چهارشنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۹:۵۵

پایان افسانه مجرم نبودن معتادها

سلامت نیوز : باز هم اعتیاد و آسیب‌های آن، زنگ‌های هشدار را به صدا در‌آورد. این‌بار پلیس در مورد موادمخدر و پیامدهای آن سخن به میان می‌آورد. موادمخدر به‌ویژه روانگردان‌ها و موادمخدر محرك با تبلیغ‌های دروغ راه خود را بین جوانان باز می‌كند. سردار سعید منتظرالمهدی، معاون اجتماعی نیروی انتظامی می‌گوید: «یك و نیم میلیون معتاد كشور سالانه 560 میلیون بزه اجتماعی انجام می‌دهند.»

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه تهران امروز ؛ به اعتقاد پلیس معتادان بیشتر جرایم خرد را مرتكب می‌شوند. مدتی پیش سردار اسماعیل احمدی‌مقدم فرمانده پلیس كشور از روند افزایشی سرقت داخل اتومبیل در كشور خبر داده و گفته بود: «با اینكه ارزش ریالی این نوع سرقت در حد پایینی قرار دارد ولی ریشه اصلی آن افزایش قیمت موادمخدر و عدم توانایی افراد معتاد در تهیه موادمخدر است كه باید كنترل و مهار شود.»

به گفته فرمانده ناجا هر معتاد روزانه نزدیك به 300هزارریال برای اعتیاد خود خرج می‌كند كه این امر آنان را به سمت سرقت‌های خرد سوق می‌دهد.

قوانین موادمخدر در مسیر اصلی خود قرار ندارد

دبیر كمیسیون قضایی و حقوقی با اشاره به اینكه در مكاتب مجازات و كیفری در كشورهای توسعه‌یافته نگاه به معتاد نگاه به بیمار است، می‌گوید: اول باید تكلیف سیاست قانونی خود را تعیین كنیم كه با معتاد باید چگونه رفتار كنیم؟

در بحث اعتیاد باید دو گروه را در نظر بگیریم. اول گروه سودجو و غیرسالم كه در خرید و فروش موادمخدر دست دارند برخورد قانونی باید با شدت و حدت باشد تا كسی دنبال سازمان موادمخدر و تولید آن نرود. ضمن اینكه باید این مطالعه را داشته باشیم كه آیا قوانین ما و اعمال قوانین قبلی موجب كاهش اعتیاد شده است یا خیر؟ اگر افزایش اعتیاد و معتادان را داشته باشیم به نظر می‌رسد كه قوانین ما برای جلوگیری از زیاد شدن معتادان كافی نیست، از طرفی باید دید عرف جامعه برای برخورد با معتاد تغییر كرده یا خیر. برخی می‌گویند فرهنگ‌سازی كنیم و این امر را فقط از طریق عرف‌هایی كه در جامعه وجود دارد می‌توانیم انجام بدهیم.

میرهادی قره‌سید‌رومیانی در ادامه با بیان اینكه همه دستگاه‌های مرتبط با مسائل اجتماعی مسئول هستند، می‌افزاید: از دستگاه‌های تربیتی، آموزشی و فرهنگی گرفته تا دستگاه‌هایی كه به عنوان ضابط ملزم به برخورد با این مسئله هستند می‌توانند آموزش دهند و فرهنگسازی كنند. سیگار می‌تواند مقدمه‌ای برای اعتیاد باشد. برای جلوگیری از سیگار باید دید برای مبازره دخانیات چه اقدامی‌كرده‌اند؟ بخشی از سود كلانی كه از سیگار به دست می‌آید باید برای فرهنگسازی و اطلاع‌رسانی گذاشته شود كه این كار انجام نمی‌شود.

به گفته این نماینده مجلس به نظر می‌رسد در مبارزه با اعتیاد قوانین كشورمان در مسیر اساسی و اصلی خود قرار نگرفته است. باید یك انقلاب فرهنگی، اجتماعی، قضایی و انتظامی صورت گیرد تا به این نتیجه برسیم كه درد اجتماعی ما اعتیاد و مبارزه با اعتیاد است.

قره سیدرومیانی می‌گوید: آماری كه نیروی انتظامی می‌گیرد مبادی دارد. نفری، میدانی، علمی، پرونده‌ای و... است. آیا تمام جرایم به نیروی انتظامی گزارش می‌شود؟ بالطبع نمی‌شود.در بین خانواده،‌ دوستان و آشنایان و... صورت می‌گیرد. به دلیل ترس از آبروریزی به نیروی انتظامی كشیده نمی‌شود. پس این جرایم خارج از آمار می‌مانند.

آمارهای جرایم معتادان بیش از اینهاست

یك جامعه شناس با اشاره به اینكه در حوزه آمار و ارقام مشكل داریم، به تهران امروز می‌گوید: حتی این 560میلیون بزه هم آمار دقیقی نیست زیرا مواردی هم وجود دارد كه در خانواده اتفاق می‌افتد و فقط در مواردی كه منجر به شكایت شود جزو آمار قرار می‌گیرد و اطلاعاتی در مورد آن بزه‌هایی كه به شكایت نمی‌رسد در دست نیست. سعید معیدفر در ادامه می‌افزاید: اگر نیروی انتظامی طبقه‌بندی دقیقی از این جرایم داشته باشد شاید بهتر بتوان در مورد آنها صحبت و برنامه‌ریزی كرد.

وی می‌گوید:اعتیاد پدیده‌ای است كه خود به خود زمینه‌ساز بسیاری از آسیب‌های و جرایم دیگر می‌شود. اگر ببینیم چه جرایمی از سوی معتادان اتفاق می‌افتد، می‌توان تحلیل درستی از شرایط داشته و آسیب‌شناسی كرد. با وجود مشكلات اقتصادی این نوع آسیب‌ها و جرایم به حوزه سرقت كشیده می‌شود و وقتی مشكل قانونی و هنجارها دچار ضعف باشد مواردی مانند خشونت، نزاع و دعوا به وجود می‌آید.

خانواده‌هایی كه درگیر اعتیاد هستند، عمدتا به سمت خشونت‌های خانگی كشیده می‌شوند. بنابراین اگر ارزیابی درستی از جرایم معتادان داشته باشیم، می‌توانیم تا حدی از وضعیت آن خبردار شویم و در نهایت برای آن اقدام كنیم. تحلیل دقیق مستلزم آمارهای دقیق‌تر و روشن‌تری است.

به گفته این جامعه‌شناس معمولا دو نوع مواجهه و مداخله در آسیب‌ها وجود دارد كه هر كدام در جای خود حائز اهمیت است. یك حوزه مداخله زمینه‌های اصلی وقوع آسیب‌هاست. این آسیب‌ها ممكن است اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی باشد و معمولا ناشی از سوءمدیریت‌ها و برنامه‌ریزی‌های نامناسب اجتماعی و فرهنگی است. اینجاست كه ارزش و اهمیت تصمیم‌گیری‌های دولت مشخص می‌شود.

باید ارزیابی كنیم كه هر كدام از سیاست‌های دولت چه پیامدهایی دارد و برای كنترل آن باید چه تغییرات و تمهیداتی در برنامه‌ریزی‌ها اتفاق بیفتد.او در ادامه می‌گوید: حوزه مداخله دیگر وقتی است كه آسیب‌هایی به وجود آمده‌اند. مجموعه‌ای از تصمیم‌گیری‌ها و سیاستگذاری‌ها باعث شده كه با طیف وسیعی از آسیب‌ها مانند اعتیاد روبه‌رو شویم. حالا كه این اتفاق افتاده باید كاری كرد كه این آسیب‌دیدگان موجب آسیب‌های بعدی نشوند. یعنی اگر ممكن است زمینه‌های ترك آنها و بستر بازگشت به جامعه را برایشان فراهم نمود و بعد از آن نیز باید تمهیداتی اندیشید كه با ورود به جامعه مجدد درگیر اعتیاد نشوند.

سعید معیدفر قدم بعدی را اقداماتی برای معتادانی كه نمی‌خواهند اعتیادشان را ترك كنند، دانسته و می‌افزاید: معتادان تزریقی برای اینكه دچار بیماری‌های عفونی نشوند سرنگ در اختیارشان بگذاریم یا جاهایی باشد كه آنها بتوانند مواد خود را تزریق كنند بدون آنكه از طریق كسان دیگری آلوده به ویروس و بیماری شوند. این پیشگیری از نوعی است كه نمی‌خواهیم فردی كه معتاد است دچار مشكل دیگری مانند ایدز، هپاتیت و آلودگی‌هایی كه برای جامعه خطرناك است شود. معتاد برای اینكه سر وقت تزریق كند، ممكن است در صورت عدم امكانات مالی دست به سرقت بزند. در زن‌ها ممكن است برای تامین پول مواد خود، درگیر مسائل غیراخلاقی و فساد شوند. كه باید متناسب با ویژگی خاص سنی و جنسی این آسیب‌دیدگان اقدام متناسب انجام داد.

به گفته این آسیب‌شناس، معتادان، قربانیان جامعه هستند و جامعه برای اینكه بتواند امنیت بیشتری داشته باشد نسبت به این نوع افراد كه خواسته یا ناخواسته درگیر اعتیاد شده‌اند، باید راه‌های كمك به آنها را فراهم كند.

معیدفر با اشاره به طرز تفكری كه برخی دارند و می‌گویند كه معتادان باید بمیرند چون به درد جامعه نمی‌خورند، ادامه می‌دهد: چنین طرز فكری در جامعه ما وجود دارد. در جامعه‌ای كه زمینه‌های اقتصادی و اجتماعی اعتیاد گسترده است و گفته می‌شود یك و نیم میلیون یا بالاتر معتاد دارید، نتیجه این تفكر این است كه هر روز تعداد زیادی به دلیل مشكلات ناشی از اعتیاد می‌میرند. این برای آن جامعه خیلی مطلوب نیست و وجهه جهانی آن خدشه‌دار خواهد شد.

بنابراین باید به فكر وجهه كشور هم باشید. ممكن است این شتر در خانه خیلی‌ها خوابیده باشد. اگر بچه‌ خودمان هم به چنین سرنوشتی دچار شود ما باز هم همین‌طور نگاه می‌كنیم. مسئله اعتیاد پیچیدگی‌های خاص خود را دارد و نمی‌توان گفت كه نگاه قبلی درست است یا خیر. باید متناسب با روز برای همه وجوه یك مسئله، برنامه‌ریزی داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha