چهارشنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۱:۵۶
کد خبر: 107571

درد را مضاعف نكنیم!

سلامت نیوز : شاید اگر بین بیماری های مختلفی كه وجود دارند بگردیم، سرطان خطرناك‌ترین آن باشد، چرا كه این بیماری یعنی احتمال بسیار بالای مرگ و در كنار آن هزینه سنگین درمان كه اغلب بی فایده هم است.خیلی‌ها می‌گویند كه سرطان شیوع زیادی دارد كه اگر به آمارها اكتفا كنیم می بینیم كه این اتفاق دور از ذهن نیست. یكی از دلایل افزایش سرطان گسترش عواملی است كه به بروز این بیماری منجر می شود. نكته‌ قابل گلایه این است كه سیاست‌های دولت بر این اساس پایه ریزی شده كه تمام بیماران سرطانی در تهران درمان شوند و ضعف بزرگی برای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه تهران امروز ؛ متاسفانه در سال های اخیر خیلی از بیماران از شهرستان‌ها به تهران آمده اند تا بیماری شان را درمان كنند و همین موضوع هزینه های درمان آنها را اضافه كرده است. در صورتی كه سیاست وزارت بهداشت و درمان باید طوری باشد كه هر استانی یك مركز شیمی‌درمانی و رادیوتراپی برای خود داشته باشد و پزشك‌های خوب نیز تقسیم شوند و فقط در تهران نمانند. این اقدام باعث می‌شود كه مردم شهرستان‌ها به تهران نیایند و به دردسر نیفتند. از طرف دیگر برای مردم تهران هم مشكل ساز خواهد بود و باعث شلوغی شهر خواهد شد. موضوعی كه اینجا می خواهم به آن اشاره كنم بحث زندگی سالم و تغذیه سالم است كه در كاهش بیماری هایی مانند سرطان بسیار تاثیر گذار است.

خوشبختانه در سال های گذشته با هشدارهایی كه داده شد در سبك غذایی یك بخش‌هایی قوت پیدا كرده و یك بخش‌هایی هم مشكل دارد كه باید درست شود. یك توصیه هم برای بیماران عزیز و خانواده هایشان دارم كه به داروهای داخلی هم اطمینان كنند. شاید دارویی گرانقیمت باشد ولی احتمال دارد عكس‌العملی كه بدن باید به آن نشان دهد را ایجاد نكند. این تفكر در مردم زیاد شده كه داروهای گرانقیمت بسیار خوب هستند و متاسفانه همه به سمت این داروها كشیده شده‌اند كه همین یك صف زیادی برای برخی داروهای خاص ایجاد كرده است كه درست نیست. متاسفانه پشت این تعریف‌های زیادی از یك دارو مافیای دارو خوابیده است كه دارد از تقلای بیماران برای درمان بیماری بیشترین بهره را می برد برای همین اگر شهروندان تلاش كنند و داروهای ایرانی باكیفیت تهیه كنند و به این داروها اطمینان كنند بخش بزرگی از مشكلات دارویی حل خواهد شد.

چند سال پیش یكی از داروهای سرطانی را بسیاری از بیماران استفاده كردند ولی بعد از تحقیق متوجه شدیم كه بدن بسیاری از بیماران در مقابل این دارو مقاوم است و پول مملكت در ورود این دارو به كشور و استفاده از آن حیف و میل شد. در حال حاضر برخی از داروها در كشورمان تولید می‌شود و باید حمایت‌ها صورت بگیرد كه تولید بیشتر در كشور داشته باشیم و البته به تبع تولید بهره مندی بیماران هم بیشتر شود. به هر حال بیماری سرطان خود به اندازه كافی برای بیمار سرطانی و خانواده اش مشكلات دارد. باید ترتیبی اتخاذ شود كه بیمار فقط به فكر درمان باشد و سایر دغدغه ها از جمله تامین هزینه درمان را نداشته باشد. در این رابطه بیشترین مسئولیت متوجه دولت است و باید فرایند درمانی ویژه ای برای بیماران سرطانی در نظر گرفته شود.

عبدالرحمان رستمیان

نایب رئیس كمیسیون بهداشت مجلس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha