سلامت نیوز :  رئیس انجمن باروری و ناباروری می‌گوید: داروهای ناباروری با اثر بخشی بیشتر باید زیر پوشش بیمه برود و بیماران مجبورند برای دریافت داروی بیمه ای در داروخانه‌های سطح شهر سرگردان شده و با نسخه دست و پا شکسته برگردند.

بالاخره پس از سال‌ها کش و قوس مسئولان کشور و بیمه به این نتیجه رسیدند که درمان ناباروری نه تنها درمانی لوکس نیست بلکه با استفاده از ظرفیت زوجین نابارور که 20 درصد از جمعیت بارور را شامل می شوند می‌توان به رشد جمعیت کمک کرد. اما به گفته رئیس انجمن باروری و ناباروری ایران ظاهرا لیست 10 قلم دارویی که به تازگی زیر پوشش قرار گرفته و 40 درصد هزینه‌‌اش را بیمه پوشش می‌دهد با اما و اگر هایی روبه‌روست.

محمد علی خلیلی در گفت‌وگو با فارس در مورد اظهار داشت: اگر چه بیمه شدن 10 قلم از داروهای درمان ناباروری پس از سالها گام مثبتی برای رفع نیاز بیماران است اما در این راستا از انجمن باروری و ناباروری نظرخواهی نشده و داروهایی که از نظر ما اثر بخشی بهتری دارند در این لیست قرار نگرفته‌اند.

وی تصریح کرد: معتقدیم این لیست دارویی برای پوشش بیمه ای باید بازنگری شود. در عین حال موضوع را به وزارت بهداشت منعکس کرد‌ه‌ایم که امیدواریم نتیجه بخش باشد.

خلیلی با اشاره به اینکه مراکز درمان بزرگ ناباروری در داخل مجموعه خود داروخانه تخصصی دارند افزود: پیش از این مراکز بزرگ و تخصصی درمان ناباروی مانند رویان، این سینا و یزد داروهایی که اثربخشی بهتر را دارند تهیه و در اختیار بیمار قرار می‌دادند ولی با بیمه شدن این اقلام دارویی پزشک متخصص دارویی که اثربخشی بهتری دارد را برای بیمار تجویز می‌کرده و بیمار نیز مستقیم همان لیست دارویی را از داخل مرکز تهیه می‌کرد.

وی ادامه داد: اما اکنون بیمار برای تهیه یک نسخه باید به داروخانه‌های سطح شهر برود که هر داروخانه‌ای ممکن است یک یا چند قلم از نسخه را داشته باشد.

رئیس انجمن باروری و ناباروری گفت: خیلی اوقات داروخانه‌ها به جای داروی تجویز شده مشابه آن را به بیمار می‌دهند و در نهایت بیمار با یک نسخه دست و پا شکسته پیش پزشک برمی‌گردد که در نتیجه درمان نیز تاثیرگذار است.

وی افزود: این در حالی است که بیمه‌ها هم اکنون 40 درصد هزینه این داروها را می‌پردازند و 60 درصد را بیمار همچنان از جیبش می پردازد.

خلیلی به این نکته اشاره کرد که در صورت انعقاد قرارداد بیمه‌ها با داروخانه‌های تخصصی داخل مراکز بزرگ درمان ناباروری با این ظرفیت می‌توان این گره را باز کرد تا این ناهماهنگی‌ها بر نتیجه درمان بیماران تاثیری نگذارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha