سه‌شنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۶:۱۴

سلامت نیوز : مسئول انجمن بیماران خاص شهرستان بروجرد گفت: 120 بیمار دیالیزی در شهرستان بروجرد تحت درمان هستند.

فاطمه یاراحمدی امروز در گفت‌وگوی اختصاصی با فارس با اشاره به بیستم اسفندماه به عنوان روز جهانی کلیه، گفت: هم اکنون حدود 120 بیمار دیالیزی در شهرستان بروجرد تحت درمان هستند که به علل مختلف از جمله فوت، مهاجرت و یا پیوند کلیه، ماهیانه شاهد تغییر در این آمار هستیم.

یاراحمدی دستگاه‌های فعال دیالیز موجود در بیمارستان امام خمینی(ره) این شهرستان را 20 عدد عنوان و اضافه کرد: بیماران در سه نوبت صبح، عصر و شب خدمات درمانی دریافت می‌کنند.

وی افزود: در صورتی که این بیماران تحت پوشش سایر بیمه‌های درمانی مانند تامین اجتماعی، خدمات درمانی، نیروهای مسلح و... باشند، دفترچه درمانی آنها به دفترچه بیماران خاص تغییر می‌یابد.

یاراحمدی با اشاره به بالا بودن هزینه تهیه دارو این بیماران، خاطر نشان کرد: تهیه برخی اقلام دارویی که تحت پوشش هیچیک از بیمه‌های درمانی نیستند، هزینه‌های زیادی را به بیماران تحمیل می‌کند.

وی مهمترین مشکل بخش دیالیز بیمارستان امام خمینی (ره) را نبود تکنسین مقیم به منظور تعمیر دستگاه‌ها عنوان و اظهار کرد: فرسودگی و استفاده مداوم از ماشین‌های دیالیز در شیفت‌های کاری فشرده، موجب ایجاد نقص فنی آنها می‌شود.

یاراحمدی بیان داشت: نبود تکنسین مقیم در شهرستان و طولانی شدن پروسه تعمیر دستگاه‌ها در برخی مواقع، مشکلات متعددی از جمله تعویق نوبت دیالیز بیماران، اخلال در پذیرش بیماران و ارجاع آنان به شهرستان‌های دیگر را به دنبال دارد.

مسئول انجمن بیماران خاص شهرستان بروجرد ادامه داد: از دیگر مشکلاتی که خدمات‌رسانی کارکنان این بخش را مختل و دچار وقفه می‌کند، کمبود تجهیزات و عدم تحویل به موقع و به اندازه آنها به شهرستان بروجرد است.

یاراحمدی اضافه کرد: به طور مثال صافی، ست، پودر و اقلامی از این قبیل به میزان کافی در اختیار کارکنان بخش دیالیز بیمارستان امام خمینی (ره) شهرستان بروجرد نبوده و مشکلاتی را به وجود آورده است.

وی رعایت تغذیه مناسب، درمان به موقع بیماری‌ها از جمله دیابت و رعایت اصول بهداشت عمومی و فردی را در پیشگیری از بیماری‌های کلیوی دخیل دانست.

مسئول انجمن بیماران خاص شهرستان بروجرد هموفیلی، تالاسمی، ام اس، بیماری‌های کلیوی (دیالیزی، پیوندی) را جزو بیماری‌های خاص عنوان کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha