موازی کاری وزارت علوم با وزارت بهداشت اپتومتریستها را بیکار کرد

سلامت نیوز : رئیس انجمن اپتومتری ایران گفت: موازی کاری وزارت علوم با وزارت بهداشت و ایجاد رشته تکنسین اپتیک موجب بیکاری تعداد زیادی از اپتومتریستها در کشور شده است.

محمد‌رضا زرین در گفت‌وگو با فارس از موازی کاری وزارت علوم با وزرات بهداشت گفت و اینکه علی رغم تعداد زیاد اپتومتریست های(بینایی سنج) بیکار بار کاردان‌های اپتیک اضافه شده است.

وی گفت: در سال 79 در دانشگاههای تابعه وزارت علوم رشته‌ای به نام اپتیک تأسیس شد که هدفش تربیت کاردان در زمینه اپتیک صنعتی مانند لیزر یا ساخت تلسکوپ و میکروسکوپ بود تا در کارخانه‌های اینچنینی به عنوان تکنسین‌ مشغول شوند.

رئیس انجمن اپتومتری ایران اضافه کرد: اما زمانی که دانشجو پذیرش شد یک مرتبه وزارت علوم ساخت عینک طبی را در دروس این دانشجویان گنجاند و این افراد در سال 82_83 فارغ‌التحصیل شدند. به دلیل تشابه با رشته اپتومتری به وزارت بهداشت مراجعه کرده و درخواست صدور مجوز برای ایجاد مراکز تهیه عینک طبی کردند.

زرین تصریح کرد: طبق آیین‌نامه عینک طبی از سال 32 به بعد وزارت بهداشت اپتومتریست‌ها را برای این کار مجاز دانسته و این مسئله به نوعی موازی‌کاری و دخالت در حوزه وظایف وزارت بهداشت بوده است.

رئیس انجمن اپتومتری ایران به این نکته اشاره کرد: متأسفانه فارغ‌التحصیلان رشته اپتیک با فشارهایی که بر وزارت بهداشت آوردند تا حد درخواست برای ادامه تحصیل در رشته اپتومتری پیش رفتند و به دلیل ادامه این روند طی دو سال اخیر وزارت بهداشت با وزارت علوم به توافق رسید تا 300 نفر از کاردان‌های رشته اپتیک را در وزارت بهداشت جذب کرده و وزارت علوم جذب دانشجو در این رشته را متوقف کند.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر به دلیل هزینه‌های سنگین تأسیس مطب و خرید تجهیزات با قشر زیادی از بیکاران حوزه اپتومتری مواجه هستیم افزود: حتی طرح جذب نیروی انسانی اپتومتریست‌ها سالهاست که حذف شده است. در حالی که اپتومتریست‌ها می‌توانند برای افزایش شاخص‌های سلامت بینایی به ویژه در نقاط محروم که مردم دسترسی چندانی به پزشک ندارند مثمر ثمر باشند.

زرین تصریح کرد: اگر وزارت بهداشت نیازی به اینگونه رشته‌ها ندارد بهتر است در فهرست رشته‌های خود بازنگری کند و هزینه آن را صرف تربیت رشته‌های مورد نیاز کند.

وی ادامه داد: طی سالهای اخیر با تلاش اپتومتریست‌ها تنبلی چشم از 20 درصد به زیر یک درصد رسیده و می‌توان در شهرهای دورافتاده‌ای که هیچ پزشکی حضور نمی‌یابد از ظرفیت اپتومتریست‌ها استفاده کرد تا سلامت چشم افراد را پایش کرده و با راه‌اندازی سیستم ارجاع موارد ضروری را به چشم پزشک ارجاع دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha