پول می‌پردازند باید از آموزش‌های مناسب و سطح بالا استفاده کنند. بنابراین لازم است کیفیت آموزشی در این پردیس‌ها افزایش داده شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha