سه‌شنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۵:۵۲
کد خبر: 107535

سلامت نیوز : یک پزشک متخصص نوزادان گفت: ریفلاکس یا بازگشت شیر از معده، یکی از شایع ترین مشکلات نوزادان است که در صورت تکرار زیاد باید جدی گرفته شود .

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت ؛ دکتر مهناز دهقان نیری گفت: ریفلاکس که شایع ترین شکایت دوره نوزادی است به عوامل مختلفی بستگی دارد و در مراحل خفیف، به درمان خاصی نیاز ندارد.

وی یافتن دلیل اصلی بروز ریفلاکس معده نوزادان را مهم اعلام کرد و افزود: مهم ترین و شایع ترین دلیل برگشت شیر از معده، که از دهان یا بینی نوزاد خارج می شود، پر خوری است.

این پزشک متخصص تصریح کرد: مادران باید به نکات مهم در شیردهی دقت کنند و به تدریج به نوزاد شیر دهند زیرا معده آن ها کوچک است و باید کم کم تغذیه شوند و بلافاصله گاز معده آن ها را خارج کنند.

وی ادامه داد: شیر دادن های مکرر بدون گرفتن باد گلو باعث تجمع گاز، نفخ نوزادان و برگشت شیر از معده می شود.

دکتر نیری تأکید کرد: اگر بازگشت شیر از معده نوزادان پس از تولد و در ساعات نخست رخ دهد، باید به پزشک متخصص گزارش داده شود تا پزشک علت اصلی آن را بررسی کند.

وی افزود: اگر وزن نوزاد از نظر پزشک متخصص خوب و مناسب است، بازگشت شیر از معده به دلیل پر خوری است و با شیر دادن به شکل تدریجی مشکل برطرف می شود.

دکتر نیری گفت: استفراغ های مکرر و طولانی ممکن است به دلیل نحوه شیر دادن نامناسب، تشکیل نشدن مری و انسداد مسیر معده به مری باشد و باید جدی گرفته شود.

وی خاطر نشان کرد: در بیشتر مواقع مشکلات ریفلاکس معده به شکل خفیف است و درمان دارویی ندارد و تشخیص علت آن، درمان را راحت تر می کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha