دبیر سمینارعلمی کاربردی "زعفران داروی جادویی هزاره سوم" گفت: زعفران در تکثیر و ازدیاد لنفوسیت T موثر است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر توکل افشاری در این سمینار که روز گذشته در دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد برگزار شد، با بیان این‌که لنفوسیت T به عنوان یكی از مهم‌ترین عوامل ضد سرطانی به شمار می‌رود، گفت: تحقیقات انجام شده در دانشگاه نشان می دهد كه زعفران در تکثیر و ازدیاد لنفویست T موثر است اما مکانیسم سلولی دقیق اثر ضد سرطانی آن مشخص نیست.

وی با بیان این ‌که اثرات ضد سرطان زعفران در سال 1990 به اثبات رسیده است، گفت: در این زمینه کارهای تحقیقاتی گسترده در خصوص اثر عصاره زعفران بر روی سلول‌های سرطانی به چاپ و نهایتاً تعدادی از اثرات ضد سرطانی زعفران بر روی حیوانات به آزمایش گذاشته شد.

دبیر سمینار زعفران با اشاره به این پیش فرض که عصاره تام زعفران و یا بعضی مشتقات خاص زعفران می‌تواند مستقیماً اثر ضد سرطانی داشته باشد، افزود: در دانشگاه علوم پزشکی مشهد با توجه به این‌ که زعفران یک محصول استراتژیک استان خراسان است، تحقیقات قابل توجهی در رابطه با کاربردهای پزشکی این ماده انجام شده است.

وی سرطان کبد را یکی از شایع‌ترین سرطان‌ها دانست و گفت: در تحقیقاتی که در دانشگاه علوم پزشکی بر روی سلول‌های سرطانی كبد انجام شده است، این نتیجه بدست آمد كه اگر سلول‌های سرطانی كبد در مقابل عصاره زعفران در غلظت‌های مختلف قرار داده شود در درمان این سرطان مؤثر است.

توکل افشاری تاثیر زعفران بر روی سرطان پروستات و سرطان مثانه را به عنوان یكی دیگر از نتایج تحقیقات انجام شده در دانشگاه علوم پزشکی دانست و افزود: تحقیقات اولیه در دانشگاه بیانگر این است که عصاره زعفران هیچ نوع اثری روی سلول‌های طبیعی بدن ندارد اما می‌تواند رشد سلول‌های سرطانی را متوقف کند كه به طور کلی می‌توان گفت كه عصاره زعفران و مشتقات آن می تواند خاصیت ضد سرطانی داشته باشد و این یافته‌ها می تواند تحقیقات جدید را برای پزشکان داشته باشد.

وی در پایان با بیان این‌ که جلوگیری از سرطان یکی از چالش‌های پزشکان قرن گذشته و قرن 21 می باشد، تصریح كرد: با توجه به سوق دادن مردم به سوی داروهای گیاهی می‌توانیم تحقیقات در كشور را بر روی داروهای گیاهی چون زعفران متمرکز کنیم.

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha