سلامت نیوز : یک عصب شناس برپایی چهارشنبه سوری را توسط نهادهایی مانند آموزش و پرورش در کاهش سوانح موثر دانست و خواستار انجام صحیح این مراسم به جای منع آن شد.

اصغر دادخواه در گفت و گو با فارس،‌ با اشاره به هیجان خواهی نوجوانان و جوانان به عنوان یکی از دلایل برپایی چهارشنبه سوری اظهار داشت: جوانان کلاً ماجراجو هستند و در این دوران به هر بهانه‌‌ای می‌خواهند ماجراجویی کنند.

وی افزود: چهارشنبه سوری آئینی است که در فرهنگ ما وجود دارد و به دلیل هیجان خواهی نوجوانان و جوانان، بهانه‌ای برای تخلیه هیجان می‌شود.

این عصب شناس تصریح کرد: جوانان ما بالاخره به جایی برای تخلیه هیجان نیاز دارند. پیشنهاد ما این است که به آنها اجازه انجام این کار داده شود. منتها باید مقدمات آن‌را فراهم کرد.

عضو هئیت علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی گفت: دادن آگاهی و فرهنگ سازی مهمترین کارهایی است که می‌تواند در برپایی این مراسم با کمترین نرخ اتفاقات تلخ موثر باشد.

دادخواه افزود: بر این اساس می‌توان مکان‌هایی برای انجام مراسم چهارشنبه سوری از سوی مسئولان در نظر گرفته شود و چگونگی و رفتارهای مجاز نیز از سوی رسانه‌ها به ویژه صدا و سیما اعلام شود تا نوجوانان و جوانان بدانند که باید این آیین را در کجا و چگونه انجام دهند.

این متخصص بهداشت روان تصریح کرد: آموزش و پرورش نمونه خوبی از ارگان‌هایی است که می‌تواند این مهم را به نحو احسن انجام دهد.

وی افزود: نوع رفتارها باید با برنامه ریزی توأم باشد. برنامه‌ای که با توجه به فرهنگ بومی هر منطقه می تواند سازماندهی شود.

دادخواه خاطر نشان کرد: برای هر حرکتی باید تمام جوانب را در نظر گرفت. اطلاع رسانی و برنامه ریزی در اموری مانند چهارشنبه سوری که مانند شمشیر دولبه می‌ماند می‌تواند  شادی و نشاط و کاهش خسارات جانی و مالی را همراه داشته باشد یا بی برنامگی موجب پر شدن بیمارستان‌ها از مجروحان سوانح و سوختگی شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha