اهمیتی ندارد مقیاس ها چه می‌گویند، راحتی شماست که اهمیت دارد. بیایید از آنچه با مشاهده خویش در آیینه به خود می‌گویید آغاز کنیم. از اولین قوانین دستیابی به تصویری سالم و شاد برای بدن، پرهیز از گفتن حرف های تحقیرآمیز به خود، هنگام ایستادن در مقابل آیینه است.

بدن خود را همانگونه که هست دوست داشته باشید

سلامت نیوز :اهمیتی ندارد مقیاس ها چه می‌گویند، راحتی شماست که اهمیت دارد.  بیایید از آنچه با مشاهده خویش در آیینه به خود می‌گویید آغاز کنیم. از اولین قوانین دستیابی به تصویری سالم و شاد برای بدن، پرهیز از گفتن حرف های تحقیرآمیز به خود، هنگام ایستادن در مقابل آیینه است.

به گزارش سلامت نیوز در واقع هدف آن است که تمرین کنیم تا ذهن مثبت اندیشی داشته باشیم و نسبت به واکنش‌ها  و بدن‌‌مان حس خوبی در خود ایجاد کنیم. حتی شاید در آغاز مجبور باشید جلوی آیینه بپرید و با دیدن خود با صدای بلند فریاد بزنید: «تو محشری!»، «حرف نداری!»

پیوسته با خود تکرار کنید که تو زیبا هستی. حتی اگر از ابتدا نیز خود را باور نداشته باشید اما به مرور زمان اعتماد به نفس بیشتری پیدا خواهید کرد. در اصطلاح روانشناختی به این کار «رفتار درمانی شناختی» می‌گویند. روانشناسان و درمانگران از این شیوه برای متوقف نمودن افکار منفی و جایگزین کردن آن با افکار مثبت استفاده می‌کنند.

دکتر سیلورمن، نویسنده و متخصص تصویر بدن معتقد است که اعتماد به نفس «کاذب» در نهایت سبب تغییر افکار منفی افراد نسبت به خودشان می‌شود، هرچند ممکن است زمان بر باشد. او پیشنهاد می‌کند که جهت تسریع این روند، خصوصیات خوب خود را نوشته و روی آیینه بچسبانید. این ویژگی‌ها حتما نباید مربوط به ظاهر شما باشند. ذکر ویژگی‌های شخصیتی نیز می‌تواند بازتاب خوب و مثبتی داشته باشد.   

 

طرفدار تصویر بدن خود باشید

مسلما اگر قصد ناراحت کردن دوستتان را نداشته باشید، هیچگاه به او نمی‌گویید با این لباس چقدر چاق شده‌ای یا به همکارتان نخواهید گفت بازوهایش چقدر استخوانی و لاغر هستند. پس چرا این حرف‌ها را به خودتان می‌گویید؟  

باخود همانگونه رفتار کنید که با دیگران رفتار می‌کنید. آنگاه خواهید دید که با گذشت زمان میزان افکار منفی چقدر در شما کاهش یافته است.

چیزهایی که سبب می‌شوند نسبت به خود احساس حقارت کنید را از زندگی حذف کنید. مثلا دوستانی که به هیکل شما ایراد می‌گیرند یا آن را مسخره می‌کنند، مجله‌های مد و تصاویر سوپرمدل‌ها، یا شوهای تلویزیونی که یکسری تصاویر غیرواقعی از مردان و زنان را به شیوه‌ای سکسی به تصویر می‌کشند، همه و همه را کنار بگذارید. اگر یکی از اعضای خانواده یا همکلاسی تان سبب می‌شود که نسبت به خود حس بدی داشته باشید، مستقیما با او صحبت کنید و منظورتان از این کار را برایش توضیح دهید.

چنانچه تبلیغات بازرگانی تلویزیونی که سبب ایجاد حس بد در شما نسبت به خودتان می‌شوند را دقیق‌تر بررسی کنید، درخواهید یافت که این در واقع شیوه‌ای برای فروش محصول به بیننده است. پس به یاد داشته باشید، چنانچه با دیدن مدل‌های تبلیغات بازرگانی احساس حقارت نکردید، یعنی شما قصد خرید آن محصول را ندارید.

 

وسعت دید خود را افزایش دهید

بسیاری از ما غالب اوقات به جای توجه به میزان راحتی لباس، توجه زیادی به سایز بندی‌ها از خود نشان می‌دهیم. افراد با هر سایزی، این کار را انجام می‌دهند. در حالیکه توجه به این مسئله کمکی به آنها نخواهد کرد. بجای تمرکز بر شماره وزن‌تان، به میزان راحتی خود هنگام برخاستن از خواب یا دویدن به دنبال سرویس، زمانی که دیرتان شده است توجه کنید. ای کاش کمی هم به شماره های دیگری مثل میزان قند خون، کلسترول و فشار خونتان توجه می‌کردید. در آنصورت تصویر بهتری از سلامتی‌تان و نه صرفا وزن‌تان ترسیم خواهید کرد.   

چنانچه سعی در کاهش وزن خود را دارید، به پیشنهاد دکتر سیلورمن، به جای آنکه اهداف خود را صرفا بر روی کاهش وزن معطوف نمایید، بر روی اهدافی چون پایین نگاه داشتن کلسترول یا انجام تمرینات ورزشی جهت کاهش 5 کیلوی اول تمرکز کنید.  

به جای فرار از دویدن بر روی ترید میل یا استفاده از وسایل ورزشی که دوست ندارید، اهدافتان را به گونه ای تنظیم کنید که همزمان افکار و احساسات‌تان نیز روی فورم بیاید.

اگر ورزشی را انتخاب کنید که دوستش دارید، به احتمال زیاد دست از آن برنخواهید داشت. زمانی که بدون استرس و تفریحی ورزش می‌کنید، وزن و سلامت تان نیز طبیعتا سرجای خود قرار خواهند گرفت. زمانی که کار دلخواه خویش را انجام می‌دهید، پاداش مضاعفی دریافت خواهید کرد؛ در کمال تعجب خواهید دید که بدن‌ جلوه خاص و متفاوتی پیدا می‌کند. به عنوان مثال، به جای تنفر از آنچه دارید، قدردان بدن خویش خواهید شد چرا که سبب شده‌ است آنچه می‌خواهید را انجام دهید، چه یوگا باشد و چه دوچرخه سواری.

دست از تنبلی و کسالت بردارید

کمال گرایی یا قوانین سخت را فراموش کنید. خوب است که گاهی اوقات دلی از عزا دربیاورید و ریخت و پاش به راه بیندازید، حتی اگر در حال کاهش وزن هستید. وقتی خود را از یک تکه کیک کوچک در مهمانی محروم می‌کنید، نتیجه این می‌شود که بعدا در خوردن کیک افراط خواهید کرد. کلی تر نگاه کنید و خود را به خاطر انتخابی که در جهت سلامت خود کرده اید تشویق کنید، تا آنکه دایما به اوقات و لحظاتی فکر کنید که نتوانستید خود را کنترل کنید و دایما پس از خوردن هر چیز عذاب وجدان داشته باشید.

به خوراکی‌ها برچسب «خوب» یا «بد» نزنید. وقتی به یک خوراکی یا غذا برچسب «بد» می زنید، با خوردن آن قطعا احساس بدی خواهید داشت.

 

خود را با دیگران مقایسه نکنید

سلامتی با هر شکل و سایزی امکان پذیر است. هیچگاه با توصیه های اطرافیان در رابطه با سلامتی،  به اقدامات اشتباهی چون نخوردن غذا یا خوردن مکمل‌های بالقوه خطرناک متوسل نشوید.

چنانچه از نظر جسمی مشکلی ندارید، و از نظر پزشکی نیز در سلامت به سر می‌برید، پس شاید زمان آن رسیده تا اهداف و دیدگاه خود را نسبت به کاهش وزن مجددا بررسی کنید. چنانچه افکار منفی نسبت به بدن خویش دارید، با آنها مقابله کنید، یا اگر فکر می کنید نسبت به موضوعاتی مثل غذا، وزن، یا ورزش عادات کمالگرایانه‌ای دارید که ترک آنها برایتان دشوار است، از پزشک خود یا یک مشاور کمک بگیرید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha