قانونگذاران انگلستان امروز دوشنبه در خصوص لایحه‌ای كه به دانشمندان اجازه می‌دهد رحم پیوندی انسان ــ حیوان را در تحقیقات خود مورد استفاده قرار دهند، مورد بحث و بررسی قرار خواهند داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، این در حالی است كه گوردون براون نخست وزیر این كشور مصرانه از این طرح جنجال برانگیز دفاع كرده است.


تصویب این لایحه برای شخص گوردون براون نیز سودمند خواهد بود چرا كه پسر كوچك وی به بیماری «فیروزكیستی» مبتلاست و ممكن است یك روز بتواند از این تحقیقات منتفع شود.


با این حال كلیسای كاتولیك و بعضی قانونگذاران جناح مخالف با این لایحه موافق نیستند.


یكی از مقامات ارشد كلیسا هشدار داده است تصویب این لایحه می‌تواند به آزمایشات به روش «فرانك اشتاین» شود.


لایحه جنین شناسی و لقاح انسانی به دانشمندان اجازه می‌دهد به نحو موثری به تولید سلول‌های بنیادی بپردازند كه می‌توانند در درمان بیماری‌هایی همچون آلزایمر و پاركینسون مفید باشند.


رحم‌های پیوندی با ورود هسته سلول انسان به تخم حیوان تولید می‌شود و می‌تواند متضمن تولید تعداد بیشتری از سلولهای بنیادی باشد.


این لایحه همچنین قوانین سقط جنین را تسهیل كرده و سقف زمانی برای سقط جنین را از 24 هفته به 22، 20 و یا حتی 16 هفته كاهش می‌دهد این در صورتی است كه اصلاحات مورد نظر توسط نمایندگان مجلس در حمایت قرار گیرد.


هشت موسسه نیكوكاری بزرگ از این لایحه حمایت كرده و روسای آنها نامه سرگشاده‌ای خطاب به قانونگذاران نوشته اند كه در روزنامه دیلی تلگراف چاپ شده است.


آنها می‌گویند روش اخیر می‌تواند كمبود نمونه‌های انسانی برای انجام تحقیقات را برطرف كند.


این در حالی است كه كاردینال كیت ابرین، رهبر كاتولیك‌ها در اسكاتلند طرح پیوند رحم انسان ــ حیوان را وحشتناك خوانده و به شدت با آن مخالفت كرده است.


ابرین و همتایان وی در انگلستان، ولز و ایرلند در عین حال 25 هزار پوند به تحقیقات سلول بنیادی بزرگسالان كمك كرده‌اند!

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha