سلامت نیوز : یک روانپزشک با اشاره به اهمیت کم مردان به بهداشت و سلامت جسمی و روانی خود،‌ کم کردن منابع استرس و پرداختن به فعالیت‌هایی مانند ورزش، مسافرت و کارهای عام‌المنفعه را جزو تکنیک‌های کاهش استرس عنوان کرد.

عباسعلی ناصحی در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به لزوم اهمیت سلامت روان مردان، اظهار داشت: وقتی به مراکز درمانی مراجعه می‌کنیم، می‌بینیم که مراجعه خانم‌ها بیشتر از آقایان است، ممکن است این تصور پیش آید که خانم‌ها بیشتر بیمار می‌شوند، درحالی که تخت‌های بیمارستانی توسط مردان بیشتر از  زنان اشغال می‌شود.

وی افزود: این نشان می‌دهد که خوشبختانه خانم‌ها به سلامتی‌شان بیشتر از مردان اهمیت می دهند و زودتر از آنها به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند.

وی ادامه داد: بیشتر مردان زمانی به مراکز درمانی مراجعه می کنند که نیاز به بستری شدن دارند و بیماری‌شان سخت شده است.

این متخصص بهداشت و روان اظهار داشت: این موضوع علاوه بر مراکز درمان جسمی، در درمانگاه‌های روانپزشکی نیز به چشم می‌خورد. بر این اساس مراجعه خانم‌ها به مراکز درمان روانشناختی بیشتر از آقایان است، اما بیشتر تخت‌های بیمارستان‌های روانپزشکی را مردان به خود اختصاص می‌دهند.

وی افزود: در آمارهای بیماران روانپزشکی مشاهده می‌شود که آمار شیوع بیماری‌های اضطرابی و افسردگی در خانم‌ها ظاهرا بیشتر از آقایان است. شیوع اختلال افسردگی اساسی در خانم‌ها 25 درصد و در آقایان 15 درصد است. اما میزان بستری ناشی از این بیماری در مردان بیشتر است.

این متخصص بهداشت و روان گفت: مردان دیرتر مراجعه می کنند و بسیاری از آنان نیز اصلا مراجعه نمی‌کنند. بعضی از مردانی که به افسردگی و اضطراب مبتلا هستند در واکنش به این اختلالات به سوء مصرف مواد یا مشروبات الکلی روی می‌آورند.

وی افزود: این افراد گروهی از مردان هستند که نمی‌دانند بیمارند و یا اگر از اختلال روانی مطلع باشند بجای درمان‌های روانشناختی و روانپزشکی سوء مصرف مواد و الکل را ترجیح می‌دهند.

این روانپزشک تصریح کرد: زندگی روزمره ما پر از استرس است و این فشارهای روانی جزو جدا نشدنی زندگی ما است که همه آن را تجربه می‌کنیم.

وی افزود: این استرس‌ها شامل فشارهای شغلی، ازدحام جمعیت، ترافیک، صداهای مزاحم، آلودگی هوا و ... است که به مرور زمان موجب آسیب به سلامت روان می‌شود و در نهایت اختلالات خلقی و روان‌تنی را در پی دارد.

ناصحی با توضیح درباره دو تکنیک رایج در رویارویی با استرس‌های روزمره، گفت:‌ تکنیک اول این است که تا جای ممکن منابع استرس را کم کنیم، مثلا در مورد ترافیک اگر مسیر ما از جایی است که ترافیک زیادی دارد، برنامه رفت و آمد خود را طوری تنظیم کنیم که در ساعات خلوت تر تردد کنیم. البته همه منابع استرس حذف شدنی نیستند اما می‌توان با برنامه‌ریزی بسیاری از آنها را کنترل کرد.

وی ادامه داد: تکنیک دوم این است که فعالیت‌هایی در سطح زندگی روزمره وارد کنیم تا اثرات استرس را کاهش دهد، ورزش مرتب می‌تواند با استرس مقابله کند و از طریق ترشح مواد نشاط‌آور مانند اندورفین موجب شادی شود.

این روانپزشک افزود: مسافرت، مشارکت در فعالیت‌های خیریه و عام‌المنفعه، خواب و تغذیه مناسب با اثرات مخرب استرس مقابله می‌کند.

ناصحی خاطرنشان کرد: همه افراد با استرس‌ها مواجه می‌شوند و برای مقابله با آنها باید آنها را کنترل کرد، چرا که حذف آنها از زندگی روزمره امری غیرممکن است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha