سلامت نیوز : رئیس انستیتو روانپزشکی ایران با اشاره به لزوم استقرار متخصصان بهداشت روان در مراکز درمانی و نیاز بیماران کلیوی و سرطانی به خدمات بهداشت روان، از وزارت بهداشت خواست تا در تربیت روان‌شناس سلامت کوتاهی نکند.

جعفر بوالهری در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به لزوم استقرار متخصصان بهداشت روان در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی، اظهار داشت: سازمان جهانی بهداشت واژه‌ای دارد به نام شکاف. سالهاست که این شعار را اعلام کرده است. شعاری که به شکاف بین نیاز مردم و خدمتی که متخصصان به آنها ارائه می‌دهند اشاره دارد. عدم حضور روان‌شناسان و روان‌پزشکان در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی مصداق بارز شکاف بزرگی است که طی ده‌ها سال گذشته در ایران وجود داشته است.

وی افزود: بیماران جسمی هم نیاز به خدمات روان‌شناختی و روان‌پزشکی دارند حتی سرماخوردگی ساده به دلیل اینکه ویروس می‌تواند به مغز نفوذ کند و با عوارض مغزی همراه باشد، نیاز به مداخلات روان‌شناختی و روان‌پزشکی دارد.

وی ادامه داد: بیماری‌های متابولیکی از دیابت گرفته تا بیماری‌های خونی، عوارض مغزی و روانی به جای می‌گذارد. معمولا بیماری‌های کلیه، کبد، قلب و گوارش می‌تواند عوارض مغزی ایجاد کنند.

رئیس انستیتو روانپزشکی ایران با اشاره به همراه بودن اختلالات جسمی با استرس گفت: جراحی‌ها، بیماری‌های قلبی، ترس از دست دادن اندام‌ها، تصادفات می‌تواند اختلال استرس پس از سانحه ایجاد کند که به خدمات بهداشت روان نیاز دارد.

وی افزود: بیماران کلیوی نیازمندان به خدمات بهداشت روان هستند. عمل پیوند، جراحی‌های پوستی و سایر بیماری‌ها نیز به این خدمات نیاز دارند. اصلا این شکاف بی‌انتهاست و غفلت غیرقابل تصور است.

وی با تمجید از پیگیری این سوژه توسط فارس گفت: آنهایی که این تفکر به ذهنشان آمده و موضوع استقرار روان‌شناسان و روان‌پزشکان را در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی جهت کاهش استرس و نگرانی بیمار و همراهانش مطرح کرده‌اند خدمت انسانی بزرگی انجام می‌دهند.

این متخصص بهداشت روان اظهار داشت: امیدوارم آنها از پای ننشینند و به این روند ادامه دهند تا ضرورت استقرار متخصص بهداشت روان در مراکز درمانی بیش از پیش آشکار شود.

وی افزود: در این خصوص باید از روان‌شناسان بالینی، سلامت، روان‌پزشک و سایر کارشناسان و متخصصان که کمترین آنها مددکاران اجتماعی هستند استفاده کرد. مددکاران امروز در جامعه ما طرد شده‌اند و نقش آنها تحریف شده است. نقشی که قرار بود در خدمت آرامش بیماران باشد.

این روان‌پزشک تصریح کرد: سالهای طولانی است که در تدبیر تربیت روان‌شناس سلامت که استقرار آن در بیمارستان‌های جسمی است کوتاهی شده است. کشورهای دیگر از سالها پیش این متخصصان را به خدمت گرفته‌اند.

وی افزود: جالب است که وزارت بهداشت در طول 10 سال اخیر مقاومت سختی را در دادن مجوز تربیت کارشناس ارشد سلامت روان و دکترای آن و همچنین تربیت کارشناس ارشد بهداشت روان داشته است.

بوالهری اظهار امیدواری کرد تا مدیران فعلی با پیگیری این سوژه از سوی مطبوعات موضوع را بررسی کنند.

وی افزود: امیدوارم این طرح وسعت پیدا کند و این موضوع روشن شود که چه کسی غفلت کرده و چه کسی می‌خواهد شهامت به خرج دهد و در این زمینه اقدامات لازم را انجام دهد.

رئیس انستیتو روانپزشکی ایران گفت: اگر این اتفاق بیفتد و روان‌شناس، روان‌پزشک و متخصص بهداشت روان در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی مستقر شود هزینه اعمال جراحی کم می شود و بهبودی سرعت پیدا می‌کند.

بوالهری تصریح کرد: این اقدام موجب کاهش هزینه بیمه‌ها و وسایل و لوازم می‌شود و کیفیت زندگی افزایش می‌یابد. بیماران سرطانی نمونه بارز کسانی هستند که به این خدمات نیاز دارند. این می‌تواند رضایتمندی بیماران را افزایش دهد و بدون تردید بزرگترین خدمت در شان کسی که به آلام جسمی مبتلا شده خدمت انسانی است.

وی خاطرنشان کرد: کسانی که این خدمات را ارئه می‌دهند نیز لذت می‌برند و وظیفه خود را آنطور که دلشان می‌خواهد انجام می‌دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha