سلامت نیوز :معاون آموزشی وزیر بهداشت از دستور ویژه وزیر برای برآورد نیروی انسانی مورد نیاز خبر داد و گفت: ترمز افزایش ظرفیت رشته‌ها را کشیده‌ایم و فقط در سه رشته رادیولوژی، ارتوپدی و جراحی مغز و اعصاب افزایش ظرفیت خواهیم داشت.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ امیرمحسن ضیائی در نشست خبری در مورد برنامه‌های معاونت آموزشی وزارت بهداشت گفت: شعار اصلی در این معاونت ارتقای کیفی آموزش پزشکی است و اگر نظام ارائه‌کننده خدمات به میزان کافی نباشد هزینه‌های سلامت بالا می‌رود به همین دلیل آن را در دستور کار قرار داده‌ایم.

معاون آموزشی وزیر بهداشت از آماده شدن سند ارتقای کیفی آموزش پزشکی خبر داد و گفت: این سند به همراه نقشه ستاد و دانشگاه‌های علوم پزشکی آماده شده و از سال آینده عملیاتی می‌شود سند راهبردی توسعه جغرافیایی‌ آموزش عالی سلامت متأسفانه در سالهای گذشته مورد کم توجهی قرار گرفته است.

ضیائی افزود: در زمینه واحدهای آموزش عالی سلامت دچار تورم هستیم به این دلیل که مدیریت خوبی نداشته‌ایم و برنامه از پیش تعیین شده در نظر نگرفته‌ایم زمانی به توسعه کمی احتیاج داشتیم اما بدون برنامه منجر به افزایش واحدهای آموزشی شد و سلامت را دچار خدشه کرد.

وی ادامه داد: به این ترتیب دیگر برای تربیت 200 دانشجو نیاز به موسسات جدید نداریم و باید طبق سند آمایش سرزمینی در موسسات قبلی آموزش ببینند این سند آماده است و در بخش‌های بالا دستی مانند شورای علی انقلاب فرهنگی قرار دارد که بر اساس آن سال اینده رفتار خواهد شد در این سند توسعه آموزش، سطح‌بندی، قطب‌بندی و غیره دیده شده است.

ضیائی با اشاره به اینکه توسعه کمی را طبق این سند به پیش خواهیم برد گفت: توسعه کمی با آهنگ کندتر و با دیدن منابع انجام خواهد گرفت و بر اساس قانون برنامه پنجم توسعه اگر دانشگاه‌ها ظرفیت مازاد دارند در اختیار دانشجویانی که می‌خواهند وارد آموزش عالی شوند قرار می‌دهند چرا که تقاضا برای آموزش عالی داریم و این بیشتر از آنچه که ایجاد شده است به همین دلیل افراد به سمت تحصیلات خارج از کشور می‌روند که کیفیت مناسبی ندارد.

معاون آموزشی وزیر بهداشت افزود: بازار ارائه خدمات هنوز به تعادل نرسیده و  دانشجویان به کشورهایی می‌روند که سطح آموزشی و فرهنگی پایینی دارد از طرفی دولت وظیفه دارد نیازهای سلامت را تامین کند بنابر این مردم می‌توانند از ظرفیت‌های غیر دولتی و آزاد استفاده کنند.

ضیائی ادامه داد: در همین راستا استانداردها را افزایش خواهیم داد و دانشگاه‌ها اجازه خواهند داشت از ظرفیت مازاد خود استفاده کنند البته با ظرفیت واحدهای بین‌المللی متفاوت است چرا که در حال حاضر فقط دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران شهید بهشتی و شیراز واحد بین‌الملل دارند که برای افزایش ظرفیت‌ها تا پایان سال ظرفیت‌های بین‌المللی جدیدی ایجاد می‌کنیم که عنوان مشخصی خواهند داشت و با تفاوتی که با واحدهای بین‌المللی دارند عملکرد بین‌المللی خواهند داشت.

وی ادامه داد: این دانشگاه‌ها طبق سند آمایش سرزمینی به سمت بین‌المللی شدن می‌روند البته این دانشگاه‌ها باید فعالیت زیادی داشته تا بتوانند استاد مدعو داشته باشند و در رتبه‌بندی بین‌المللی رتبه کسب کرده باشند.

معاون آموزشی وزیر بهداشت با اشاره به اینکه سیمای بیماری‌ها در کشور تغییر کرده گفت: طی برنامه مشخصی تمام واحدهای درسی را بازنگری می‌کنیم تا نظام سلامت پاسخگوی نیاز جامعه باشد شاید درس‌هایی که 20 سال پیش آموزش داده می‌شد اکنون پاسخگو نباشد به همین دلیل یکی از اجزای ارتقای آموزش پزشکی تغییر محتوای درسی در دانشگاه‌ها خواهد بود.

*طراحی‌ نقشه رشته‌های مورد نیاز تا سال 1404

ضیائی افزود: علیرغم اینکه می‌خواهیم توسعه کمی را محدود کنیم برخی رشته‌ها را توسعه می‌دهیم به همین دلیل نقشه‌ای تهیه شده است تا رشته‌های مورد نیاز را تا سال 1404 طراحی و ایجاد کند عمده این تغییرات در رشته‌های بین رشته‌ای خواهد بود و تا پایان سال این سند ابلاغ می‌شود تا دانشگاه‌ها بدانند چه رشته‌هایی را نیاز دارند.

ضیائی با اشاره به اینکه 80 درصد ماموریت وزارت بهداشت از سوی دانشگاه‌ها تأمین خواهد شد گفت: یکی از ضعف‌های ادغام آموزش بر نظام سلامت کاهش رشته‌های بین رشته‌ای است به همین دلیل در سند راهبردی، توسعه رشته‌های بین رشته‌ای را در برخی مقاطع ایجاد خواهیم کرد و در همین زمینه رشته‌های مورد نیاز را به وزارت علوم سفارش داده‌ایم برخی رشته‌ها نیز باید در وزارت بهداشت احیا شوند.

*ارائه 400 مهارت در مقطع کاردانی

وی با تاکید بر اینکه توسعه رشته‌ها بدون آموزش و مهارت امکان‌پذیر نیست گفت: متاسفانه توسعه زیادی را در آموزش عالی دادیم اما مهارت‌های حرفه‌ای تضعیف شد به همین دلیل حدود 400 مهارت در مقطع کاردانی در قالب مجتمع‌های آموزش عالی سلامت در سطح شهرستان‌ها ارائه خواهدشد.

ضیائی افزود: در این مجتمع‌ها تربیت نیروی بومی تا سقف کارشناسی و در همه رشته‌ها خواهد بود و در این زمینه با دانشگاه علمی کاربردی نیز همکاری خواهیم کرد.

معاون آموزشی وزیر بهداشت در پاسخ به اینکه بسیاری از ظرفیت‌ها ایجاد شد بدون آنکه اشتغال آنها فراهم شود گفت: بازار کار سلامت بسته است چرا که دانش‌آموخته به خارج از کشور نمی‌فرستیم و از هر آنجه که داریم در کشور استفاده می‌کنیم بنابر این آموزش پزشکی ماموریت دارد ضمن تربیت نیروی انسانی بر بازار سلامت هم نظارت کند.

وی گفت: افزایش نیروی انسانی و کمبود آن تهدید است و باید به دقت بر آن نظارت شود این در حالی است اگر تعداد زیادی جراح یا متخصص زنان تربیت کنیم آمار جراحی‌های غیر لازم افزایش می‌یابد.

ضیائی افزود: حتی بررسی کردیم با افزایش تعداد دندان‌پزشکان از 10 هزار به 20 هزار نفر و تربیت سالانه 2 هزار دانشجو ضریب تخریب دندان کاهش نیافت.

وی تصریح کرد: بنابر این باید جایگاه اخلاقی و معیشت فارغ‌التحصیلان فراهم شود تا ضربه نبینند به همین دلیل تحلیل و برآورد نیروی انسانی در حال انجام است تا نیاز به نیروی انسانی را طی ده سال آینده برآورد کند.

ضیائی گفت: به دستور وزیر بهداشت واحدی در حال ایجاد است تا تعداد نیاز به نیروی انسانی مرتب رصد شود و بر اساس نیاز نظام سلامت دانشجو پذیرش شود همچنین معاونت درمان و بهداشت معاونت‌های مصرفی هستند که نیاز را اعلام خواهند کرد تحلیل و برآورد نیروی انسانی با همکاری معاونت توسعه در حال انجام است.

معاون آموزشی وزیر بهداشت گفت: در تربیت نیروی انسانی دچار تورم نیستیم بلکه در توزیع آن مشکل داریم چرا که منابع کافی نداده‌اند و این درحالی است که تعداد زیادی ردیف‌های خالی مثلا در پزشکی عمومی وجود دارد که اگر امکانات بود دسترسی‌ها بیشتر می‌شد.

وی گفت: در تمام رشته‌ها ترمز‌ها را کشیده‌ایم تا دچار تورم نیروی انسانی نوشیم البته برآورد کردن کار سختی است و عواملی مانند سیاست‌گذاری‌ها میزان اعتبار ضریب دسترسی تغییر بار بیماری‌ها و سن جمعیت در آن دخالت دارند.

ضیائی همچنین در مورد بیکاری ماماها گفت: اگر نظام مراقبت از بیمار و کنترل جمعیتی مثبت را انجام دهیم شاید دیگر مامای بیکار نباشد و اگر این ماماها به نظام مراقبت نوزاد و مادر بسپارم آمار سزارین کاهش خواهدیافت.

*افزایش ظرفیت فقط در برخی رشته‌های تخصصی

معاون آموزشی وزیر بهداشت گفت: ظرفیت‌ها را فعلا افزایش نمی‌دهیم مگر در برخی رشته‌های خاص به همین دلیل ظرف 4 ماه آینده به مدل منطقی می‌رسیم و علاوه بر اینکه ظرفیت‌ها افزایش نمی‌یابد اعمال محدودیت خواهیم داشت.

ضیائی گفت: افزایش ظرفیت در برخی رشته‌های تخصصی مانند رادیولوژی، ارتوپدی و جراحی مغز و اعصاب نیاز است اما در برخی از رشته‌های فوق تخصصی حتی ظرفیت خالی هم داریم که از فراگیران خارجی برای تکمیل ظرفیت آنها استفاده خواهیم کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha