چهارشنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۹:۵۵
کد خبر: 107578

نسخه‌های پزشکی، الکترونیکی می‌شود

سلامت نیوز : برای کشوری که جزو 20 مصرف‌کننده اول دارو در دنیاست و رتبه دوم مصرف خودسرانه دارو در آسیا را هم یدک می‌کشد، نظارت بر نسخه‌های پزشکان و فعالیت داروخانه‌ها، می‌تواند سطح سلامتی مردم ایران را به شکل چشمگیری ارتقا دهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم ؛ با وجود آن که سال های سال است وزارت بهداشت از نظارت جدی تر بر نسخه های پزشکان سخن می گوید، اما هیچ گاه مجموع این اظهارنظرها نتوانسته است از میزان تجویزهای غیرضروری دارو در نسخه های پزشکی بکاهد.

حالا در این شرایط وزارت بهداشت برای اولین بار به طور جدی اعلام کرده است که قصد دارد در سال 93، نسخه های پزشکی را الکترونیکی کند تا با این شیوه، نظارت بیشتری بر نسخه های تجویزی داشته باشد.

بر اساس گفته های روز گذشته مدیرکل نظارت بر داروی سازمان غذا و دارو، مقدمات الکترونیکی شدن نسخ پزشکان نیز در حال پیگیری است و با تحقق آن، نظارت بر تجویز و مصرف منطقی دارو شدت می گیرد.

مهدی پیرصالحی به ایسنا توضیح داده است که طی همکاری با سازمان های بیمه گر، نسخه های پزشکان هم کنترل می شود تا اگر تجویز غیرمنطقی انجام می شود، تذکر ها و دیگر اقدامات قانونی لازم انجام شود.

تذکر و اعمال اقدامات قانونی به این معنی است که اگر پزشکی به تجویز داروهای غیرضروری، اصرار داشته باشد و در نسخه های پزشکی، داروهای پرخطر و غیرمنطقی را برای بیمار تجویز کند، با آن پزشک برخورد قانونی خواهد شد؛ آن هم در شرایطی که مدارک و مستندات این تجویزهای غیرمنطقی به صورت الکترونیکی هم ثبت می شود و در نتیجه برای پزشک، جای چندانی برای دفاع و انکار تجویزهای غیرمنطقی باقی نمی ماند.

سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت اعلام کرده است که این طرح از سال آینده به صورت آزمایشی در کشور اجرا می شود و این سازمان امیدوار است که با الکترونیکی شدن نسخه های پزشکی، بتواند هم داروهای تجویزی از سوی پزشکان را با شفافیت بیشتری رصد کند و هم بر فروش دارو از سوی داروخانه ها نظارت بیشتری داشته باشد.

دکتر اکبر عبداللهی اصل، معاون نظارت و برنامه ریزی سازمان غذا و دارو هم در گفت وگو با جام جم یادآوری می کند که این طرح می تواند موجب شود تا وزارت بهداشت بر زنجیره تامین دارو در کشور، نظارت بیشتری داشته باشد.

عبداللهی خاطرنشان می کند که دانشگاه های علوم پزشکی شیراز و شاهرود، در زمره اولین دانشگاه هایی هستند که برای اجرای این طرح در سال آینده، اعلام آمادگی کرده اند.

پرونده الکترونیکی، پیش نیاز نسخه الکترونیکی

در نسخه های الکترونیکی پزشکی، پزشک به طور مستقیم با داروخانه در ارتباط است و داروهای تجویزی از سوی پزشک در پایگاه الکترونیکی ثبت می شود.

دکتر محمد جهانگیری، معاون برنامه ریزی و نظارت سازمان نظام پزشکی در گفتگو با جام جم معتقد است که بدون الکترونیکی شدن پرونده پزشکی بیماران، الکترونیکی شدن نسخه های پزشکی نمی تواند به طور کامل به هدفش دست پیدا کند.

جهانگیری بر این باور است در صورتی که پرونده الکترونیکی از بیماران داشته باشیم، حرکت بزرگی در جهت ساماندهی بیماران خواهد بود که در آن شرایط، الکترونیکی شدن نسخه های پزشکی هم می تواند بخش مهمی از فرآیند الکترونیکی شدن پرونده بیماران باشد.

به گفته این مقام مسئول، اگر الکترونیکی شدن نسخه های پزشکی فقط به این شکل باشد که اسامی داروها را در جای دیگری غیر از نسخه کاغذی ثبت کنیم، این کار جواب نخواهد داد، اما در صورت الکترونیکی شدن پرونده بیماران، نسخه های الکترونیکی می تواند هم برای بیماران و هم برای پزشکان مفید باشد.

گرچه بحث الکترونیکی شدن پرونده های پزشکی هم بحث تازه ای نیست و در گذشته نیز مسئولان وزارت بهداشت از لزوم اجرای آن سخن می گفتند، اما معاون سازمان نظام پزشکی خبر می دهد که این بار به طور جدی، بحث الکترونیکی شدن پرونده های پزشکی پیگیری شده و با تفاهم نامه ای که بین سازمان نظام پزشکی، وزارت بهداشت و وزارت رفاه منعقد شده است، فرآیند الکترونیکی شدن پرونده پزشکی بیماران، از سال 93 اجرا خواهد شد.

فرهنگ سازی برای ترویج نسخه های الکترونیکی

در فرآیند الکترونیکی شدن نسخه های پزشکی، تا حد امکان نسخه های کاغذی از مطب ها و بیمارستان ها جمع می شود و از طریق یک شبکه داخلی، پزشک با داروخانه ها و مراکز پاراکلینیک در ارتباط است؛ یعنی پزشک به طور مستقیم، نسخه را به صورت الکترونیکی برای داروخانه می فرستد و همه این اطلاعات رد و بدل شده بین پزشک و داروخانه ثبت می شود.

جدای از این که اجرای این طرح در سال آینده به اعتبار کافی نیاز دارد و بدون تامین اعتبار، امیدی به اجرای آن نیست، دغدغه بعدی این است که قبل از اجرای این طرح، باید در بین پزشکان و بیماران هم این فرهنگ سازی انجام شود که نسخه کاغذی بر نسخه الکترونیکی، مزیت و اولویتی ندارد.

در واقع، با وجود این که سال های سال است نسخه های پزشکی به شکل کاغذی بین پزشک و بیمار رد و بدل می شود، پذیرش نسخه الکترونیکی از سوی بیمار، نیاز به آموزش و صرف زمان دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha