سلامت نیوز : رییس هیات مدیره انجمن حمایت از بیماران کلیوی از بیمه سلامت ایرانیان خواست که 10 درصد فرانشیز داروی بیماران کلیوی را حذف و مانند سازمان بیمه تامین اجتماعی و نیروهای مسلح هزینه داروی این بیماران را رایگان کند.

مصطفی قاسمی در آستانه فرارسیدن روز جهانی "کلیه" در گفت‌وگو با (ایسنا)، با اشاره به انتخاب شعار "سالمندی و پیشگیری از بیماری‌های کلیوی" از سوی فدراسیون جهانی کلیه، گفت: متاسفانه سیر پیشرفت بیماری‌های کلیوی با سرعت بسیار زیادی در کشور پیش می‌رود؛ به طوری که آمارهای وزارت بهداشت حاکی از آن است که سیر رشد جمعیت بیماران دیالیزی حدود هشت برابر بیشتر از سیر رشد جمعیت کشور است.

وی با تاکید بر لزوم انجام اقدامات پیشگیرانه جهت کنترل و کاهش سیر فزاینده ابتلا به بیماری‌های کلیوی در کشور، ادامه داد: لازم است با تمهیدات مسوولان و کمک متخصصان و همچنین خود مردم سیر رشد بیماری‌های کلیوی را کاهش داد.

به گفته قاسمی، در حال حاضر حدود 24 هزار بیمار دیالیزی از خدمات دیالیز کشور استفاده می‌کنند و از ابتدای راه‌اندازی پیوند کلیه در کشور بیش از 33 هزار بیمار تحت پیوند کلیه قرار گرفته‌اند. در مجموع حدود 70هزار بیمار دیالیزی، مبتلا به نارسایی حاد کلیه و بیمار پیوندی تحت پوشش 168 شعبه و نمایندگی انجمن بیماران کلیوی در سراسر کشور هستند.

وی ادامه داد: هرچند بررسی‌ها حاکی از آن است که هر روز بر تعداد بیماران دیالیزی و پیوندی اضافه می‌شود اما متاسفانه پیشرفت و تجهیز بخش‌های مربوطه درمانی مانند بخش‌های دیالیز، نوسازی بخش‌های دیالیز به تعداد مورد نیاز و همچنین افزایش تعداد متخصصان کلیه را شاهد نیستیم و این امر از چالش‌های اساسی است که باید برای آن فکری شود.

قاسمی با استناد به آمارها افزود: سالانه حدود 15 تا 20 درصد به تعداد مبتلایان نارسایی‌های حاد کلیه در کشور اضافه می‌شود و بی‌تردید این امر مستلزم توجه جدی است.

هزینه‌های دارویی بیماران کلیوی به قبل سال 91 بازگشت

وی درباره وضعیت داروهای بیماران کلیوی و پیوندی گفت: خوشبختانه وضعیت داروهای این بیماران از زمان روی کار آمدن دولت جدید و توجه ویژه بدنه دولت و مجلس بسیار بهتر شده است. در حال حاضر شرایط دارویی و هزینه‌های بیماران کلیوی به قبل از سال 91 بازگشته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha