بیمارستان‌ها زیر بار بستری رایگان بیماران تالاسمی نمی‌روند

سلامت نیوز : رئیس انجمن تالاسمی ایران با بیان اینکه بیماران تالاسمی بر اساس قانون از پرداخت فرانشیز معاف هستند، گفت: اما متاسفانه مشکلاتی در این خصوص وجود دارد و بیمارستان‌ها به دلایل مختلف از جمله مشکلات مالی زیر بار بستری رایگان بیماران تالاسمی نمی‌روند.

دکتر مجید آراسته در گفت‌وگو با (ایسنا)، درباره هزینه‌های بستری و درمان بیماران تالاسمی در مراکز درمانی اظهار کرد: بیماران تالاسمی بر اساس قانون از پرداخت فرانشیز معاف هستند.

وی افزود: اما متاسفانه مشکلاتی در این خصوص وجود دارد و بیمارستان‌ها به دلایل مختلف از جمله مشکلات مالی زیر بار بستری رایگان بیماران تالاسمی نمی‌روند. به هر صورت بدهی مراکز درمانی بالاست و آنها مطالبات زیادی از بیمه‌ها دارند.

رئیس انجمن تالاسمی ایران با بیان اینکه از سوی دیگر ردیف‌های بودجه‌ای که باید از طریق معاونت‌های درمان دانشگاه‌های علوم پزشکی در اختیارشان قرار بگیرد محقق نمی‌شود و یا با تاخیر همراه است، گفت: به همین علت بیمارستان‌ها نمی‌توانند از بند (ب) تبصره 15 بیماران سرطانی و خاص استفاده کنند و عملا هیچ رغبتی به استفاده از آن ندارند و پول را مستقیما از بیمار می‌گیرند.

آراسته افزود: زمانی که بیمار، هزینه‌ای را در سیستم دولتی تقبل می‌کند بعید است بتواند آن را پس بگیرد. از محل بند ب تبصره 15 نیز نمی توان پولی را مستقیما به بیمار عودت داد.

وی در پاسخ به اینکه آیا این اقدام بیمارستان‌ها تخلف است، گفت: بیمارستان‌ها می‌توانند این هزینه را اگر مربوط به تالاسمی باشد از طریق بند ب تبصره 15 بگیرند و یا اینکه با معاونت درمان دانشگاه هماهنگ شده و هزینه‌های صرف شده برای بیماران را از طریق دانشگاه دریافت کند. اما از آنجایی که این پروسه زمانبر است و ممکن است هزینه‌ها با تاخیر بسیار در اختیار بیمارستان‌ها قرار بگیرد، رغبتی برای آن وجود ندارد.

رئیس انجمن تالاسمی ایران درخواست کرد تا بند ب تبصره 15 برای همه کشور به یک شکل و با یک تعریف مشخص اجرا شود.

آراسته ادامه داد: برخی استانها نهایت استفاده را از این طرح می‌برند و برخی دیگر خیر. به هرحال قرار نیست چوب این مشکلات را بیماران بخورند.

به گفته وی کمبود منابع، پایین بودن سرانه بهداشت و درمان، تعرفه‌های غیرواقعی و ناکارآمدی بیمه‌ها مشکلات بسیاری را در سیستم درمانی ایجاد کرده است. در صورتی که اگر درست برنامه‌ریزی و مدیریت شود بخشی بزرگی از مشکلات با واقعی شدن سرانه درمان و تعرفه‌ها حل می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha