سلامت نیوز : رئیس انجمن علمی مامایی ایران می‌گوید: طبق‌ قانون بیمه‌ها موظفند خدمات مراقبت از بارداری و زایمان را پوشش دهند اما آنها فقط مُهر متخصصان زنان را می‌پذیرند و ۱۲ سال تلاش برای پوشش بیمه‌ای خدمات مامایی بی‌نتیجه مانده است.

ناهید خداکرمی در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: طی یک ماه اخیر در پی اعلام بکارگیری ماماها در حرفه پرستاری، بین جامعه مامایی، التهابی ایجاد شده بود که با اعتراضات جامعه مامایی روبه‌رو شد.

وی ادامه داد: در پی این موضوع وزیر بهداشت با درایت خود این موضوع را مدیریت کرد و نظرات کارشناسی این جامعه دریافت و مورد قبول واقع شد.

خداکرمی تصریح کرد: نکته‌ای که بسیار حائز اهمیت است فراهم شدن شرایط ارائه خدمات مامایی به قشر آسیب‌پذیر زنان باردار و خانواده‌هاست که با طرح وزارت بهداشت مبنی بر رایگان شدن زایمان طبیعی امیدواریم، از ظرفیت جامعه مامایی که اکنون در مشاغلی غیر از حرفه خود فعال هستند استفاده شود و در عین حال دسترسی مادران و زنان باردار به خدمات مامایی در راستای بهداشت باروری و افزایش نرخ باروری آسان‌تر شود.

رئیس انجمن مامایی ایران تصریح کرد: نکته‌ای که هنوز سبب نگرانی جامعه مامایی است رفتار دوگانه سازمانهای بیمه‌گر نسبت به پوشش خدمات بارداری و زایمان است. با آنکه طبق قانون سازمان‌های بیمه‌گر خدمات مراقبت‌های دوران بارداری و زایمان جزو تعهداتشان است اما این قانون را  فقط برای متخصصان زنان و زایمان اعمال می‌کنند و مهر یک ماما برای یک سونوگرافی ساده را هم نمی‌پذیرند.

وی افزود: همین امر سبب می‌شود تا زنان و مادران باردار بیمه‌دار به متخصصان زنان و زایمان مراجعه کنند که نه تنها بار مالی بیشتری را به بیمه و بیمار تحمیل می‌کند بلکه زمینه‌ساز افزایش سزارین و پیشگیری از تعداد باروری‌ها در مادرانی که سزارین شده‌اند می‌شود.

خداکرمی با اشاره به اینکه حدود 12 سال است که با سازمان‌های بیمه‌گر جلسات متعددی برگزار کرده‌ایم تا موافقتشان را برای عقد قرار داد با ماماها بگیریم اذعان داشت: این موضوع منوط به تصویب شورای عالی بیمه شده ولی در تعجبیم که چگونه است خدمات کم اهمیت‌تر به راحتی در این شورا مطرح و به سرعت تصویب می‌شود اما خدمات مامایی که با زاد و ولد، بهداشت باروری و افزایش جمعیت همراه است همچنان باید در انتظار مصوبه شورای عالی بیمه بماند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha