افراد بالای 40 سال در معرض خطر ابتلا به گلوکوم قرار دارند

سلامت نیوز : یک جراح و متخصص چشم با بیان اینکه در صورت طبیعی بودن فشار داخلی چشم خطر ابتلا به گلوکوم وجود دارد، گفت: در مبتلایان به این بیماری در مراحل اولیه ابتلا بدون علامت بوده و دردی احساس نمی‌شود.

دکتر محمد حسن عامری در گفت وگو با ایسنا ، با اشاره به اینکه گلوکوم یا آب سیاه بیماری است که می‌تواند سبب آسیب عصب بینایی و در نتیجه کوری شود، گفت: این بیماری در آغاز هیچ علامتی ندارد ولی می‌تواند در طول چند سال سبب کاهش بینایی و نابینایی شود.

وی با تاکید بر اینکه درمان زودهنگام می‌تواند مانع از پیشرفت بیماری و کاهش دید بیمار شود، گفت: در بسیاری از افراد افزایش فشار داخل چشم سبب گلوکوم می‌شود. در جلوی چشم فضایی وجود دارد که "اتاق قدامی" خوانده می‌شود. مایع شفافی همواره وارد این فضا شده و از آن خارج می‌شود و وظیفه تغذیه بافت‌های مجاور را به عهده دارد. به محلی که مایع از اتاق قدامی خارج می‌شود "زاویه" گفته می‌شود که محل تلاقی قرنیه و عنبیه است. زمانی که مایع به زاویه می رسد از طریق یک شبکه اسفنجی شکل از چشم خارج می‌شود.

عامری افزود: گلوکوم زاویه باز از آنجا به این نام خوانده می‌شود که زاویه‌ای که مایع از آن خارج می‌شود "باز" است. با این حال، به دلایل نامشخص، سرعت حرکت مایع از خلال شبکه تخلیه کند است. کندی حرکت مایع سبب تجمع آن و بالا رفتن فشار داخل چشم می‌شود و این افزایش می‌تواند سبب آسیب دیدن عصب بینایی و کاهش دید شود، مگر آن که فشار چشم پایین آورده شود.

این جراح و متخصص چشم پزشک با بیان اینکه افراد بالای 40 سال و کسانی که در خانواده‌شان سابقه این بیماری وجود دارد، بیش از سایرین در معرض خطر ابتلا به گلوکوم هستند، در خصوص علایم ابتلا به این بیماری گفت: گلوکوم زاویه باز در ابتدا علامت خاصی ندارد. دید طبیعی بوده و دردی وجود ندارد. با ادامه یافتن بیماری، بیمار متوجه می‌شود که هر چند اشیایی را که جلویش قرار دارند خوب می بیند ولی اشیایی را که در کنار قرار داشته و باید از گوشه چشم به آنها نگاه کند به خوبی نمی بیند.

وی خاطرنشان کرد: بیمار مبتلا به گلوکوم در صورت عدم درمان ممکن است ناگهان متوجه شود که "دید کناری" ندارد و از درون یک لوله به اطراف نگاه می‌کند. ادامه یافتن بیماری ممکن است سبب از بین رفتن باقیمانده دید حتی در مرکز چشم شده و بیمار نابینا شود. 

عامری گفت: اغلب بیماران تصور می‌کنند که در صورتی مبتلا به گلوکوم هستند که فشار چشم بالا باشد اما همیشه چنین نیست. فشار بالای چشم خطر ابتلا به گلوکوم را افزایش می‌دهد ولی بالا بودن فشار چشم الزاما به معنای ابتلا به گلوکوم نیست.

این جراح و متخصص چشم پزشک یادآور شد: ابتلا یا عدم ابتلا به گلوکوم بر اثر بالا بودن فشار چشم بستگی به میزان تحمل عصب بینایی در مقابل فشار بالای چشم دارد و این میزان در افراد مختلف متفاوت است.

عامری افزود: هر چند فشار طبیعی اغلب بین 12 تا 21 میلی متر جیوه است، ولی حتی در این فشار نیز ممکن است شخصی به گلوکوم مبتلا باشد و این نشان می دهد که معاینه منظم چشم اهمیت بسیار زیادی دارد.

وی با بیان اینکه گلوکوم علاج قطعی ندارد ولی با درمان‌های رایج می‌توان بیماری را کنترل کرد، گفت: بر این اساس تشخیص و درمان زودهنگام بیماری بسیار اهمیت دارد.

عامری گفت: بیشتر چشم پزشکان گلوکومی را که تازه تشخیص داده شده است با دارو درمان می‌کنند ولی تحقیقات جدید نشان داده است که جراحی با لیزر، جایگزینی مطمئن و مؤثر است.

وی در پایان با بیان اینکه جراحی با لیزر به تخلیه مایع از درون چشم کمک می‌کند، گفت: هر چند از این روش می‌توان در هر زمانی استفاده کرد ولی اغلب بعد از درمان دارویی به کار می رود. در بسیاری موارد بیمار باید بعد از جراحی لیزری نیز دارو مصرف کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha